Ontstoken tandvlees

Author:
boek
Posted:
wo, 08/20/2008 - 20:29
Volgende week maandag gaat mijn tandarts een opbouw doen voor een kroon aan een kies. Nu heb ik al ruim een week last van een enorm zeurend gevoel in die kies. Dus ik ben gister naar de tandarts geweest, en zij vertelde mij dat de kies er op de foto strak uitzag (wel een wkb gehad). Mijn tandvlees was ontstoken en ze heeft het toen allemaal goed schoongemaakt wat erg ging bloeden. De ta vertelde mij dat dit flink zeurende gevoel ook soms van ontstoken tandvlees kan zijn. Dus ik moet het tot vrijdag aankijken. Alleen is er niet veel veranderd in de kies nog steeds het zelfde gevoel en hele korte pijn scheutjes met koud drinken, warm niets aan de hand.

De tandarts zei ook dat (er was nl ook een stukje van deze kies afgebroken, nu een noodvulling), dat de kies/vulling kan zijn gaan lekken. Wanneer dit het geval is moet de wkb opnieuw gedaan worden. Wat ik niet snap al is het een lekkende kies/vulling waar komt dan de pijn vandaag als de kies dood is?? En waarom zie je dit lekken dan niet op een foto? En kan je van ontstoken tandvlees zo lang een zeurende pijn overhouden? Wat kan dit zijn??
Spiegeltje

Mogelijk doelt de tandarts op een ontsteking rond de wortelpunt, in de kaak dus. Die is via de wortelkanalen ontstaan. Deze onsteking is niet altijd goed op een foto te zien. Rond de wortelpunten zitten nog gewoon zenuwen, vandaar dat het gevoelig kan zijn. Ik ga er vanuit dat de tandarts wel eerst uit wil sluiten dat er sprake is van een wortelpuntontsteking alvorens een kroon te plaatsen of in ieder geval dan een herbehandeling uitvoert. Ontstoken tandvlees, zeker op de plaats waar de kroon moet komen, is ook geen goed moment om een kroon te plaatsen, dat moet eerst rustig zijn. Ontstoken tandvlees hoeft geen pijnklachten te geven maar het kan inderdaad een vervelend, zeurend gevoel geven. Bij een wortelpuntontsteking is het vaak zo dat het gevoelig wordt als je flink op de kies drukt.
wo, 08/20/2008 - 21:06 Permalink
boek

Het is niet perse erg gevoelig als ik hard op de kies druk. Maar ze zei echt dat het ook kon zijn dat de kies was gaan lekken ivm de breuk, niets over een ontsteking. Is een nieuwe wkb dan echt nodig? Of is het beste gewoon nog even afwachten of de pijn echt niet weg gaat? Ik wil namelijk niet een kroon nemen als de kies nog niet optimaal is, maar ook niet overbodig weer een wkb laten doen. Of is afwachten juist weer schadelijk voor de kies?
wo, 08/20/2008 - 22:05 Permalink