Ik ben 10 dagen geleden naar de tandarts gegaan voor (witte) vullingen in beide verstandskiezen boven. De tandarts waarschuwde me dat vanwege het feit dat het diepe gaatjes waren, de tanden de volgende dagen zeer gevoelig zouden zijn. Dat lees ik hier op dit forum ook wel vaker.
Nu had ik de eerste dag niet zoveel last, dus dacht ik de dans mooi te zijn ontsprongen. Helaas kwam in de dagen erna de pijn toch opzetten en lijkt het nu erger te worden en uit te stralen naar mijn kaak (voelt een beetje als kramp in de kaak aan). Na eten of het drinken van warme koffie/thee blijft de pijn vaak uren na-ijlen.
Zijn dit normale verschijnselen of moet ik nu langs de tandarts? Vooral omdat ik binnenkort op vakantie ga, wel handig om te weten of ik geen risico loop.
Nu had ik de eerste dag niet zoveel last, dus dacht ik de dans mooi te zijn ontsprongen. Helaas kwam in de dagen erna de pijn toch opzetten en lijkt het nu erger te worden en uit te stralen naar mijn kaak (voelt een beetje als kramp in de kaak aan). Na eten of het drinken van warme koffie/thee blijft de pijn vaak uren na-ijlen.
Zijn dit normale verschijnselen of moet ik nu langs de tandarts? Vooral omdat ik binnenkort op vakantie ga, wel handig om te weten of ik geen risico loop.
Re: Pijn lijkt erger te worden na vullingen
Na een paracetemol ging het na een half uurtje wel weg, maar ik heb vanochtend maar een nieuwe afspraak met de tandarts gemaakt voor a.s. maandag (kon helaas niet eerder), want ik vind het toch niet normaal dat ik zoveel pijn heb. Vooral omdat het erger wordt ipv afneemt (zowel in pijn, frequentie en duur) en ik voor het vullen geen enkel last had van mijn gaatjes.
Meestal niet, zoals het hoort. En in dat laatste geval is de zenuw echt gewoon aan het ontsteken door de combinatie van tandbederf en het vullen. Dat zou ook zijn gebeurd als het gaatje er nog langer zou zijn blijven zitten zonder vulling. Wat dat betreft is vullen wel een extra irritatie.
Het kan vanzelf over gaan. En het kan ook erger worden. Als het erger wordt is er de keus: kies laten zitten (en een wortelkanaalbehandeling) of de kies eruit?
Helaas komt het heel slecht uit omdat ik op vakantie ga over een paar dagen. Niet dat het ooit uitkomt, maar ik ga in ieder geval wel aan de tandarts vragen of ik een risico loop op vakantie. De pijn kan ik nog wel wegkrijgen met een paracetemol...
Bezoek aan de tandarts voor mijn vakantie was goed. Ze bevestigde dat het door de diepe vullingen te verwachten was dat het pijn zou doen, maar omdat waarschijnlijk de zenuwen toch wel hevig geirriteerd waren heeft ze er een medicijn toegediend die de zenuw een beetje zou temperen. Eigenlijk zou dit een paar keer toegediend moeten worden, maar gezien de vakantie was 1 keer iig beter dan niks.
Tijdens mijn vakantie nog wel last gehad maar het werd steeds minder. Nu, 6 weken later nog steeds last als ik iets heet eet, maar normaal eten en koffie/thee drinken levert geen problemen meer op en de pijn na heet eten duurt nog maar enkele minuten.
Achteraf gezien had ik me de ellende graag willen besparen door de nutteloze verstandkiezen te laten verwijderen. Op dit moment is de pijn draaglijk en naar verwachtin over een tijdje over, dus laat ik het maar zo.
Overigens vind ik dat ik vooraf beter ingelicht had moeten worden door de tandarts en had ze ook het alternatief weghalen moeten bespreken. Ik denk dat het maar bij weinig mensen bekend is dat een vulling zoveel (vooral in begin) en zo lang pijn kan doen.