kaakchirurg van intake naar stralend kunstgebitje :)

Author:
klepperbekkie
Posted:
do, 08/28/2008 - 18:04
heej hallo daar,

ik vroeg mij af aangezien ik over 3weken een intake? afpraak heb met een kaakchirurg heb over het volledig trekken van mijn gebit onder volledige narcose(wat ik graag wil). hoe lang dit allemaal gaat duren.

moet ik na de intake nog tig maanden wachten op behandeling of??

ben al jaren niet meer bij een reguliere tandarts geweest ivb met angst, gebit in zeer slechte staat, afbrokkelende kiezen en snijtand..half rotte voortand en andere kiezen terug getrokken tandvlees enz enz...

ben al erg blij met me zelf dat ik de stap eindelijk heb ondernomen om er iets aan te gaan doen, maar verek momenteel zo van de pijn dat ik het niet zie zitten om nog tig maanden te wachten, vandaar de vraag.

hoelang het duurd om van intake gesprek tot een stralend kunstgebitje te komen.
en zou alles ook vervroegd kunnen plaats vinden ivb met de pijn die ik nu heb..

ik wil het zo simpel mogelijk, tanden kiezen trekken en dan gewoon een standaard kunstgebit in.

alvast bedankt voor elk antwoord.
Newtan

Wat moet er gebeuren:

- je gezondheid moet beoordeeld worden, paar weken,
- je gebit moet beoordeeld worden, paar minuten,
- er moet een passend gebit gemaakt worden, twee-drie weken,
- er moet onder narcose worden getrokken, half uur,
- je moet even bijkomen, twee tot zes uur,
- je moet aan het gebit wennen, twee uur,
- je moet met het gebit leren omgaan, twee tot zes weken,
- je gebit moet na twee-drie maanden worden bijgevuld, een dag.

Je kunt sommige dingen combineren. En sommige dingen moet je soms zelf regelen. Zoals een gebit laten maken en zorgen dat het bijgevuld wordt.
do, 08/28/2008 - 18:46 Permalink
klepperbekkie

Wat moet er gebeuren:

- je gezondheid moet beoordeeld worden, paar weken,
- er moet een passend gebit gemaakt worden, twee-drie weken,

dankje wel voor je snelle reactie,

en hmzz gezondheid beoordelen.. heb flink wat over gewicht en chronische hyperventilatie, buiten dat ik soms denk dat ik wat heb.. wat niet zo is..hyper... ben ik gezond van lijf en lichaam.
kan ik enige testen tegenmoed zien of word er geinformeerd bij mijn huisarts of??

dus volgens mijn berekeningen moet ik dan nog minimaal 6 weken met flinke pijn rondlopen :smt010

kan wel 1 kies laten trekken maar er doen zoveel zeer dat dan compleet de rechterkant denk ik getrokken moet worden om mij enigzins zonder pijn die 6 weken door te laten komen.

zal morgen ochtend eerst eens informeren bij de kaakchirurg omtrent mijn opties denk ik.
he bah zeg.. maar ja kijk erg uit naar mijn eerste keer in een appel bijten na 10 jaar dat maakt het allemaal wat dragelijker.

en sorrie voor mijn langdradig getyp maar houd de gedachte bezig en af van de pijn :)
do, 08/28/2008 - 19:10 Permalink
klepperbekkie

ik heb echt geen idee wat de mogelijk heden zijn bij de KC.
en wat ie wel en niet kan doen bij het aller eerste gesprek daar.

het is allemaal nieuw voor mij, ben al wel zo ver dat de pijn en angst wat op zij geschoven zijn bij het voor uit zicht op een een gebit waar ik mee kan kauwen.

heb al mijn verstandskiezen laten trekken door een tandarts en dat is pijnloos gebeurt en luchte mij enorm op.. snap ook niet waar mijn angs vandaan komt...school tandarts van vroeger denk ik :(

uhh nog een vraag,, is de klant altijd koning of heeft de Kc laatste woord? ik wil dus volledig mijn gebit laten trekken dit ivb met angs en echt een super slecht gebit hebben en echt dus overal van af willen wezen, meer poespas aan mijn mond wil ik liever niet...
do, 08/28/2008 - 21:59 Permalink
Newtan

Bij de meeste KC is de klant koning. Anders kom je er altijd wel uit, letterlijk.

Overigens: als je van de poespas af wilt, vrees ik het ergste. Het eerste jaar met een kunstgebit valt in 50% van de gevallen erg tegen.

Ik bedoel: zou je een pruik willen? Het is namelijk net zoiets.
Als je zekerheid wilt, is het van de regen in de drup.

Niettemin is het wel een oplossing hoor. Als je maar een goede tandarts of tandprotheticus weet te vinden die zorgt dat het gebit steeds aangepast wordt aan de slijtage van het kaakbot. Een eerste gebit zit namelijk eerst te strak. Omdat de wondjes opzwellen. Na een week of twee zit het te los. Omdat de wondjes dicht trekken. Na 2-3 maanden heb je echt kleefmiddel nodig om het gebit enigzins vast te houden met eten. Dat is een stadium waarbij het handig is om iemand te hebben die steeds een nieuwe voering in het gebit te maken. Dat heet rebasen.

Maar als je bij de kunstgebittenman/vrouw het gevoel hebt met een kluitje in het riet gestuurd te worden, zoek dan maar een ander. Er zijn gelukkig genoeg mensen die je best willen helpen. Een tandprotheticus is doorgaans het beste.
vr, 08/29/2008 - 05:26 Permalink
klepperbekkie

zonet even gebelt en kan over 6 dagen al terecht voor de intake,
lucht dat even op dat ik niet 3weken meer hoef te wachten.

nog 6 dagen, dan vol goede moed naar het MCL in Leeuwarden, de pijn is ineens een stuk dragelijker geworden.

enigste waar ik nu niet naar uitkijk is het happen voor een afdruk... tanden en kiezen zijn erg gevoelig, en hoop dat ik als grote volwassen man niet in huilen uitbarst van de pijn :roll:

man ik had deze stap veel eerder moeten nemen, voel me erg opgelucht en kijk uit naar mijn gebitje zodat ik zonder schaamte weer eens kan mee lachen met grapjes op feestjes.

nog even gedult hebben..
mischien maak ik wel een before en after foto.. de before zou een goed schrik middel wezen voor een ieder die zijn tanden niet goed onderhoud om te laten zien wat er dan kan gebeuren :-? maar ja word dan liever posterboy van een mooi kunstgebit denk ik.

word vervolgt..
vr, 08/29/2008 - 11:06 Permalink
Gup

Fijn voor je dat je al veel sneller terecht kan voor de intake en dat de pijn nu wat dragelijker is.

Overigens: als je van de poespas af wilt, vrees ik het ergste. Het eerste jaar met een kunstgebit valt in 50% van de gevallen erg tegen.
De vrees van Newtan deel ik wel. Moest een paar jaar geleden een tijdelijke mini prothese (plaatje met 1 tand). Pff wat een narigheid. Bovendien lees ik dat na extractie van al je tanden en kiezen je kaakbeen gaat slinken. Dus blijf je aanpassingsproblemen houden. Als het enigzins mogelijk is zou ik liever kiezen voor restauratie en behoud en de gaten opvullen met bruggen, kronen (of implantaten, maar da's wel een dure grap). In ieder geval sterkte en op naar die 1e appel en die stralende glimlach. :P
za, 08/30/2008 - 16:42 Permalink
klepperbekkie

nou vandaag geweest,

heb 3 gaatjes die makelijk te vullen zijn... voortanden en snijtanden kan een plaatje in.
buiten dat alleen tandplak en ontstoken tandvlees wat te verhelpen valt met goed poetsen.

met andere woorden hij wou er niet aangeloven om mijn volledig gebit te trekken ondanks verwijzing van mijn huisarts.

dat kan nu alleen nog als er een tandarts is die er geen heil meer inziet om het te maken, wat mij stug lijkt aangezien het nog makelijk te maken valt allemaal.

aan de ene kant blij dat er niet zo veel hoeft te gebeuren.. aan de andere kant een domper omdat ik er naar uitkeek dat ik nu eindelijk van mijn raar gebit af te zijn en na het trekken zelden tot nooit meer een tandarts te bezoeken.

er maar even een nachtje overslapen en dan maar tandartsen bellen en proberen een afspraak te maken, wat een financiele domper is ook nog aangezien ik al jaren niet meer gesaneerd ben.

word vast weer vervolgt,
do, 09/04/2008 - 16:05 Permalink
Newtan

Saneren is als formaliteit ook al sinds 1995 ofzo afgeschaft.
Nu ga je naar je verzekering en neem je een polis.
Dan ga je naar de tandarts en krijg je een nota. Die nota wordt voor een bepaald gedeelte vergoed.
Drie gaatjes, zeg €300,=, plaatje, zeg €400,= is bij elkaar €700,= .
Als je een verzekering hebt van €500,= per jaar vergoeding (da's normaal) betaal je maar €200,= zelf. Plus de poliskosten per maand natuurlijk, geen idee hoeveel dat is.

Maar evengoed gefeliciteerd met de kwaliteit van je gebit, jongen.

Lees eens wat over facings. Daar kun je je gebit voor een bescheiden prijs mee opleuken. Nadat de zaak op orde is gebracht natuurlijk. Heel vaak zie ik dan dat mensen het weer de moeite waard vinden om erg goed te poetsen.
do, 09/04/2008 - 18:39 Permalink
rixt

Hallo meneer die (gelukkig?) nog niet tandeloos is,

Tjeetje, je bent zoveel jaren niet naar een tandarts geweest en dan is er nog zoveel te redden! Hardstikke fijn, gefeliciteerd! Ik zou meteen een feestje gaan geven.

Je stelt je voor dat je in een appel kunt bijten met een kunstgebit? Nou, ik zie die familieleden van mij met een kunstgebit altijd met mesjes stukjes afsnijden. En dan zijn ze grieperig en dan kunnen ze hun gebit weer niet inhebben. Ik benijd ze niet.

Maar je had gehoopt zelden of nooit meer naar een tandarts te hoeven.
Dat kan ik me echt voorstellen als je er heel erg lang niet bent geweest.
Ik weet ook hoe het zo'n veertig jaar geleden (of iets langer of korter) vaak toeging bij (school)tandartsen. (En het verbaast me echt dat er nog mensen zijn die daar zonder trauma doorheen zijn gekomen). Maar er is gelukkig zoveel veranderd. Als je er weer een paar keer bent geweest zul je merken dat het er eigenlijk best gezellig kan zijn. En misschien ga je het ook nog wel een beetje interessant vinden wat er momenteel allemaal mogelijk is binnen de tandheelkunde.

En dat geld, ach, het moet al gek gaan wil dat er, met een beetje creativiteit, niet komen.

Ik ben benieuwd hoe het verder met je gaat.

Groeten, Rixt
vr, 09/05/2008 - 23:02 Permalink