Wat is wijsheid trekken, kaakchirurg of laten zitten?

Author:
Panfluit
Posted:
wo, 06/11/2008 - 12:28
Ik heb een jaar of twee geleden een wkb gehad op een voortand. De tand is altijd gevoelig gebleven en ik kan er nog altijd niet mee bijten. Ik blijf ook pijn houden, niet dagelijks, maar eens in de zoveel tijd begint de tand een aantal dagen zeer heftig te steken. Ik was al een aantal keren terug geweest naar de tandarts, maar er was telkens niets op de foto te zien. De laatste keer hebben ze een speciale foto gemaakt en was zichtbaar dat er vloeibaar vulmiddel onder de tand terecht gekomen was tijdens de wkb. Dit veroorzaakt de pijn. Ik mag nu naar de kaakchirurg, die zou de resten weg kunnen halen, maar volgens de tandarts geeft dat geen garantie dat de pijn dan ook daadwerkelijk weg is...??? Ook heeft hij al een paar keer gesproken over het trekken van de tand, maar omdat het om een snijtand gaat stel ik dat liever uit zolang als het kan.

Ik weet eigenlijk zelf niet goed wat wijsheid is in deze. Kan iemand hier iets over zeggen.

Stel dat ik de tand laat trekken, kan er dan naderhand nog een implantaat geplaatst worden omdat die resten vulmateriaal daar in het bot zitten?
Spiegeltje

Ik weet eigenlijk zelf niet goed wat wijsheid is in deze. Kan iemand hier iets over zeggen.

Ik denk dat je het beste eerst naar de kaakchirurg kunt gaan omdat er (kennelijk) nog een redelijke kans is dat het element kan worden behouden. De opmerking van de tandarts dat er geen garantie is dat je van je klachten afkomt is niks bijzonders: die garantie is bij dit soort behandelingen, of ook een wortelkanaalbehandeling, niet te geven. Hooguit kan een ruwe indicatie worden gegeven van de kans van slagen.

Bij bovenstaande heb ik echter geen rekening gehouden met eventuele gevolgen voor de plaatsing van een implantaat (indien extractie toch nog nodig is). De kaakchirurg haalt immers ook wat bot weg. Ik dacht dat dit doorgaans geen belemmering is, wel meer werk als er veel bot weg is gehaald zoals bij een herhaalde apexresectie. Het is wel iets wat je aan de kaakchirurg kan vragen. Of aan een implantoloog (zie ook het subforum Implantaten en kaakoperaties).
wo, 06/11/2008 - 19:12 Permalink