Mijn brug: voelt vervelend aan

Author:
Justchill
Posted:
di, 06/24/2008 - 16:38
Hallo lezers,

ik heb sinds een jaar of 3 een 3-delige brug in de bovenkaak. Vanaf de tand vlak na de wijsheidskies tem deze vlak na de hoektand. Deze is er gekomen nadat ik een ontzenuwde tand had laten trekken omdat de vullingen daar steeds uitvielen. Achteraf gezien is een brug plaatsen een slecht beslissing geweest, want ik voel me er niet zo goed bij.

Ik had de brug en na een tijd was er een ontsteking aan de verste tand denk ik, het tandvlees stonk ook een beetje en het poetsen deed enorm zeer. Dit is er wslk gekomen door slecht poetsen, ik was slecht voorgelicht. Toen ben ik naar m'n tandarts gegaan en die heeft het toen bekeken en gezegd dat ik het veel beter moest verzorgen door tussen de brug te gaan reinigen met een rager en flosdraad en moest spoelen met listerine. De ontsteking is dan weggegaan, maar mijn tandvlees is wel een stuk omhooggetrokken aan de verste tand, waardoor een stukje tandbot zichtbaar is. Op zich is dit geen probleem, want 't zit ver in de mond. Nu verzorg ik de brug zeer goed en geen onstekingen. Echter wel volgende problemen:

1/ Het grootste probleem nu is, dat ik vind dat mijn brug niet helemaal lekker zit. Het comfort is niet goed. Er zit zo precies een opening i/h tandvlees aan de voorlaatste en derde laatste tand en ik voel dat altijd, het doet geen pijn, maar 't is irritant. Ik wil er soms altijd aanzitten met vinger/tong. 't Hindert me ook tijdens het spreken waardoor ik constant een kauwgom eet, dan is het niet zo irritant. Soms blijft er ook etensresten tussen zitten. Ik heb soms het gevoel dat ik mijn brug echt uit mijn mond wil trekken, alsof het 'n vreemd voorwerp is!!

2/ Als ik rager tussen de tanden bovenaan, bloed het altijd tussen de tanden. Zeker aan de verste. Ook flossen rond de brug = meestal bloed. Ik heb dit al eens gezegd aan m'n tandarts en die zei iets van lage kroonhoogte en papillen.. enfin ik begreep er niets van. Hij zei wel dat het tandvlees er rond gezond is.

3/ De derde brugtand heeft zo bovenaan een zwarte/donkere rand zichtbaar met de grens van het tandvlees. Dit is niet mooi. De tandarts zegt dat dit is omdat de binnenkant van de brug uit metaal is, en die kleur wat afgeeft. Dat was zo vroeger en nu zijn wel al volledig witte bruggen. Ook is de binnenkant van m'n brug, voor een stuk metaal bovenaan.

4/ De brugtanden zijn al iets witter dan de rest.

Vooral het eerste vind ik een groot probleem. Ik weet niet wat de irritatie veroorzaakt, het opgetrokken tandvlees, of aan de pijlers één of ander iets dat bloedt, openligt..

Wat kan ik eraan doen? Kan een brug gemakkelijk verwijderd worden? Volgens mij zit die muurvast.
Hoe kan ik het comfort verbeteren? zijn 2 kronen + een implantaat een oplossing? De tandarts zei ook iets van een membraan vr dat tandvlees (weer niet begrepen)

Graag jullie advies,

groetjes
Mignon

Beste Justchill,

ik denk dat de grootste problemen te wijten zijn aan het geresorbeerde bot ter plaatse van de pontic (brugtussendeel). Resorptie kan optreden als natuurlijk proces wanneer een tand is getrokken, maar ook bijvoorbeeld tgv parodontale ontstekingen. De ruimte die is ontstaan kan op meerdere manieren worden opgevuld. De mooiste oplossing is het tandvlees weer op een hoger niveau brengen. Dit zou kunnen mbv parodontale chirurgie waarbij het bot ter plaatse wordt aangevuld.

Met de brug zelf is behalve de te lichte kleur en het zichtbare metaal zo te lezen weinig mis. Ik zou dus niet snel kiezen voor verwijdering van de brug. De rest van je tanden wordt met de jaren donkerder, terwijl het porselein van de brug zijn kleur behoudt. Als de lichte kleur zeer storend is zou je kunnen overwegen om de rest van je gebit te laten bleken.

Als je toch een oplossing wil hebben anders dan de nu bestaande brug, dan is een implantaat icm 2 kronen op de buurelementen wellicht een mooie optie. Houd wel in je achterhoofd dat er op de plaats waar het implantaat zou moeten komen zich meestal te weinig bot bevindt. Om te voorkomen dat bij het plaatsen van het implantaat de sinus maxillaris (bijholte) wordt geperforeerd, is dikwijls een botopbouw/sinuslift nodig.

Kortom: ik zou eerst proberen om de bestaande situatie aan te passen voordat ik zou overgaan op een nieuwe brug of implantaat.

Veel succes met het maken van je keuzes!

Grts, Mignon
di, 06/24/2008 - 19:52 Permalink
Justchill

Dag Mignon,

bedankt voor je antwoord hierop.

Ik heb een foto gepost opdat je de situatie beter kan beoordelen:
<br />
http://users.pandora.be/chs/Temp/brug.jpg

ik denk dat de grootste problemen te wijten zijn aan het geresorbeerde bot ter plaatse van de pontic (brugtussendeel). Resorptie kan optreden als natuurlijk proces wanneer een tand is getrokken, maar ook bijvoorbeeld tgv parodontale ontstekingen. De ruimte die is ontstaan kan op meerdere manieren worden opgevuld. De mooiste oplossing is het tandvlees weer op een hoger niveau brengen. Dit zou kunnen mbv parodontale chirurgie waarbij het bot ter plaatse wordt aangevuld.

Dat denk ik ook; blijf je bij je mening na het zien van de foto?
Er is idd een tand getrokken en ik heb er wat ontsteking (weliswaar gingivitis) gehad, dus dat kan de terugtrekking idd. verklaren. Je hebt gelijk dat gaan voor een implantaat en 2 nieuwe kronen direct te ingrijpend is, en vast onnodig.
Kan jij iets vertellen over die parodontale chirurgie? Het tandvlees verhogen, dus eigenlijk naar beneden brengen? Waarmee vullen ze dan aan? Met vlees van je gehemelte?
Wat is het verschil tussen een tandarts en een parodontoloog?
Kost zo'n parodotale chirurgie evenveel als bruggen en implantaten?

groetjes
di, 06/24/2008 - 20:38 Permalink