Pijnlijke klieren na wortelkanaalbehandeling

Author:
jojo69
Posted:
zo, 06/22/2008 - 16:04
Na heel veel pijn in hele mond bleek vorige week dinsdag dat er een onsteking zat, dus een wortelkanaal behandeling.
De eerste paar dagen best wel wat napijn gehad maar dat hoort erbij dacht ik. Afgelopen vrijdag werd de pijn zo erg dat ik niet meer wist waar ik het zoeken moest, allerlei pijnstillers geslikt. Ook mijn klier aan de rechterkant is heel erg pijnlijk en opgezet. Gisteravond hield ik het echt niet meer dus de weekendtandarts gebeld maar die was al naar huis. Na een rampzalige nacht vanochtend meteen weer gebeld en ik kon terecht.
Deze tandarts heeft de noodvullng eruit gehaald en het helemaal goed schoongemaakt er zat namelijk nog een behoorlijke onsteking. Thuis meteen weer een pijnstiller genomen voor de napijn.
Maar nu is de pijn in mijn klieren zo erg, ik kan er niet aankomen en ook slikken doet heel erg pijn en de pijnstillers helpen hier ook niet tegen.
Hoort dit erbij of moet ik me zorgen maken???

Hopelijk kan iemand mij dit vertellen.

Jojo
Mignon

Door het opnieuw openen en spoelen van de kanalen is het gebied rondom de kies opnieuw geirriteerd geraakt. Je kunt hier weer napijn van verwachten (ongeveer 3 dagen). In het geval van een flinke ontsteking is het soms nodig om de kies meerdere malen te spoelen voordat er een definitieve afsluiting gemaakt kan worden. Houd zelf even goed in de gaten of je geen koorts krijgt of dat de zwelling sterk toeneemt. Is dit het geval, neem dan direct weer contact op met je tandarts. Wanneer staat je volgende afspraak gepland?

Grts, Mignon
zo, 06/22/2008 - 16:10 Permalink
jojo69

Bedankt voor je snelle antwoord.

Er zit nu inderdaad een noodvulling in en de vervolg afspraak is eind juni over en maand dus.
Geldt die napijn dus ook voor mijn klieren want die pijn overtreft de pijn van mijn kies.
Ik word er zo langamerhand een beetje gek van. Maar het belangrijkste is dat het geen kwaad kan, heb ergens gelezen dat de ontsteking zich kan verplaatsen, en dan kom je weer bij de KNO arts terecht.

Jo
zo, 06/22/2008 - 16:21 Permalink
Mignon

Een ontsteking kan zich inderdaad verplaatsen. Als daar de verdenking op is kan men antibiotica voorschrijven om de ontsteking lokaal te houden. De meeste ontstekingen kunnen echter prima zonder antibiotica door het lichaam worden aangepakt. Nogmaals; houd goed in de gaten houden of de zwelling niet toeneemt of dat je koorts krijgt. Indien je benauwdheidsklachten krijgt moet je ook meteen contact opnemen met je tandarts.

Grts, Mignon
zo, 06/22/2008 - 16:36 Permalink