Versleten kaakgewricht.

Author:
Annnemarie
Posted:
do, 07/31/2008 - 20:19
Hallo,

ik ben een meisje van 23 en bij de laatste tandartscontrole is geconstateerd dat mijn kaakgewricht aan een kant versleten is. Hierdoor kan ik mijn mond maar 1 - 1.5 cm opendoen, iets verder soms als ik moet gapen. Vanzelfsprekend geeft dit moeite met kauwen/eten, maar na een dag vol praten merk ik dat dat ook moeilijker gaat. Mijn tandarts was vrij duidelijk in zijn mening dat er niets aan te doen is, inmiddels heb ik wel een afspraak bij de kaakchirurg maar die is pas half september. Daar hier ook tandartsen aanwezig zijn en ik toch nieuwsgierig ben of mijn tandarts gelijk had dat er geen behandelingsmogelijkheden heb ik besloten mijn klachten hier voor te leggen. Ik heb niet het gevoel dat ik erg knars of klem, doordat mijn neus vaak verstopt zit 's nachts slaap ik juist regelmatig met mijn mond (gedeeltelijk) open. Wel heb ik een spieraandoening met verhoogde spierspanning die wellicht mee zou kunnen spelen, maar in principe heb ik daar goede medicijnen voor en ik heb ook niet het gevoel dat dat in mijn kaken erg aanwezig is.

Anyway, mijn vraag kort samengevat: mijn kaakgewricht blijkt, ondanks dat ik nog erg jong ben, versleten te zijn. Daardoor kan mijn mond maar een klein stukje open en dat brengt ongemakken met zich mee. Is hier iets aan te doen?
Newtan

Ja, daar is wat aan te doen.

Nou nog iemand vinden die het wil doen.
Ergens in het blad Tandartspraktijk heb ik een tijd geleden iets gelezen over kunst gewrichten. Ik dacht uit Groningen. En het ging dus over kaakgewrichten.

Maar misschien is fysiotherapie al een oplossing.
vr, 08/01/2008 - 16:10 Permalink
Newtan

Die richting zou je op kunnen denken, ja.

Meestal ontstaat er overlast als de spieren niet goed synchroon werken en er een kraakbeenschijfje achterblijft bij de beweging van het gewricht.
Daarna blijft de pijn in stand door overbelasting.
vr, 08/01/2008 - 23:24 Permalink
Annnemarie

Oh, dat heb ik niet genoemd dus dat was wellicht niet duidelijk, maar ik heb nauwelijks pijn. Soms een beetje na stevig kauwen of lang praten, maar dat is te verwaarlozen en over het algemeen is pijn geen factor. Het probleem zit hem erin dat mijn mond maar zo'n klein stukje open kan en dat dat onhandig is, verder heb ik er geen last van.

Maar een afgesleten gewricht is dus mogelijk te compenseren door verbeterde spierfunctie? Dat zou mooi zijn!

Bedankt voor je antwoorden trouwens :)
za, 08/02/2008 - 23:22 Permalink
heidie79

hallo annemarie

ik weet niet of je ondertussen al hulp hebt gevonden maar ik heb ongeveer hetzelfde aan de hand gehad.
toen ik rond de 28 was bleek ik ook een versleten kaakgewricht te hebben. nadat ik bij een kaakchirurg ben geweest heeft deze mij doorverwezen naar een fysiotherapeut waar ik wel baat bij heb gehad.
je zult moeten leren je gewricht wat te ontlasten en erop letten wat je eet en hoe je eet. je zult merken dat als je eet aan de kant van het versleten gewricht dat dat zal helpen en ook dat je geen te harde en taaie dingen meer moet eten. ook ontspannings oefeningen zullen helpen en langzaamaan zul je je mond weer verder open kunnen.
er valt zeker wel mee te leven en een operatie hoeft niet meteen!

veel succes!
ma, 09/29/2008 - 13:37 Permalink