Kan ik hiermee mijn tanden voldoende schoon maken/houden?

Author:
tamara2008
Posted:
vr, 07/25/2008 - 02:27
Informatie over mijn tandenhygiene:

- tandpasta aquafresh iso active
- tandenborstel
- eventueel mondspoelmiddel aquafresh
- minimaal 2 minuten tandenpoetsen per keer
- 2x per jaar mijn mond goed laten schoonmaken door mondhygieniste
- 2x tandenpoetsen per dag, tanden en tong

Ik krijg last van bloedend tandvlees als ik floss.
Ik ben vegetarier, eet weinig snoep.
Drink water, melk en af en toe sinaasappelsap.

Kan ik hiermee mijn tanden voldoende schoon maken/houden? :smt001
Spiegeltje

Nou, als ik zo kijk is de motivatie er wel om je gebit en tandvlees in goede conditie te krijgen en te houden :D Dat is het belangrijkste. Bloeden mag absoluut niet, ook de geringste verkleuring van de witte tandpasta na het uitspugen laat al zien dat er iets niet goed zit. Met een goede poetstechniek lukt het vrijwel een lichte ontsteking volledig onder controle te krijgen. De meeste mensen weten wel dat je ook tussen de tanden moet reinigen (interdentaal) maar doen dat niet goed genoeg. Flossen is beter dan niks maar (een goed gebruik van) tandenstokers of interdentale ragers is beter. Het gaat er dus niet alleen om etensresten te verwijderen, zoals veel mensen denken, maar om de plak tussen tanden en kiezen. Dat vereist een goede techniek die, zoals hier boven al staat, het beste even door de mondhygieniste kan worden voorgedaan. Desnoods even een aparte afspraak maken hiervoor.

Zie intussen http://www.poetstechnieken.nl.

Heeft de mondhygieniste nooit iets opgemerkt over je ontstoken tandvlees?
vr, 07/25/2008 - 09:00 Permalink
Frankk

Hoi,

mijn mondhygieniste heeft mij ook verteld dat het tandvlees niet mocht bloeden, ik gebruikte echter mijn tandenstoker verkeerd, ze waren te dik. nu gebruik ik ze van ik dacht parodontax, de microsticks. die zijn dunner en zijn daardoor makeelijker te gebruiken. je kunt ze bij http://www.mondhygienewinkel.nl kopen, gaat goed, die berekenen in ieder geval niet van die hoge beozorgkosten of dat je weer een minimaal bedrag moet besteden.
mijn tandarts vertelde dat tandpasta wel belangrijk is maar dat de tandenborstel of ragertjes of stokers het werk eigenlijk moeten doen.

ik hoop dat je hier wat een hebt.
groetjes,
Frank
vr, 08/01/2008 - 18:11 Permalink
Spiegeltje

Ik heb die microsticks ook liggen (gewoon bij de beter gesorteerde supermarkt gehaald). Als er zo weinig ruimte is dat een gewone stoker er niet door komt zijn ze bruikbaar maar dat geldt voor mij maar op twee plaatsen. Je moet ze met erg veel beleid en voorzichtig gebruiken.

Volgens mij hoort het tandvlees niet te bloeden, ook niet met flink stokeren met een Oral B. Als ie niet past, dan krijg je hem er so wie so niet doorheen. De stoker moet ook goed schuren langs de tand om de plaque te verwijderen.
vr, 08/01/2008 - 18:52 Permalink
Frankk

Ik denk dat elk persoon zijn eigen voorkeur heeft en dat mensen niet zo snel over iets moeten oordelen. Ik ben erg blij met de microstiks, ze breken niet of bijna niet. Ik kan goed met die stokers tussen de tanden/kiezen komen om alle plak weg te halen, ze maken goed contact. Ik heb ze ook van oral-b, extra fijn, die haal ik ook bij die website, in de supermarkt zie ik ze niet liggen. Bij de drogist staan meisjes van 17 die er allemaal niets van weten. Flossen vind ik erg moeilijk, dat gebruik ik bijna niet. Volgens mij gaat het erom dat je elke dag alles reinigt en dat therapie trouw belangrijk is, daarom dus de microsticks en ook wel de oral-b.

ik wilde alleen iemand een tip geven en geen discussie starten.
groetjes,
Frank
vr, 08/01/2008 - 19:43 Permalink