kies afgebroken, wellicht een kroon

Author:
snorro
Posted:
vr, 08/08/2008 - 16:54
Hoi, Gisterenavond is bij het ene van een broodje een stuk van kies afgeboken. Had er geen last van, maar toch vandaag naar de tandarts geweest. Hij wou de kies repareren, maar tidens de behandeling brak de kies veel verder af. Hij zei dat er wellicht een kroon geplaatst moest gaan worden. Bij de behandeling vanmiddag had ik best wel wat pijn (zeker toen de kies nog verder afbrak en hij met het boortje doorschoot). Hoe gaat de behandeling van een kroon zetten, en is deze pijnlijk? Ik hoop graag een reactie te krijgen.

Snorro
Spiegeltje

(....) En wat als de kies te slecht is om een kroon te plaatsen, wat is dan het alternatief? Is dit een brug, of het trekken van de kies?

Als een kies te slecht is voor een kroon - wat niet zo vaak voorkomt maar het kan wel - wordt deze meestal getrokken. En dan kom je uit op een implantaat, (ets)brug , frameprothese of plaatje (gebruik de zoekfunctie). Of je doet niks.Die keuze maak je dan in overleg met je tandarts.

Maar voorlopig zou ik er maar niet vanuit gaan dat de kies moet worden getrokken.
zo, 08/10/2008 - 01:05 Permalink