zwelling en hechting verstandskiesverwijdering

Author:
Kruimeltje
Posted:
do, 07/31/2008 - 01:26
Hoi allemaal,
Gisteren heeft de kaakchirurg in mijn onderkaak een horizontaal liggende verstandskies verwijderd. De hechtingen zouden vanzelf oplossen.
Mijn vragen:
1. Vanavond al had ik ineens een hechting op mijn tong liggen. Die is er dus uitgekomen. Maar het bloedde niet. Ik heb gisteren na de operatie al meteen geen bloed meer gehad of zo. Kan het kwaad dat één van de hechtingen eruit is gekomen? Het bloedt verders helemaal niet. Ook niet een beetje. Niks.

2. Vanmiddag is er een enorme zwelling opgekomen, zowel op mijn kaak zelf als onder mijn kaak. Ik heb wel steeds gekoeld, maar dat heeft niet geholpen. Gisteren en vandaag had ik niet veel pijn, maar nu is de pijn heel hevig. Brufen 600 helpt wel maar niet volledig. Ook heb ik felle pijn in mijn oor.
Vraag: van die Brufen 600 mag ik 3 keer per dag een tablet nemen (ik heb de zakjes geruild voor tabletten want van de zakjes werd ik misselijk). Ik had er nu pas om drie uur eentje gemogen, maar ik heb dat moeten vervroegen want de pijn werd ondraaglijk. Vraag: kan het kwaad als je er eentje meer neemt dan die 3 per dag?

Bij voorbaat dank voor een antwoord.
Groetjes,
Kruimeltje
panda2

Ik heb er niet veel verstand van heb het zelf niet mee gemakt maar wel andere ingrepen door een kakchirurg maar de brufen is wel heftig spul en ik zou er niet meer van nemenWel mag je naast de brufen volgens mij nog gewoon paracetamol slikken?!.(weet het niet 100% zeker) Maar waarom bel je niet gewoon ff het ziekenhuis of een apotheek?!
do, 07/31/2008 - 15:15 Permalink
sandra---

bij mij was het de volgende dag ook gezwollen en blauw, en ook iets pijnlijk die wel een week heeft geduurd. maar niet zo erg dat het onverdraagzaam was. Ik heb niet eens mijn zakjes brufen opgebruikt.
Dat de hechting eruit is, denk niet dat dat zo erg is, zeker als het niet bloed.
Maar zoals panda2 zegt, kun je niet even de kaakchirurg bellen dan?
do, 07/31/2008 - 21:18 Permalink
hermina

Bellen is het beste idee, maar wat pijnstilling betreft link:
viewtopic.php?t=11685
Combi ibuprofen met paracetamol werkt iets sterker (kun je ook beter verdelen want mag gewoon naast elkaar). Je kunt de ibuprofen ook van 400 mg nemen, dan kan het 4xper dag.

Volgens mij werkt de link niet, maar die vind je ook onder veelgestelde vragen onderwerp pijnstilling.
do, 07/31/2008 - 23:54 Permalink
Kruimeltje

Bedankt voor jullie reacties!

Heb gisteren gebeld (zie vandaag pas de reacties, helaas). Ik had zelf die ibuprofen al opgehoogd naar 4 keer 600, kon niet anders want ik hield het niet, ik ging vanzelf 2 uur eerder die ibuprofen innemen. Maar dat mag van de kaakchirurg en ik mag er 6 paracetamols bij. Die gebruik ik nu ook, tussendoor, als het nodig is, maar het is nodig.
Ik had een hele grote zwelling, gisteren werd dat veel beter. Nu zit het er weer maar dit keer keihard en deze pijn gaat niet eens meer weg van ibuus. Maar zo te voelen (deze pijn is anders) is dit het genezingsproces. Vandaag verscheen er een vette blauw plek. Grijnssss. In mijn mond zelf is er niet zoveel aan de hand.

En dan te bedenken dat ik over 5 weken weer mag. Voor de tweede dwarsligger. :P Maar nu heb ik er tenminste 'ervaring' mee. Ik weet nu dat ik dan een heleboel dingen anders ga aanpakken.

Mijn bijholtes sloegen woensdagnacht dicht, dat was heel erg pijnlijk, net als bij een bijholte-ontsteking (dat heb ik vroeger een aantal keren gehad, dit was dezelfde pijn). Ik had gillende oorpijn erbij en er kwam vocht uit mijn neus en vandaag uit mijn oor. Wat ik intuïtief heb gedaan is die nacht echinacea forte genomen, elk half uur 30 druppels. Ik heb neusdruppels gehaald en gebruikt. Dat gaf meteen verlichting en de holtes bij mijn neus en oor en kaak werden weer normaal. En ik ben kauwgum gaan kauwen. Dan moet je even door de spierpijn heen, maar de problemen met die holtes was ik wel heel snel kwijt en mijn kaken zijn niet op slot gaan zitten. Het voordeel is dat ook de dode muizenlucht uit mijn mond en neus ermee verdween.

Volgende keer zorg ik dat ik de hele santenkraam in huis heb en ga ik van te voren al met die echinacea forte beginnen.

Groetjes,
Kruimeltje
vr, 08/01/2008 - 15:32 Permalink