Wortelkanaal overslaan en wortelpuntbehandeling

Author:
Wesley28
Posted:
vr, 06/27/2008 - 14:19
Hallo,
Vandaag weer een ontsteking ontdekt rechtsonder. De tandarts wil natuurlijk eerst een wortelkanaalbehandeling proberen, maar ik wil dit niet. Het liefst wil ik meteen een wortelpuntbehandeling aangezien de kies dan heel blijft en wortelkanaal meestal niet helpt bij ontstekingen. Want dan gaan ze toch alleen in je wortel een beetje porren en schoonmaken en blijft de ontsteking rondom de wortel toch aanwezig? Of ben ik nou gekke Henkie? Anyway, mijn vraag dus of het mogelijk is om meteen voor de wortelpuntbehandeling te gaan.
Spiegeltje

De juiste volgorde van behandelen is: eerst wortelkanaal (eventueel gevolgd door een herbehandeling) en dan pas apexresectie. De kans op behoud van het element is dan het grootst. Je hebt gelijk als je zegt dat een wortelpunt ontsteking niet meteen verdwijnt als een wortelkanaalbehandeling wordt uitgevoerd. Maar de ontsteling wordt wel geisoleerd en er is een goede kans dat deze vanzelf verdwijnt. Een apexresectie kan ook mislukken, de kans daarop is zeker niet kleiner dan bij een wortelkanaalbehandeling,
vr, 06/27/2008 - 14:56 Permalink
Wesley28

Je hebt gelijk als je zegt dat een wortelpunt ontsteking niet meteen verdwijnt als een wortelkanaalbehandeling wordt uitgevoerd.

Eigenlijk toch helemaal niet? Dat zou toch alleen zin hebben als de ontsteking in de wortel zelf zit? Ik snap dat niet helemaal. Zoals ik het nu zie heeft zo een wortelknaal bij een ontsteking alleen maar zin voor de tandarts zijn/haar portomonnee.
vr, 06/27/2008 - 15:03 Permalink