implantaat, brug of etsbrug

Author:
Rafmik
Posted:
vr, 07/18/2008 - 13:15
Berichttitel: Vraagje
Nieuw berichtGeplaatst: do jul 17, 2008 4:50 pm

Ik ben na 38 jaar mijn laatste melktand kwijtgeraakt. Het is mijn hoektand linksboven.
De tand die er achter groeide is op jonge leeftijd verwijderd, deze goeide mijn gehemelte in.

Nu ben ik vandaag bij de tandarts geweest, en er waren volgens hem 3 opties:
1) zo laten (geen optie voor mij)
2) implantaat, kosten ongeveer 3000 euro
3) 3 kronen en een brug, kosten ongeveer 2000 euro

Volgens zijn zeggen is de implantaat de beste optie (doet hij zelf niet, moet bij de kaakchirurg gebeuren), want de kies en de tand naast de plaats waar de hoektand zat zijn goede gezonde tanden.

De optie etsbrug is niet genoemd, deze kwam ik toevallig net tegen op internet.
Is dit voor mij een optie?
De kosten zijn beduidend minder dan de andere 2.
Ik krijg op implantaten en op bruggen en kronen 50% vergoeding van mijn verzekering (Trias Tand Uitgebreid)

Ik hoop dat iemand mij hier een antwoord op kan geven.

Alvast bedankt
JW Vaartjes

Persoonlijk vind ik 3000 euro voor een implantaat erg duur, in extreme omstandigheden met zeer weinig bot en zeer hoge cosmetische eisen zou dat misschien kunnen, over het algemeen liggen de kosten vaak onder de 2000 euro.

Misschien zou een second opinion bij een implantoloog u veel geld kunnen besparen, zie ook deze discussie: http://www.tandarts.nl/phpBB/viewtopic.php?f=16&t=11702&p=63063…

Indien de buurtanden gezond zijn dan is een implantaat de eerste keus behandeling, zie deze uitleg:

Een implantaat is een titanium schroef welke in het kaakbot t.p.v. het ontbrekende element geplaatst wordt. Deze schroef moet een bepaalde periode vastgroeien, waarna een kroon gemaakt kan worden, welke op het implantaat wordt vastgezet.

Voordelen:

* Het is niet noodzakelijk om aan buurtanden/kiezen te boren. Hierdoor behouden deze hun natuurlijke sterkte, kleur en vorm.
* Goede mogelijkheid om achterste kiezen te vervangen. Er hoeven geen zwevende brugdelen met ongunstige krachten gebruikt te worden.
* In stand houden van het kaakbot. Doordat het implantaat de functie overneemt van de vroegere wortel, zal het kaakbot nauwelijks slinken. Met name door de ongunstige druk van uitneembare protheses kan het kaakbot snel slinken, waardoor problemen kunnen ontstaan.

Nadelen:

* relatief langere behandeltijd dan bij een brug Afhankelijk van de lokatie, de hoeveelheid en kwaliteit bot moet een implantaat 6 weken tot 6 maanden inhelen. De inhelingstijd in de bovenkaak is het langst.
* relatief duurder dan een brug (+/- 1400 euro tot 2300 euro)
* Indien de buurtanden/kiezen zwak zijn of cosmetisch niet voldoen zullen hier alsnog kronen op vervaardigd moeten worden, waardoor de behandeling duurder wordt.
* Bij een tekort aan bot en andere complicerende factoren als uitgezakte kaakbijholtes en hoog gelegen zenuwen kan het een uitgebreidere en minder voorspelbare operatie worden.
In principe zijn we in de implantologie zover dat we onder bijna alle omstandigheden met bijv. botopbouwen, implantaten kunnen zetten. Mocht er echter ook een brug gemaakt kunnen worden dan kan dat in bepaalde situaties een simpeler en ook doeltreffende oplossing zijn.

Samenvattend gezegd: moet de optie voor een implantaat zeer serieus overwogen worden als de buurtanden/kiezen nog relatief gezond zijn en/of als de brug zwevende delen zal gaan bevatten.

Het hangt natuurlijk ook af van de kwaliteit en hoeveelheid bot die beschikbaar is voor een implantaat. U moet misschien tijdens een consult bij een implantoloog bespreken wat de mogelijkheden zijn.
zo, 07/20/2008 - 12:38 Permalink
de digitale tandarts

Nobelguide, maar achteraf spijt dat ik geen simplant heb gekocht, niet zozeer omdat Nobelguide niet goed is, maar omdat je vastzit aan Nobel....

Overigens gebruik ik het alleen om full arch behandelingen te plannen en soms als voorbereiding, maar zonder daadwerkelijk een boorsjabloon te laten maken. Gek genoeg is het maken van gaatjes in de huidige prothese en de pilotdrill daar doorheen, minstens net zo handig!
zo, 07/20/2008 - 14:51 Permalink
Gup

hi, ik stond ca 2 jaar geleden voor bijna dezelfde keus. Het ging bij mij om 1 van de grote snijtanden (boven). Optie 1 was voor mij ook geen optie. De kleine zijtand ernaast was ook slecht en kon wel een kroon gebruiken. Dus een brug was zeker een goede en goedkopere keuze. Het afslijpen van een gezonde tand aan de andere kant vond ik toch wel heeeeel erg jammer. Een ets brug is ook besproken, maar dat werd door mijn tandarts erg afgeraden (vergt teveel onderhoud en geeft problemen). Ik heb voor het implantaat gekozen. Ondanks dat het veel tijd (en geld) heeft gekost, ben ik zeker ook achteraf heel blij met deze keus. Als je er zorgvuldig mee omgaat gaat dat implantaat een leven lang mee. De kroon kan je bij beschadiging of andere problemen zonodig laten vervangen. En als je die, pak em beet, € 1.000 meer even verdeeld over de rest van je leven, dan is het toch een schijntje? :smt003

Nou succes met je beslissing en groet,

GUP
wo, 07/23/2008 - 00:33 Permalink