Voorwaarden vullen afgebroken kies

Author:
Yvetteke
Posted:
za, 08/02/2008 - 12:49
Mijn tandarts zegt dat hij mijn afgebroken kies liever niet wil vullen/opbouwen omdat die te ver is afgebroken waardoor hij te weinig houvast heeft en kans op ontsteking mogelijk is. Klopt dat? Wat zijn de voorwaarden voor het plaatsen van een kroon bovenop de kies (dus niet in de wortel) of vullen van een kies?
vV

er moet een bepaalde minimum massa over zijn om een kies op te kunne bouwen voor een rkoon of te vullen. Voor het eerste is het van belang dat je de hele rand van de kroon toch wel een behoorlijk lengte , rondom, in gezond tandweefsel moet kunnen maken, anders word de levensduur dubieus.

Maar ik begrijp eigenlijk dat ie hem wil trekken, want dat is eigenlijk het enige wat overblijft? Want voor extra houvast voor vulling of kroon is het altijd een optie een wortelkanaalbehandeling te doen, zodat er extra verankering in 1 of 2 wortels gezocht kan worden.
za, 08/02/2008 - 12:59 Permalink
Newtan

Ik zou even bij een tandarts van een vriend een second opinion vragen.
Als hij er anders toch uit moest, heb je daar geen haast bij, toch?

Ik baalde laatst als een stekker toen een vriendin van me vertelde dat enkele kiezen waar ik jarenlang voor gezorgd had er binnen een jaar uit moesten, inclusief een implantaat! :smt013 :smt011

Vraag de röntgenfoto even via de email, als je wilt. Hier kun je 'm gewoon uploaden.

Overigens is mijn eerste reactie als ik zo'n geval zie: oeps, iets te weinig foto's gemaakt! Dan zie je vaak zo'n gat op tijd aankomen.
ma, 08/04/2008 - 01:16 Permalink
Yvetteke

Ik heb zelf inmiddels ook gevraagd voor een second opinion. Ik had er niet zo'n goed gevoel bij hoe ze ermee omgingen, maar ok. Advies: trekken....

Dus als je nog een andere oplossing hebt....

Dat uploaden van mijn rontgenfoto wordt niets, hoor. Mijn tandarts is niet zo modern!

Groetjes,
Yvette
wo, 08/06/2008 - 01:33 Permalink
vV

goed, gezien beeld op de foto, korte wortel, inderdaad einde verhaal... Optie zou kunnen zijn het element verder uit laten groeien, maar ja de wortels zijn al zo kort... Dus die optie valt eigenlijk daardoor al af. Je hebt daardoor ook te weinig houvast aan de wortel voor een verankering voor opbouw en kroon.

Vervelende plek in de mond voor een dergelijk probleem...
wo, 08/06/2008 - 08:22 Permalink
Yvetteke

Inderdaad, enorme "klote"-plek! Ik heb maar vier oppervlakkige gaatjes in mijn hele gebit en was altijd trots op mijn gebit. En nu dit... Ik heb het altijd armoedig eruit vinden zien als ik mensen zag rondlopen met een gat in hun mond. Dan dacht ik: "Doe er wat aan!" Nu weet ik het nog zo net niet. Een etsbrug is de enige mogelijke optie die ik eventueel zou willen. Een brug waarbij de kiezen ernaast, die nog in prima staat zijn, worden afgeslepen vind ik helemaal niets. Misschien moet ik maar een andere visie krijgen op "een gat in je gebit"... Nu zie ik het alleen maar als een drama....

O, ja nog een vraag: is de kans op ontsteking niet groot als ik er te lang zo mee rond blijf lopen?
wo, 08/06/2008 - 10:20 Permalink
vV

als er nog geen wortelkanaalbehandeling gedaan is is de kans op ontsteking erg groot helaas. Implantaat geen optie??
Is duurder, maar een etsbrug op die locatie zie ik (zo vanaf de foto) niet zo zitten wegens de belasting en de wat beperktere ruimte in verticale zin, en dus beperkte retentie.
wo, 08/06/2008 - 11:02 Permalink