pijn tussen kiezen

Author:
Antje B
Posted:
di, 07/15/2008 - 11:43
Een hele tijd terug kreeg ik het voor het eerst: pijn aan mijn kiezen aan de rechterbovenkant. Als ik iets warms of kouds at, was het heel gevoelig. Verder had ik er bijna constant pijn aan. Maar na een paar dagen ging het over. Een hele tijd heb ik nergens last van gehad maar toen kwam het weer, en weer ging het over. Tot nu. Wel is het nu iets anders. Ik heb niet meer constant pijn. Eigenlijk alleen 's morgens als ik opsta en bij het ontbijt. De rest van de dag heb ik niet meer last van koud/warm eten en voel ik er eigenlijk niks van. Wel is het gevoelig als ik koude lucht naar binnen zuig zeg maar. Ik weet niet of het er mee te maken heeft maar ik zet het er toch maar bij: ik heb 1 kies die erg scheef staat en ik heb het gevoel dat daar de pijn vandaan komt. Wie heeft enig idee wat dit kan zijn?
(ik ben laatst nog voor controle geweest, toen ik nergens last van had, en ik had geen gaatjes)
Mignon

Beste Nina,

Gezien je klachtenpatroon dat je met name 's ochtends pijn hebt die zeurend van karakter is, denk ik in de eerste plaats aan een overbelasting van kauwspieren en of occlusale contacten. Als een kies scheef staat kan deze storen in de laterale bewegingen. De overbelasting die daarbij optreedt kan zorgen voor extra spanning in de kauwspieren. Zeker als je 's nachts klemt of knarst (veel mensen doen dit tgv stress), dan kan de overbelasting ernstige vormen aannemen.

De tandarts zou een functie-onderzoek kunnen doen om te kijken of er sprake is van (supra)balanscontacten. Indien nodig kunnen deze worden ingeslepen.

Ik denk niet dat je in dit geval zo bang hoeft te zijn dat er een ontsteking in het spel is. Neem dus binnenkort contact op met je tandarts voor een afspraak.

Grts, Mignon
di, 07/15/2008 - 16:53 Permalink