Kroon met gegoten opbouw

Author:
Geraldine
Posted:
di, 06/24/2008 - 21:52
Hallo,

Bij mij wordt een kroon met gegoten opbouw (indirecte methode)geplaatst. Dit op een kies die jaren terug een wortelkanaalbehandeling heeft ondergaan. Volgens de tandarts is op de röntgenfoto te zien dat de wortelkanaalbehandeling prima gedaan is door mijn toenmalige tandarts (door verhuizing nu andere tandarts) en is plaatsen van een kroon met een gegoten opbouw goed mogelijk. Dat is nu echt wel nodig volgens de tandarts nu er laatst een stuk van mijn kies (die al grotendeels uit vulling bestand is afgebroken). Het betreft de één na achterste kies in het ondergebit. (Verstandskiezen heb ik al niet meer).
Uit welke materialen een kroon kan bestaan is bekend, maar waar is een gegoten opbouw meestal van gemaakt?
Ik las ergens op internet iets over een opbouw van amalgaam? Ik kon niet aan de site zien of de informatie verouderd was, maar ik dacht dat amalgaam nu toch niet meer gebruikt wordt? Verder kon ik er geen info over vinden.

Geraldine
Geraldine

Over palladium ben ik net als amalgaam niet zo enthousiast.
In mijn jeugd (op mijn 19e) is bij mijn reuma (artritis psoriatica) geconstateerd met de bijbehorende nare klachten, met als gevolg een operatie (verwijdering ontstoken weefsel uit knie) en een lange ziekenhuisopname.
Heb toen op advies van een orthomoleculair therapeut al mijn amalgaamvullingen laten vervangen, door gouden inlays. (toen was composiet nog niet zo gangbaar). Je kunt het geloven of niet, maar ik ging me al gauw beter voelen. Het eerste wat opviel was de vermoeidheid die minder werd. Na jaren lang onder de zware ontstekingsremmers gezeten te hebben, ging het al vrij snel stukken beter en kon ik die ontstekingsremmers geleidelijk aan helemaal afbouwen. En inmiddels heb ik al bijna tien jaar geen reumatoloog meer gezien en geen pilletje geslikt en ben ik helemaal van de reuma af. Of het toeval is of niet, valt natuurlijk niet te bewijzen. Maar opmerkelijk is het wel toch?
Misschien was ik toch één van die mensen die overgevoelig is voor amalgaam. Ik ben daarnaast ook een tandenknarser en mogelijk komt door dat tandenknarsen ook meer kwik vrij dan bij de gemiddelde mens. (Ik draag 's nachts altijd een mondbescherming tegen het knarsen). Mijn man heeft al meer dan 20 jaar amalgaamvullingen en nergens last van. Maar hierdoor ben ik ook wel wat huiverig voor amalgaam, al is dat misschien ongegrond. Ik zal dus toch wel gaan proberen bij de tandarts voor goud gaan pleiten, al zal dat mogelijk meer gaan kosten.

Geraldine
di, 06/24/2008 - 22:45 Permalink
Geraldine

Het gebruik van amalgaam en nu ook palladium blijft een omstreden onderwerp.
En in feite zouden dus alle metalen, en vooral combinaties van verschillende metalen niet goed kunnen zijn voor de gezondheid.
Ik heb inmiddels contact opgenomen met mijn tandarts. De gegoten opbouw wordt van goud gemaakt, zonder palladium er in.

Bedankt voor de reacties!

Geraldine
wo, 06/25/2008 - 21:43 Permalink