Ik hoop dat iemand mij hier iets van advies kan geven want ik word er echt niet goed van. Afgelopen oudjaarsavond kwam ik er achter dat er een giga bult tussen de kaak en wang zat. 4 jan. heb ik een bezoek gebracht aan de tandarts en ben met een wkb er vanaf gekomen, het was een wortelpunt ontsteking. De fistel was ook leeg gemaakt en zou er weer tegen aan kunnen. De vulling brak ook nog eens dus ben daar weer voor terug geweest. Uiteindelijk weer de definitieve vulling er in en weer de fistel leeg gemaakt. In de tussentijd stak het nog wel eens op, maar het nam wel steeds af.
Nu toch weer sinds maart/april dat die fistel blijft op spelen. Tijdens reguliere controle 21 april, had ik aangegeven de week ervoor een weekend lang pijn te hebben gehad, nu was het weer rustig en dus niets meer te zien. Hij zei dan ook dat als het weer op kwam dat ik gelijk weer moest langskomen.
Hij gaf aan dat het kon dat de kies te weinig rust had gekregen omdat ik een giga knarser ben, ik ben met een antibiotica en vervolg afspraak voor bitje naar huis gestuurd.
30 juni zat die fistel er weer gevuld met een hoop troep. Hup weer naar de tandarts, weer leeggemaakt, een of ander ijzerdraadje in de fistel, nieuwe foto gemaakt en bleek inderdaad weer van die zelfde wortel af te komen, er was nog steeds een vreemd plekje op de foto terug te zien. Nu weer een antibioticakuur mee naar huis gekregen. Ik was ziek van de antibiotica, voor en bijholten speelden ineens op, lymfen zette op.
Maar goed nu inmiddels na een helse weekend weer giga pijn in de kaak (inmiddels ook in de wang), met een fistel en onder de kaak last van de lymfeklier. Wat moet ik nu nog doen? Morgen weer naar de tandarts? en dan? Of moet ik afwachten? Ik zie het al voor me dat ik naar de kaakchirurg moet. Help!!!
Overigens heb ik een lange tijd geleden (jaartje of 7) ook een wkb gehad bij de kies die er naast zit. Hier heb ik geen last van gehad. WKB was gedaan omdat de zenuw na het vullen te gevoelig was geworden.
alvast bedankt voor het lezen van dit lange verhaal!
Nu toch weer sinds maart/april dat die fistel blijft op spelen. Tijdens reguliere controle 21 april, had ik aangegeven de week ervoor een weekend lang pijn te hebben gehad, nu was het weer rustig en dus niets meer te zien. Hij zei dan ook dat als het weer op kwam dat ik gelijk weer moest langskomen.
Hij gaf aan dat het kon dat de kies te weinig rust had gekregen omdat ik een giga knarser ben, ik ben met een antibiotica en vervolg afspraak voor bitje naar huis gestuurd.
30 juni zat die fistel er weer gevuld met een hoop troep. Hup weer naar de tandarts, weer leeggemaakt, een of ander ijzerdraadje in de fistel, nieuwe foto gemaakt en bleek inderdaad weer van die zelfde wortel af te komen, er was nog steeds een vreemd plekje op de foto terug te zien. Nu weer een antibioticakuur mee naar huis gekregen. Ik was ziek van de antibiotica, voor en bijholten speelden ineens op, lymfen zette op.
Maar goed nu inmiddels na een helse weekend weer giga pijn in de kaak (inmiddels ook in de wang), met een fistel en onder de kaak last van de lymfeklier. Wat moet ik nu nog doen? Morgen weer naar de tandarts? en dan? Of moet ik afwachten? Ik zie het al voor me dat ik naar de kaakchirurg moet. Help!!!
Overigens heb ik een lange tijd geleden (jaartje of 7) ook een wkb gehad bij de kies die er naast zit. Hier heb ik geen last van gehad. WKB was gedaan omdat de zenuw na het vullen te gevoelig was geworden.
alvast bedankt voor het lezen van dit lange verhaal!
Re: kwakkelen na WKB
Je mag twee dingen verwachten: dat de kaakchirurg een kijkoperatie verricht, met aansluitend een apexresectie. Of de kies is tot in de wortel doorgebroken. Dan haalt de KC hem er voor je uit. Sommige tandartsen kunnen dit overigens ook zelf.
Ik hoop dat het hier bij blijft en dat het snel over gaat.
Grts, Mignon
Wat kan dit zijn? Ik moet overigens voor controle weer een afspraak maken, maar ik vind dit toch erg vreemd.
Woensdag mag ik dus weer. Ik zie daarna wel hoe dat het loopt, anders moet ie er toch uit vrees ik.
De tandarts heeft het met behulp van een microscoop aangepakt. Ik heb zelfs de hele tijd meegekeken. Het was geen pretje toen de oude wkb er uit werd geslepen.. De geur en "stof" die vrijkomt is niet fijn in te ademen. Maargoed, er kwam een hele hoop troep uit. Nu zit de kies tijdelijk dicht met een watje en een noodvulling, de kanalen zijn volgepropt met een antibiotica zalf. De tandarts had het er zelfs over dat mijn vorige tandarts het " dakje" van de pulpakamer er op had laten zitten.. en dat ik geen 4 wortelkanalen heb maar gewoon 3!! Iets zegt mij dan dat daar al iets fout was gegaan.
De eerste dag was het afzien, het zeurde gigantisch en er was heel erg veel aan de kies getrokken en gedaan. Het beurse gevoel heeft nog een paar dagen aangehouden (met hulp van paracetamol was het goed te doen) en sinds gisteren kan ik er ook gewoon weer mee kauwen. Het mooiste van alles is dat na 2 dagen de fistel foetsie was en dat die plek op mijn kaak weer een normale dikte aan nam. In december moet ik terug en word weer alles goed schoongemaakt, maar het lijkt er eindelijk op dat ik dan na een jaar van de ontsteking af ben.
Tot zo ver weer een update! :smt006