meer pijn na wortelkanaalbehandeling help

Author:
colourful
Posted:
vr, 06/06/2008 - 18:47
Ik ben extreem bang geworden. (er is nogal wat misgegaan tijdens wortelkanaal behandeling)
Al twee jaar lang last van een of twee bepaalde kiezen links onder. Ben bij de kaakchirurg geweest en die zei dat het mijn spier was en ik moest zorgen dat ik niet ging knarsen/klemmen. Ik kon niet eten aan die kant.

Vervolgens werd de pijn erger en als ik in de kies kneep deed het zeer dus dacht mijn tandarts aan een barstje in het glazuur.

11 maart vanwege pijnklachten (amalgaam) vulling vervangen (achterste kies linksonder)
Pijn bleef dus dan maar een wortelkanaal behandeling op:
23 april wortelkanaalbehandeling gehad met extreem veel pijn. (achterste kies links onder)
25 april herhaling wortelkanaal behandeling bij angsttandarts (zelfde kies) Wortels waren nog erg vuil en niet goed gedaan door de vorige tandarts.
6 mei herhaling wortelkanaal behandeling bij angsttandarts
Andere kiezen boven spelen nu op. Pijn wordt erger, het lijkt erop dat de vulling vervangen moet worden boven, met koud doet het heel erg zeer.
20 mei (amalgaam) vulling linksboven één naar laatste kies vervangen en verstandskies boven getrokken.
4 juni herhaling wortelkanaal behandeling herhaald nu met ontstekingsremmers en peniciline kuur. Als klachten niet weggaan binnen een week moet de kies waarschijnlijk getrokken worden. Vulling kies boven (doet ook nog zeer) verlaagd en gaatje onder gevuld (nog) geen pijn verlichting.

Ik weet echt niet wat ik moet doen. De tandartsen ook niet. Op de foto's zien ze helemaal niks. Als ik de behandelde kies laat trekken, zou het toch wel eens de kies ervoor kunnen zijn. En boven is er een heel nieuw probleem ontstaan. Het gekke is dat de tandarts de kies (wortelkanaalkies) getest heeft en de wortels echt dood zijn, want als hij met koud op de kies komt voel ik niks. Tik je echter tegen de kies dan doet het heel erg zeer!! De kies ernaast lijkt in orde.

Kan het komen door de amalgaan vullingen die er te lang hebben ingezeten?
Trek ik wel de goede kies als ik de achterste laat trekken?
De beslissing is aan mij omdat de tandartsen het niet weten!!!
Wat te doen met de kies die nu boven gaat klieren?
En nu ook de kies naast de behandelde wortelkanaalkies.....

Wie heeft raad????? Ik wil graag zonder pijn op vakantie over vijf weken!!
Mignon

Colourful,

Dit is een moeilijke situatie en ik denk dat het inderdaad heel lastig is om een beslissing te nemen. Dat er een amalgaamvulling in de bewuste kies heeft gezeten speelt hier geen rol. Het lijkt wel of al je kiezen nu geirriteerd zijn. De afgelopen weken heb je ook nogal wat behandelingen ondergaan. Het kan goed zijn dat zich nu een nieuw evenwicht in je mond moet instellen. Dit kan enkele weken duren. Mogelijk is er ook overbelasting in het spel. Weet je toevallig ofklemt of knarst? Dit kan je problemen verergeren. Probeer je kauwspieren wat rust te geven; volg een zacht dieet en masser ze dagelijks enkele keren. Als dit de oorzaak is zou de pijn na een dag of 10 a 14 moeten afnemen. Ik zou nog even wachten met het laten trekken van de wkb kies. Geef je mond nog even de kans om aan de nieuwe situatie te wennen.

Fijn weekend, grts Mignon
za, 06/07/2008 - 05:09 Permalink
colourful

Bedankt voor je antwoord.
Ja, ik weet dat ik klem / knars, maar dan zou je toch verwachten dat dan alle kiezen aan die kant zeer doen?

De zenuwen van de kies is dood hoe kan het dat hij dan toch nog zeer doet? :smt010

Wat betreft de andere kiezen vind ik inderdaad dat ik het nog tijd moet geven. De wkb kies wacht ik nu al drie maanden sinds de eerste behandeling. Wie ik ook spreek over wkb, ze zeggen allemaal dat zodra de zenuw eruit is de pijn binnen een week weg is.

Hoe los je klemmen/knarsen op dan? Een bitje heb ik al geprobeerd, maar dat doe ik in mijn slaap uit. :smt017
zo, 06/08/2008 - 08:12 Permalink
Spiegeltje

De zenuwen van de kies is dood hoe kan het dat hij dan toch nog zeer doet?
Dat komt waarschijnlijk omdat er een ontsteking is van het kaakbot rond de wortelpunten. Na de zenuwbehandeling is deze ontsteking niet meteen weg, het is de bedoeling dat het lichaam deze zelf opruimt. Dat kan behoorlijk lang duren of helemaal niet gebeuren. Dan moet er opnieuw worden behandeld. De opties zijn een nieuwe wortelkanaalbehandeling, bijvoorbeeld door een endodontoloog, apexresectie (verwijdering van de wortelpunten) door de kaakchirurg of extractie als dit allemaal geen soelaas biedt.
zo, 06/08/2008 - 23:53 Permalink
colourful

Bij de behandelde kies heb ik telkens nog van die steken naar onder in mijn kaak.
Dwz: toen de wortels eruit getrokken werden voelde ik enorme pijn die door trok naar onder mijn kin / keel. Af en toe voel ik nu nog zo'n pijn scheut.

Kan het ook zijn dat er nog een wortel zit? Terwijl er vijf keer een behandeling is gedaan?

Mijn tandarts wil niet trekken. Hij zegt kanaalbehandeling afmaken (ookal doet het nog pijn) en knarsen/klemmen oplossen. Daarna zien we verder.

Nu is er ook aan de andere kant nog een gaatje wat hij eerst gaat behandelen. Ik ben als de dood dat ik straks niet meer kan eten omdat ik aan twee kanten pijn heb..... :smt010
ma, 06/09/2008 - 19:08 Permalink