Klein beetje dikke wang na kiespijn

Author:
Paulvz
Posted:
za, 07/05/2008 - 10:55
Beste forummers,

Ik heb een groot aantal maanden (ik geloof zelfs begin dit jaar) me kies laten boren bij de tandarts. Deze is gevuld met een witte vulling.

Gisterochtend/begin van de middag, had ik ineens last van deze kies: zodra ik het kauwvlak aanraakte/duwde of de bovenkaak me onderkaak (met de betreffende kies) raakte, dan voelde het gevoelig. Geen echte vervelende pijn ofzo. Nu ben ik gaan slapen met een Ibuprofen 400mg en vanochtend wordt ik wakker en heb ik een klein beetje een dikke wang: het voelt net alsof het helemaal strakgetrokken is daar. Ik voel geen pijn, geen steken o.i.d. Heb er geen last van alleen t voelt erg gek, zo'n strakke wang. Het pijn bij het duwen of aanraken van de kies is wel zo goed als verdwenen. Tis er nog een klein beetje, iig heel veel minder dan gister.

Ik heb ook nog eens pfeiffer (6-8 weken geleden geconstateerd).... wat ook invloed heeft op dit alles lijkt me....

Wat zou het zijn? Wat is er aan te doen? De 1 zegt ontsteking de ander zegt pfeiffer (dus rust houden)....? Wat is aan te raden?
Mignon

Beste Paul,

Het is goed mogelijk dat je weerstand tgv de ziekte van Pfeiffer is verminderd. Een gevolg hiervan kan zijn dat sluimerende ontstekingen in de mond gaan opspelen.

Wanneer een vulling zeer diep is kan de zenuw hierdoor geirriteerd zijn en reageren met een ontstekingsreactie. De kies voelt dan meestal wat te hoog aan en doet met name zeer tijdens het dichtbijten. Dat je nu geen pijn meer ervaart kan betekenen dat de ontsteking een uitweg heeft gevonden via het bot. Het ontstekingsvocht komt dan in de zachte weefsels terecht en dit resulteert in een zwelling. Zeker als je koorts krijgt of een kloppend gevoel in de kies, zou ik snel contact opnemen met je tandarts. Het lijkt me sowieso verstandig om hem even naar je kies te laten kijken. In geval van een irreversibele zenuwontsteking is een wortelkanaalbehandeling geindiceerd om de ontsteking te elimineren. Misschien heb je er nu niet veel last van, maar een ontsteking kan op heel vervelende momenten (zoals op vakantie) opspelen...

Veel beterschap, grtsMignon
zo, 07/06/2008 - 13:46 Permalink
Paulvz

Bij veel geluk kwam mijn tandarts zaterdag op het werk langs, zag dat mijn wang iets dikker was en heeft een verwijsbriefje geschreven. Ik heb nu sinds zaterdagmiddag 500mg capsules Amoxicilline Sandoz Capsule 500 welke ik momenteel nog slik. Heb morgenmiddag een afspraak staan voor een zenuwbehandeling, wat me tandarts zei dat ik moest krijgen voor me dikke wang.

Ik hoor van veel mensen dat de behandeling met verdoving werkelijk niets voorstelt. Hoe komt dit?

Ik heb overigens totaal geen pijn aan de desbetreffende kies. Ik slaap heerlijk. Enige wat beetje lastig is, is kauwen, en het voelt alsof me wang strakgetrokken is.

Na zo'n zenuwbehandeling, wat is aan te raden? rust nemen? paracetamol nemen? etc.?

Hoelang duurt een gemiddelde zenuwbehandeling?

Wordt er direct een kroon geplaatst? waar hangt dit vanaf?

Hoelang duurt het gemiddeld voordat ik mijn kies weer normaal gebruiken kan?
ma, 07/07/2008 - 13:16 Permalink
Spiegeltje

Het kan goed zijn dat de antiobiotica de klachten (tijdelijk!) heeft doen afnemen. Na de wkb hoeft je niet veel bijzonders te doen of na te laten. Een pijnstiller is niet nodig. Bij een klein deel van de patienten kan wel napijn optreden dan is het goed om paracetamol te slikken. De klachten zijn meestal binnen drie dagen over. Incidenteel niet en dan bel je weer de tandarts.

Hoe lang de behandeling duurt is moelijk te zeggen en hangt bijvoorbeeld af van het aantal kanalen en de complexiteit. Het kan ook zijn dat de tandarts de behandeling alleen start en later afmaakt. Dat afmaken duurt langer dan de start, wel 1 tot 1,5 uur bij een kies met drie kanalen.

Er wordt meestal niet direct een kroon geplaatst. Ten eerste is een kroon niet altijd nodig en ten tweede wil de tandarts eerst vaststellen dat de ontsteking helemaal weg is. Dat kan nog maanden tot een jaar duren.

Na de start van de wkb krijg je een noodvulling. Die kies moet je dan wel wat ontzien. Na het afmaken krijg je een definitieve vulling. In principe kun je de kies dan meteen normaal gebruiken.

N.B. dit is natuurlijk een wat algemeen/onvolledig antwoord, je kunt het beste deze vragen ook even aan de tandarts stellen. Nu heb je wel een idee van hoe het ongeveer zit.
ma, 07/07/2008 - 20:02 Permalink