tandvleesontsteking

Author:
Femmke
Posted:
ma, 07/21/2008 - 08:53
Hallo

Ik heb in de vakantie een tandvleesontsteking opgelopen. Ik poets gewoon door en flos ook nog, maar hoe kan ik het herstel nou bevorderen? Want het poetsen doet echt ontzettend pijn idem flossen en zo lang en zo erg heb ik er nog nooit last van gehad, heb nog niet het gevoel dat het beter wordt.
Het loopt langs een aantal tanden langs en het voelt met mijn tong alsof er een horizontaal scheurtje boven mijn tanden loopt.
Bij het poetsen bloed het de ene keer wel en de andere keer niet. Maar vooral die pijn.... Wil het herstel dus zoveel mogelijk helpen, maar weet niet zo goed hoe..

Heeft iemand hier tips?
ant

Spoelen met bocasan wil nog wel eens helpen...gebruiken ze ook vaak na ontstekingn na trekkn van tanden en kiezen....en anders moet je ff bij de drogist informeren....die kunnen je vaak een heel eind oweg helpen.
Sukses ermee en beterschap!!!
Groetjes Ant
ma, 07/21/2008 - 09:19 Permalink
Spiegeltje

Misschien is tijdens de vakantie de dagelijkse routine van het poetsen er wat bij ingeschoten? Dan kun je na een paar weken inderdaad ontstoken tandvlees krijgen.

Bocasan kan een beetje helpen maar bij ontstoken tandvlees is goed poetsen, dat wil zeggen de tandplak grotendeels verwijderen, toch het allerbelangrijkste. Zie onder meer http://www.poetstechnieken.nl. Niet te hard poetsen. Probeer naast flossen ook eens tandenstokers of ragers voor tussen de tanden.

Als het na een of twee weken niet veel beter is, is het verstandig naar de tandarts te gaan.
ma, 07/21/2008 - 10:39 Permalink
Femmke

Ik heb juist in de vakantien vaker gepoetst, daarom vind ik het ook zo gek.
Het is voor het eerst dat ik dit zo heb, heb wel eens gevoelig tandvlees gehad maar vaker dan 1 keer in het jaar niet..dus echt alarmerend vind ik het nog niet, eerder zwaar vervelend..

Ben net 3 weken geleden nog bij de tandarts geweest en die zag toen geen problemen, dus lijkt me ook geen zwaar onderliggend probleem (er zijn toen foto's gemaakt)
Dan gewoon dus nog maar even zwaar op mijn tanden bijten als ik poets en de tranen even laten biggelen en even afwachten
ma, 07/21/2008 - 11:37 Permalink
Spiegeltje

Dat is toch wel een beetje raar. De toch vrij ernstige klachten moeten na een tijdje echt verdwijnen. Als ondanks echt goede mondhygiene deze klachten aanhouden zal daar toch via tandarts opnieuw aandacht aan moeten worden gegeven. Ontstoken tandvlees ontstaat meestal door onvoldoende mondhygiene maar soms wordt deze bevorderd door een onderliggende (systeem)ziekte, zoals stoornissen in de afweer. Dat is natuurlijk niet allemaal te zien op de foto's van de tandarts. Maar ik zou eerst maar even afwachten hoe het zich ontwikkelt.
ma, 07/21/2008 - 13:00 Permalink
Femmke

Zou het ook door mijn eigen weerstand kunnen komen als het ware??
Voel me ook al een aantal dagen goed moe.. zou dat verband kunnen hebben??

Omdat ik anders er eigenlijk geen last van heb ga ik er niet vanuit dat het een probleem is in mijn hygiene om het zo te denken, anders had ik dit vast eerder gehad gok ik..
ma, 07/21/2008 - 13:46 Permalink
Mignon

Beste Femmke,

Zo te lezen houd je er een goeie mondhygiene op na. Je zegt dat er een 'scheurtje' langs het tandvlees over je kiezen heen loopt. Dit zou kunnen duiden op cervicale slijtage ten gevolge van te hard poetsen op die plaats of abfractie (=tgv excessief buigen van het tandmateriaal op die plaats). Heb je ook last van warm of koude? Omdat veel mensen op vakantie met een andere borstel poetsen en mn een handtandenborstel wordt vaak te hard gepoetst. Gevoelige tandhalzen kun je zelf proberen te verhelpen mbv Sensodyne Sensitive. Gebruik de tandpasta drie maal daags en spoel niet na het poetsen (wel uitspugen). Breng eventueel met je vingertop wat tandpasta op de gevoelige plaatsen aan vlak voor het slapen gaan.

Veel sterkte, Mignon
ma, 07/21/2008 - 15:39 Permalink
Femmke

geen last van warm en koud... alleen als ik het aanraak en vooral als ik poets.. heb nu al een zachtere tandenborstel gekocht.. (want zelfs die was hetzelfde als thuis, gewoon mijn eigen meegenomen) nou ja schiet mij maar lek.. te hard poetsen zou kunnen vriendlief vind wel dat ik wat hard druk, maar ook dat heb ik eigenlijk altijd al zo gedaan (ik probeer het echt minder, zelfs een speciale tandenborstel gebruikt, druk ik alleen harder...heb anders het gevoel dat het niet schoon wordt)
Dus ook al is dat niet goed, het is niet anders dan anders...

ik kijk het gewoon nog even aan, ik merk nu dat ik niet meer kan doen dan ik al doe.. dus dan wachten we het gewoon af.. volgens mij is het al iets minder ik heb het gevoel dat het oppervlakte dat pijn doet iets is afgenomen in de loop van de dagen als ik heel kritisch kijk... maar de pijn tijdens het poetsen met die haren blijft gruwelijk.....
ma, 07/21/2008 - 16:21 Permalink