Tandarts kies opnieuw open maken?

Author:
trifra
Posted:
vr, 06/06/2008 - 22:32
Als ik al de berichten lees op dit forum wordt ik niet vrolijk van alle mogelijke scenario's die mij kunnen treffen!
Ik heb vorige week mijn eerste wkb gehad bij een kies die 4 maanden geleden gevuld was. Tandarts twijfelde maar ging toen op zijn gevoel af en kwam (volgens zijn zeggen) een onstekinkje tegen. Na de wkb in toenemende mate veel pijn, verdoving werkte ook al niet....dus alles onverdoofd. Een paar dagen geleden weer de kies open gemaakt en opnieuw schoon gemaakt. Dit ging de eerste 1 1/2 dag fantastisch. Maar sinds gisteren weer toenemende stekende pijnen in mijn kaak.
Nu oppert de tandarts dat de ontsteking in het bot zit en helemaal niets meer met de kies te maken heeft, deze zou schoon zijn. Dit betekent dat hij de kies niet meer wil frustreren met nog een behandeling (spoeling) wat volgens hem de zaak alleen maar erger maakt. Antibiotica is de oplossing.

Is dit zo??

Ik ben begonnen met de kuur (omgevingsdruk) maar heb het gevoel dat het helemaal niet verkeerd zou zijn om mijn kies nog enkele keren te spoelen, ook al zit de onsteking dan blijkbaar diep.
Mignon

Beste Trifa,

Het kan soms helpen om met de vijltjes de constrictie aan de wortelpunt te perforeren zodat de onderliggende ontsteking kan ontluchten. Waarschijnlijk heeft de tandarts dit al gedaan. Als tijdens het spoelen de vloeistof helder blijft en er dus geen pus uit de kies komt, heeft het weinig zin om door te gaan met spoelen. Hiermee irriteer je de kies alleen maar verder. Je kunt dan inderdaad overwegen om een antibioticakuur voor te schrijven om het lichaam te helpen in de strijd tegen de dieper gelegen ontsteking. Deze kuur zou na een dag of 3 effect moeten hebben. Blijf erin vertrouwen, dan komt het vast snel goed.

Grts, Mignon
za, 06/07/2008 - 05:01 Permalink