Van fiets gevallen op bovenkaak, behoorlijke schade

Author:
Fietsertje
Posted:
di, 08/26/2008 - 21:41
Goedenavond,

Een week geleden ben ik van mountainbike gevallen op bovenkaak en kin. Schade aanzienlijk; van de beide voortanden stukje af (inmiddels -tijdelijk cosmetisch- aangevuld). EEn van beide voortanden heeft breuklijn. Wortel lijkt nu nog ok. Naast voortanden is een tand in kaak teruggeslagen. Tandarts wacht nu nog even tot eind deze week om te kijken of ie terugloopt naar beneden; wordt inmiddels grijs. Hoektand ook stukje af; inmiddels keurig aangevuld.
Kortom: voortand is probleem en direct daarnaast het tandje dat naar boven is geschoten.

Tandarts denkt aan implantaat. Een mondhygieniste zei me te denken aan brug. Zelf zou ik dolgraag op die grijs wordende tand een kroon zetten. Zou dat ook bij voortand denkbaar zijn? Die wordt nog steeds NIET grijs.

Realiseer me dat dit een lastig verhaal is ter beoordeling; ben immers niet door jullie/u gezien. Maar wellicht hebben jullie toch 'verfrissende' (pffff, kan ik na deze week gebruiken :smt013 ). Dank alvast.

O ja, en nog een 'leuke'. Kin natuurlijk elke zoveel uur ingesmeerd met arnica dan wel in het begin met calendula. Blijft dikke bobbel op zitten. Komt dat goed?

Groeten, 'Dracula'.
Fietsertje

Dank voor uw/je antwoord. Net weer bij vriend de tandarts geweest.
Op foto blijkt nu dat de wortels zich goed gedragen. Ook hij wijst me op geduld hebben ivm eventueel na-effecten en bovendien de conditie van mijn tandvlees.

Hij is zo aardig geweest nu ook het hoektandje (direct naast voortanden) dat in kaak geslagen is iets aan te vullen. Moest zonder verdoving omdat hij anders vermoedde dat het weer bij-effecten richting vezelstructuur zou opleveren. Ging goed en ziet er nu cosmetisch redelijk uit (moet het nu maar even van mijn innerlijk hebben zegt men.... pffff). Situatie lijkt er nu op, op basis van foto's van vandaag, dat implantaten niet hoeven; hij denkt nu aan 4 kronen. Voortanden en de twee directe tanden aan beide zijden ervan. Maar... even 3 weken tandvlees rust gunnen.

Die ongevallen verzekering moet ik inderdaad gaan aanspreken. Niemand heeft me daar nog opgewezen. Dank daarvoor. Eens even gaan checken.

Hartelijke groet,
E
do, 08/28/2008 - 13:41 Permalink