Kiezen trekken

Author:
chalupian
Posted:
vr, 08/22/2008 - 22:25
O.a. door nalatenschap van vorige tandarts veel te laat paradontitus erkend. Nu is mij door paradontoloog geadviseerd 3 kiezen te laten trekken (deze hebben pocketstatus 9 - kaakbot ver heen - mogelijkheid tot brug is er niet meer). Kiezen zitten echter nog niet los, heb er ook geen last van. Nu vraag ik mij af wat het voordeel is van het laten trekken van de kiezen. Wat gebeurt er indien ik kiezen er voorlopig nog in laat zitten? Ben in ieder geval weer fanatiek aan het ragen, maar schijnt niet meer te helpen voor deze kiezen...
Ik hoor graag de mening van een aantal andere paradontologen / tandartsen.
vr.gr.
Anita
mecánico para …

De chronische ontsteking is nadelig in de behandeling van de tanden en kiezen die wel blijven kunnen. Het bot rond een kies die eruit gaat staat naast dat van eentje die zou kunnen blijven. trekt het bij de ene terug, dan heeft de ander evenveel nadeel door dat botverlies, en zakt het geheel als een kaartenhuis in elkaar.
Daarnaasy is er nog een continue afweer nodig tegen de ontsteking, en dat is mogelijk net het deel dat de aandacht beter op de blijvertjes zou kunnen richten. Vergelijk het met geld, je kan het maar 1x uitgeven, en alles wat er naar die afgeschreven jongens gaat, komt de achterblijver straks tekort.
za, 08/23/2008 - 09:03 Permalink
rixt

Ik ben benieuwd naar het verschil tussen de situatie van "Chalupian":
pocket van 9 mm, weer fanatiek aan het ragen, advies: kiezen laten verwijderen
en
de situatie van "Torch" (plaatste 12 dec 2007 een bericht met de titel 'pocket 7 mm'):
heeft veel last gehad van ontstekingen, na voldoende aandacht (stokeren) bijna ontstekingsvrij op tijdstip van plaatsen bericht, wel pocket van 7 mm. Tandsteen wordt verwijderd en drie maanden later is de pocket weg. Verdere gebit blijkbaar ook o.k. want "Torch" hoeft niet terug te komen bij MH.

Beiden hebben last (gehad) van chronische ontstekingen. Is het enige verschil die 2 mm, met als gevolg wel of niet behoud van element? Of speelt mee dat het in het ene geval gaat om 3 elementen en in het andere geval om 1 element?

P.S.
Dit is het bericht dat "Torch" schreef op 12 dec 2008:

"Vanmorgen goed EN slecht nieuws gehad van mijn TA;

het goede nieuws; mijn tandvlees is al jaren op veel plaatsen ontstoken, maar schijnt nu door voldoende aandacht (stokeren ) BIJNA geheel ontstekingsvrij te zijn.

het slechte nieuws; de TA heeft bij een hoektand (rechtsboven) een pocket geconstateerd van 7mm, veel te diep dus. Voor behandeling heeft hij me doorverwezen naar de mondhygieniste. Deze heeft echter pas over 3 (!) maanden tijd om de behandeling te starten.

Vraag; is dat niet te laat, of kan het geen kwaad?

ps. de TA heeft wel het tandsteen verwijdert bij de betreffende hoektand."

en dit bericht plaatste hij op 10 maart 2008:

"Nou wil jullie toch nog ff laten weten hoe het is afgelopen, na alle wijze raad hierboven

vandaag dus bij de MH geweest, en die begon uiteraard met het checken van de pocket die de TA had aangegeven/geregistreerd in de compu.
Zegt ze; nou schiet mij maar lek, ik zie geen pocket (ze had wel de betreffende kies te pakken trouwens ), ze verdwijnen bij jou zeker als sneeuw voor de zon! Wel ff uitgelegd dat de TA al tandsteen had verwijderd in de pocket en dat ik natuurlijk 3 mnd heftig aan het cleanen ben geweest

Eind goed al goed dus, ze heeft mijn tandsteen overal netjes weggehaald en de boel ff gepolijst. Toen ze klaar was zei ze dat een vervolgafspraak niet nodig is, alles ziet er goed uit.

Nogmaals dank voor de hulp hier, super!"
zo, 08/24/2008 - 21:49 Permalink
vV

dat oudere bericht ging over 1 restpocket van minder diepte. Dit topic gaat over gegeneraliseerde parodontitis, dus pockets van dit soort diepte op meerdere plekken. Overigens gaat het niet om maar 3 kiezen met parodontits, maar om 3 kiezen waar de paro zo ver is dat ze geen toekomst meet hebben..

Op zich snap ik uw vraag, maar het verzoek is wel de vragen niet om te bouwen naar iets wat er niet staat...Word voor iedereen namelijk erg onoverzichtelijk, en het word meer zwart-wit gesteld dan het in essentie is. Zaken kunnen per patient ook nog een sheel erg verschillen, daar kunnen we zo zonder foto`s etc niet makkelijk over oordelen..
ma, 08/25/2008 - 10:54 Permalink