tandvleesontsteking door druk beugel?

Author:
panda2
Posted:
wo, 08/27/2008 - 22:08
Misschien een rare vraag maar is het mogelijk dat je een tandvleesontsteking krijgt doordat je beugel druk uitoefend en dus je tanden tegen elkaar drukt?

Even een uitleg:
Ik heb 2 hoektanden die gehaald moesten worden en dit gaat heel goed en heeft een goed resultaat. Maar ze zijn nog niet helemaal door dus er staat nog behoorlijk druk/trekkracht op deze tanden. Nu is het zo dat links aardig aan het doorkomen is en recht gedraait wordt. Deze tand gaat daardoor tegen de eertse kies er achter en het lijkt wel dat het tandvlees dat er zit/zat weg wordt gedrukt omdat de hoektand echt tegen de eerste kies wordt gedrukt. Het tandvlees is rood en dik en het bloed een beetje en de hoektand en de eerste kies doen nu dus ook pijn (gelukkig niet heel erg). Het is niet prettig omdat het tandvlees dus wel pijn doet.

Ik moet er bij vertellen dat ik 2á3 keer per dag poets 1 keer flos en 1 keer met een rgertje tussen de slotjes schoon maak. Is dit te veel of juist te weinig? En wat kan ik dus aan dit probleem doen? Ik weet het niet meer! Het is nu al 3 dagen! Moet ik toch anders ff de orthodontist bellen voor advies?

Een heel verhaal en ik hoop het duidelijk is en iemand iets weet. Groetjes Panda
BJN

Geen vreemde vraag hoor! Zeker bij jouw behandeling (als er over grotere afstanden tandverplaatsing optreedt) dan gaat de verplaatsing sneller dan de ombouwsnelheid van het tabdvlees. Op sommige plaatsen is door de beugel moeilijker schoon te poesten, er zijn meer bacterien, en het tandvlees reageert iets feller. Dus een ontsteking komt sneller, maar minder heftig op. En is tevens door poetsen veelal goed onder controle te houden.
Een enkele keer is spoelen met een ChloorHexidine preparaat handig als kortdurende (1 a 2 weken) ondersteuning. Doe dat alleen na overleg met je orthodontist of mondhygienist. Andere spoelmiddelen mogen ook, maar hebben minder effect op de ontsteking.
wo, 08/27/2008 - 23:12 Permalink
panda2

Heb vandaag toch maar even de ortho gebeld omdat het vanmorgen nog roder werdt en bloede en kon vanmiddag langs te komen. Het is inderdaad zo dat de behandeling heel goed gaat en lekker vlot maar dat daardoor sommige momenten een beetje veel druk op het tandvlees staat en dus irritatie veroorzaakt! Ik heb een spoelmiddeltje gekregen en het advies goed te poetsen maar niet te hard en misschien een keertje extra per dag.

Ik kreeg wel een compliment dat het zo snel en goed gaat en dat is wel lekker om te horen ik doe het in iedergeval niet voor niks! HAHA
do, 08/28/2008 - 21:10 Permalink