Gevolgen verwijderen van dwarsliggende verstandskiezen onder

Author:
santieno@wanadoo.nl
Posted:
wo, 07/02/2008 - 15:13
Hallo allemaal,

Ik ben laatst doorverwezen naar de kaakchirurg ivm het verwijderen van dwarsliggende verstandskiezen in de onderkaak. Uit de foto's blijkt dat de gevoelszenuw van de kin c.q. onderlip dicht tegen de te verwijderen kiezen aan liggen. Er is een groot risico dat de zenuw wordt beschadigd. Hierdoor kan de kin c.q. lip doof en gevoelloos worden. Is er iemand die ervaring heeft met dit soort "gevallen"? Is het mogelijk dat de gevolgen erger zijn dan alleen gevoelsuitval (bv. verlamming?) Kan iemand mij een tip geven over een kaakchirug die hier (veel) ervaring mee heeft! Ik heb namelijk al veel pech gehad met mijn gebit!

Alvast hartelijk bedankt,
hermina

Ik heb bij verwijderen van mijn verstandskies rechtsonder deze beschadiging opgelopen. Het gaat hier om de nervus alveolaris inferior, die je gevoel bepaalt, geen spieren reguleert, dus geen kans op verlamming.

Ik denk eigenlijk dat elke kaakchirurg hier wel verstand van heeft, want zo zeldzaam is dit volgens mij niet.

Het is een vervelende complicatie, maar herstelt vaak wel. Bij mij is het nooit helemaal hersteld, maar ook dat went, ik weet gewoon niet beter meer en heb er dus ook geen last van.
wo, 07/02/2008 - 21:34 Permalink
santieno@wanadoo.nl

Hallo Hermina,

Dankjewel voor je antwoord! De kaakchirurg zelf vond het een moeilijk geval omdat de kies helemaal dwarsligt. Hij zou het gaan bespreken met zijn collega's.

Ik ben wel erg benieuwd hoe jij bent omgegaan met je gevoelloosheid.. is het niet moeilijk om te eten? En is het spreken niet anders? Veeg je niet constant je kin af?

Groeten,
do, 07/03/2008 - 11:39 Permalink
hermina

Hoi,

Ten eerste moet je ervan uitgaan dat het goed zal gaan, en bij beschadiging dit tijdelijk is, want dit is meestal het geval!

Ik heb de gevoelloosheid, die wel deels hersteld is, al veel langer, ik weet echt niet beter meer, doe veel dingen automatisch met name links viel me nu weer eens op na jouw vraag.
Het eten is nooit een probleem geweest, deed ik eerst vooral links (maar ook rechts ben ik intussen wel weer aan gewend, bouwt op, dat gaat vanzelf).
Het enige wat ik wel nog steeds heb is dat ik de rechter onderlip niet goed genoeg aansluit op kopjes/bekertjes/glazen. Ik “knoei” rechtsonder bij drinken, en ja daarbij veeg ik mijn kin af realiseer ik me nu, maar ook dat doe ik automatisch.

Ik heb geen probleem met die verminderde gevoeligheid, waar ik toen wel een probleem mee heb gehad is dat de zenuw een poging deed om zich te herstellen. Toen was het overgevoelig, stokeren ging echt niet, en een tiende mm doorschieten met flossen was door de grond gaan. Maar ook dat kan intussen allang weer prima.

Als die kies er echt uit moet, en dit achteraf een complicatie is, is daar in mijn ogen prima mee te leven.

Groetjes, Hermina
vr, 07/04/2008 - 00:55 Permalink
Mignon

Als de kiezen nog volledig door bot zijn omgeven zou ik niet zo snel kiezen voor chirurgische verwijdering. Er bestaat inderdaad een risico voor de gevoelszenuw als de kiezen hier tegenaan liggen. Door de kies er in stukjes uit te halen wordt het risico wel beperkt. In de meeste ziekenhuizen bestaat tegenwoordig de mogelijkheid om naast een rontgenfoto ook een 3D scan van het gebied te maken om de precieze ligging van de verstandskiezen te beoordelen.

Grts, Mignon
zo, 07/06/2008 - 14:06 Permalink