Wat is dit nu? help!

Author:
nathalie123
Posted:
wo, 07/23/2008 - 16:33
hallo allemaal,

2 jaar terug heb ik een wortelkanaalbehandeling ondergaan in mijn 1 na achterste kies.
ik heb daar nog even last van gehad, maar daarna waren alle klachten verdwenen.
nu kreeg ik dit jaar begin juni ineens een raar gevoel in mijn kies wat uitstraalde naar mijn oor.
ik ben weer naar de tandarts gegaan en de tandarts heeft mijn kanalen opnieuw gevuld.
het deed trouwens wel veel pijn ookal was ik goed verdoofd. de tandarts zei dat het diep zat dicht bij mijn wortelpunt.
rond 5 juli was ik van al mijn klachten af en ik dacht dat het weer helemaal goed zat..
maar nu heb ik sinds 2 dagen ineens weer dat rare gevoel dat uitstraalt naar mijn oor
ik heb geen pijn aan de kies. en datgene wat ik voel doet ook geen pijn maar het is toch vreemd
dat de ''pijn'' eerst 2 weken weg was en het nu ineens weer terug is.
het is er niet constant maar steeds eventjes ik hoef daar verder ook geen pijnstillers voor te slikken.
ik heb trouwens ook al vanaf begin juni een zwelling naast die kies zitten.

nu is mijn vraag.. kan het zijn dat dit nog wat napijn is van de wortelkanaalbehandelingen?
de tandarts zei namelijk dat ik der wel nog even mee kon zitten.
ik ben bang dat het iets ernstigs is, ook omdat de zwelling er nog steeds zit! help

alvast bedankt, groetjes
Spiegeltje

Het probleem met wortelkanaalbehandelingen is dat - na de behandeling - de eventuele wortelpuntontsteking nog niet meteen weg is. Bij een goed uitgevoerde behandeling - vaak makkelijker gezegd dan gedaan - verdwijnt ie meestal wel op den duur.Maar niet altijd. Ook kan dat wel een jaar duren. Bij jou is dat niet gebeurd en werd een herbehandeling noodzakelijk. Daarvoor geldt eigenlijk weer hetzelfde verhaal. Je moet afwachten hoe het zich ontwikkelt. Af en toe wat pijn in deze fase, hoeft nog niet per sé te betekenen dat de behandeling wederom is mislukt. De onstekingsresten kunnen tijdelijk weer wat opspelen. Als je het idee hebt dat het niet de goede kant op gaat gewoon weer contact opnemen met de tandarts. Heel veel kan die overigens ook niet doen.

Als de klachten in alle ernst terugkomen is de behandeling mislukt en zijn de opties a. verwijdering van de wortelpunten door de kaakchirurg, b. herbehandeling door de endodontoloog of c. extractie (in laatste instantie). Soms zijn a of b niet zinvol of uitvoerbaar en blijft alleen optie c. over. Die werkt altijd :D
wo, 07/23/2008 - 17:01 Permalink
nathalie123

hallo
bedankt voor je reactie!
Het zou dus kunnen zijn dat ik het nu weer even voel, maar dat het ook weer weg kan gaan?
ik heb het nu namelijk al 3 dagen en het lijkt erg op wat ik vorige maand ook al had.
Is het ook niet vreemd dat die zwelling/bobbel niet minder of helemaal weg is gegaan?
Ik heb trouwens ook de ziekte van pfeiffer, kan het daardoor zijn dat het wat langer duurt?
omdat mijn weerstand nu niet zo hoog is?
ik hoop maar dat t vanzelf weer over gaat.. ik heb al zoveel gedoe gehad om deze kies!
en ik zie het niet zitten om weer een wortelkanaalbehandeling te ondergaan :cry:
wo, 07/23/2008 - 19:41 Permalink
Spiegeltje

Het zou dus kunnen zijn dat ik het nu weer even voel, maar dat het ook weer weg kan gaan?
Dat zou inderdaad kunnen.
Is het ook niet vreemd dat die zwelling/bobbel niet minder of helemaal weg is gegaan?
Dat kan ik niet goed beoordelen. Hij zou zeker weg moeten gaan op den duur, maar ik weet niet hoe snel.
Ik heb trouwens ook de ziekte van pfeiffer, kan het daardoor zijn dat het wat langer duurt? omdat mijn weerstand nu niet zo hoog is?
Ja, een lagere weerstand kan zeker invloed hebben. Zo zie je bij mensen die griep hebben of zwaar verkouden zijn ook wel dat sluimerende wortelpuntontstekingen ineens gaan opspelen.

Het enige wat je nu kunt doent is je afweer niet verder op de proef stellen door een gezonde levenswijze (rust en regelmaat, voorkomen stress etc. etc.).
wo, 07/23/2008 - 20:00 Permalink