Ontsteking na wortelpuntbehandeling

Author:
Adri1981
Posted:
do, 06/05/2008 - 12:15
Ik ben 4 weken geleden geholpen aan een cyste in mijn mond. Tevens zijn er 2 verstandskiezen eruit gehaald.
Afgelopen zondag naar de kaakchirurg geweest omdat mijn wang weer 3 keer zo dik was.
De kaakchirurg heeft toen de hechtingen eruit geknipt omdat deze er nog zaten en ik heb Broxil 500mg meegekregen (kuur van 15 tabletten). Ook moest ik gaan spoelen met een zoutoplossing.

Zondagavond heb ik de eerste tablet genomen en heb er ondertussen al 11 op. Ik neem ze trouw iedere 8 uur in en spoel regelmatig met de zoutoplossing. Aan het begin van de week, zakte mijn wang wat af en ook de pijn, maar sinds vanmorgen is hij weer dik en opgezet en heb ik er ook weer veel pijn aan.

Wat kan hier de reden van zijn? Als ik in mijn mond kijk zie ik niets vreemds. Het tandvlees is zelfs mooi roze.
Ik wil er nu toch echt vanaf wezen.

Iemand die hier iets van weet?
Mignon

Beste Adri,

Gaat het nu om een wortelpuntbehandeling of een cysteverwijdering? Het is in dit geval denk ik heel lastig om de oorzaak aan te wijzen omdat er meerdere problemen tegelijk zijn behandeld. Heb je pijn op dezelfde plaats als waar de cyste zich bevond of heb je meer pijn tpv de verstandskiezen. De kuur zou na een dag of 3 a 4 wel aangeslagen moeten zijn. Hoeveel tabletten heb je nog over? Als de situatie morgen niet beter is zou ik nogmaals contact opnemen met je behandelend arts, zodat deze er nog voor het weekend naar kan kijken.

Beterschap! Mignon
vr, 06/06/2008 - 03:13 Permalink
Adri1981

Ik moest naar de kaakschirurg voor een wortelpuntbehandeling, maar de kaakchirurg had het erover dat hij een cyste weggehaald heeft. Eentje die ook nog veel groter was, dan dat hij verwacht had.
Voor zover ik weet en wat hij mij verteld heeft, heeft hij wel e.e.a. van onderaf gevuld, zoals het dus gaat bij een wortelpuntbehandeling.

Ik moet vanmiddag nog 1 tablet innemen en dan zit de kuur erop.
De pijn en de dikke bult zitten ter hoogte van de behandeling waar de cyste weggehaald is. Ik heb een aantal hechtingen gehad en waar die gezeten hebben voel ik ook een kleine verdikking.
vr, 06/06/2008 - 10:58 Permalink
Mignon

ABeste Adri,

angezien het nu 4 weken geleden is dat de behandeling is gedaan, zou ik toch wel een betere situatie verwachten. Misschien is er een deel van de cyste achtergebleven oid. Het is in ieder geval iets om naar te laten kijken. Ik zou daarom na het weekend contact opnemen met je behandelend arts.

Veel sterkte, grts Mignon
za, 06/07/2008 - 05:19 Permalink
Adri1981

Nou ik ben net heen geweest.
De wortelpuntbehandeling is niet aangeslagen. Heb dus nog steeds een dikke ontsteking in mijn mond zitten.
Wederom een antibiotica kuur gekregen. Nu voor 7 dagen.
Over 3 weken moet ik weer naar het ziekenhuis toe. Dan wordt mijn kies eruit gehaald, schoongemaakt en weer teruggeplaatst.
Hopen dat mijn kaak hem accepteert en anders moet hij er nog voor de vakantie (ik vertrek op 19 juli) uit gehaald worden.
ma, 06/09/2008 - 14:08 Permalink
Adri1981

Ik hoop ook dat deze antibiotica aanslaat, want heb weinig zin in die behandeling.
Gelukkig heb ik 27 juni eerst nog een gsprek, waarin hij alle voor- en nadelen vertelt en nogmaals naar mijn kies gaat kijken.
Hopen op een goede afloop.

Ik vraag me alleen af waarom er zo weinig te vinden is op internet. Zelfs bij de kaakchirurg hadden ze geen informatie op papier staan over deze behandeling.
Is het iets nieuws of wordt het veel te weinig gedaan?

Groeten,
Adri
wo, 06/11/2008 - 21:02 Permalink
Spiegeltje

Het is zeker geen nieuwe behandelingsmethode. Na een mislukte apexresectie volgt meestal extractie, of eventueel nog een tweede apexresectie. Er zijn dan vaak al een of twee wortelkanaalbehandelingen aan voorafgegaan. Voor zover ik kan nagaan is het niet een vaak uitgevoerde behandeling maar dat kan per kaakchirurg verschillen natuurlijk.

Dat de antibiotica je definitief van je klachten afhelpt is zeer twijfelachtig. Je klachten kunnen wel verdwijnen met het risico dat ze tijdens je vakantie weer de kop opsteken! Het zou kunnen - maar ik weet het niet zeker - dat de kaakchirurg de kuur mede heeft voorgeschreven om de kans van slagen van de geplande intentionele replantatie te vergroten.
do, 06/12/2008 - 21:02 Permalink
Adri1981

Maar als die kaakchirurg de antibiotica heeft voorgeschreven om de kans van slagen te vergroten, waarom zit ik dan twee weken voor de ingreep alweer zonder? (ben namelijk afgelopen maandag gestopt met de kuur en hoef pas 30 juni geholpen te worden). Het lijkt me dat in die twee weken de ontsteking weer heerlijk kan gaan groeien :o

Ik had al wel het idee dat het niet vaak gedaan werd, maar zou wel graag de voor- en nadelen willen weten van de behandeling.
Hoe groot is de kans dat het mis gaat. Ik ben al heel wat gewend in mijn mond, en heb me weinig druk gemaakt over de vorige behandelingen, maar deze ik ben er echt als de dood voor :smt010
vr, 06/20/2008 - 08:42 Permalink
Adri1981

Kan ik trouwens de kaakchirurg 27 juni (als ik dus een gesprek heb) verplichten om eerst een foto te maken, om te kijken hoe of wat?
Want zelf heb ik het idee dat die ontsteking niet bij de bewuste kies zit, maar bij een kies ervoor. Ik heb daar namelijk een bult zitten (hier heeft mijn hechting ook het meest geirriteerd).
vr, 06/20/2008 - 08:45 Permalink
Spiegeltje

Kan ik trouwens de kaakchirurg 27 juni (als ik dus een gesprek heb) verplichten om eerst een foto te maken, om te kijken hoe of wat?
Je kunt de kaakchirurg niks verplichten, zo werkt dat niet :D, maar je kunt natuurlijk wel vertellen waar je je zorgen over maakt en vragen of ie daar verder naar wil kijken.

Ik weet verder niet zo veel van de behandeling af qua kans van slagen en voor en nadelen, kan er ook weinig over vinden in mijn boeken en op internet. Het is wel zo dat er nog weinig andere opties zijn. Als dit niet wordt geprobeerd is het so wie so extractie. Dus echte nadelen zie ik niet zo gauw, behalve misschien qua kosten (worden echter vergoed door zorgverzekering) en dat het weer een extra behandeling is met onzeker resultaat. Je kunt er dus ook voor kiezen er meteen vanaf te zijn door een extractie. Dat is iets wat je met de kaakchirurg moet bespreken.
za, 06/21/2008 - 13:56 Permalink