Sinds 3 jaar heb ik een kroon. Tot nu toe heb ik er al best vaak last van gehad. Hij is zeker al 3 keer opnieuw vastgezet. 2 keer zat hij los en 1 keer was hij er ineens met eten helemaal uitgegaan. Ook heb ik vaak last van het tandvlees rondom de kroon. De tandarts zei toen tegen mij dat dit komt omdat de kies die eronder zat voor de helft helemaal weg is, daardoor heeft de kroon minder houvast. De laatste tijd heb ik met eten steeds het idee dat de kroon iets opwipt. De tandarts kon in eerste instantie niks ontdekken. Later lukte het met een tang om de kroon iets op te wippen. Dit was hetzelfde gevoel als wat ik heb tijdens het eten. Nu moet hij er dus uit. Mijn vraag is nu: Kan dit kwaad dat ik hiermee tot augustus moet wachten (i.v.m vakantie?) Af en toe komt er wel een vieze smaak vanaf. Ook doet het nu sinds 2 dagen zeurderig zeer (nadat er met de tang is gevoeld). Ik ben nu bang dat er troep onder komt. Ook zie ik er erg tegenop als de kroon eruit moet. Ik ben al geen held bij de tandarts en nu maak ik me er dus best druk om. Want als hij niet echt los zit, hoe kan hij er dan uit?
Alvast bedankt voor het antwoord.
Alvast bedankt voor het antwoord.
Re: Last van kroon
een loszittende kroon is altijd een slechte zaak. Onder de kroon heerst namelijk een zuurstofarm milieu waar tenadbedervende bacterien dol op zijn. Een gaatje onder een kroon kan daardoor zeer snel voortschrijden. Een zeurderig gevoel en een vieze smaak kunnen duiden op dit proces. Ik zou inderdaad deze week nog een bezoek aan de tandarts brengen. Wellicht kan hij de kies schoonmaken en er een noodvulling in maken.
Als er weinig tandmateriaal resteert om de kroon houvast te bieden kan er een opbouw nodig zijn. Soms icm een stift verankerd in het wortelkanaal. In het laatste geval is een wortelkanaalbehandeling nodig.
Als de tandarts de kroon eraf heeft gehaald en de caries heeft verwijderd is in te schatten wat de beste behandeloptie is.
Veel sterkte, grts, Mignon
Ik heb dus maar gelijk de tandarts gebeld. Ik mocht 's middags gelijk komen.
Mijn kroon is eraf gehaald en schoongemaakt. Alleen mijn tandvlees om de kroon was ontstoken, de rest gelukkig niet. Er zat al een stift aan mijn kroon, maar nu heeft de tandarts er nog een opbouw onder gemaakt. Ik ben opgelucht dat het nu weer goed is. Nu mijn tandvlees nog!
groet, Riet
Grts, Mignon