noodoplossing na kiespijn

Author:
GertB
Posted:
ma, 07/28/2008 - 12:11
Hallo allemaal,

vannacht de hele nacht wakker gelegen van de pijn --> ontstoken kies. Helaas was mijn eigen tandarts met vakantie en dus naar de vervanger gegaan. Deze heeft de kies alleen opengeboord en gespoeld en vervolgens afgesloten met watten. Mijn eigen tandarts komt over twee weken pas terug, dus ik zit nog tot dan met een opengewerkte kies, omdat de vervanger niet van plan is het af te maken. Af en toe een nieuw watje erin was het advies.

Mijn vraag eigenlijk, wat kun je wel/niet doen met zo'n improvisorisch afgesloten kies? Met eten & drinken voorzichtig zijn lijkt me. Maar bijvoorbeeld zwemmen en met tandenpoetsen? Ontzien of niet zoveel van aantrekken.

Ben er niet zo blij mee dat het nog minstens twee weken open moet liggen.

groet Gert
Spiegeltje

Kennelijk heeft de waarnemende tandarts een wortelkanaalbehandeling opgestart die later door de eigen tandarts moet worden afgemaakt. Inderdaad vervelend dat de kies niet is afgesloten met een noodrestauratie. Je moet nu, vermoed ik, wel extra voorzichtig zijn. Wat precies wel en niet, dat kan ik ook niet zeggen.

Ik vraag me wel af waarom de tandarts niet gewoon een noodrestauratie heeft aangebracht. Dat is onderdeel van de code E76 (initiele wortelkanaalbehandeling per kanaal (door waarnemer))*. In dat geval zijn er niet veel beperkingen, alleen een beetje ontzien met erg harde voeding of extreme sporten. Het kan zijn dat de tandarts er een speciale reden voor had (tandheelkundig of 'druk, druk druk'?), maar normaal wordt dus gewoon die noodvulling aangebracht. Misschien dat er nog een tandarts reageert die het voor zijn collega kan opnemen. :D

(*)
Hieronder wordt verstaan: openen pulpakamer,
per kanaal (tijdens waarneming) vrijleggen kanaalingangen per kanaal extirpatie,
irrigatie, drogen, insluiten medicament en
noodrestauratie. Alleen in rekening te brengen
indien de tandarts de vervolgbehandeling niet
zelf uitvoert (voor openen zonder extirpatie is
C13 van toepassing).
ma, 07/28/2008 - 13:26 Permalink
GertB

Ik weet dat er alleen een consult in rekening is gebracht. Ik vermoed dat deze tandarts het gewoon te druk had, want hij liep al een half uur achter op schema toen ik aan de beurt was.

Ik probeer inderdaad zo voorzichtig mogelijk te zijn met kauwen e.d.(andere kant) Ik vraag me af of dit wel verantwoord is over een periode van twee weken. De watten die er nu ingedrukt zijn zullen na verloop van tijd uitvallen en of ik er zelf iets terug in kan stoppen.... Ik zie het nog niet zitten. En mocht het wel blijven zitten dan weet ik niet of het zo'n schoon idee is dat het er zo lang in zit.

Bedankt voor de reactie
ma, 07/28/2008 - 21:04 Permalink
Newtan

Het mooiste is als er een noodvulling in komt.
Wat je nu kan doen is er Corsodyl op deppen met een wattenstaafje, 's morgens en 's avonds. Alleen op het gaatje. Corsodyl spoelvloeistof bij apotheek of drogist. Een klein beetje is genoeg.
ma, 07/28/2008 - 23:09 Permalink
Newtan

Da's nog ruim binnen de grens hoor.
Gewoon niet zeuren en de kies er vanzelf uit laten komen. Als het goed is doet de tandarts daar ook niks aan trouwens.

En tegen de kiespijn: goed poetsen, dan gaat het echt weg. En dat het zeer doet met kauwen: tsja, gaat ook wel weer over zonder tandarts.
ma, 08/04/2008 - 00:41 Permalink