afslijpen tanden als pijler voor brug, nu pijn

Author:
bijnatrouwen
Posted:
ma, 09/01/2008 - 22:05
Hallo
vandaag ben ik bij de tandarts geweest, ik moest happen voor mijn bruggen boven en onderkaak die over 2 weken definitief worden bevestigd. de tandarts heeft in de bovenkaak nog 4 kiezen/tanden bijgeslepen omdat ze nog niet helemaal goed geslepen waren.
nu heb ik er toch best wel wat pijn aan. het zal ook wel een na-reactie zijn op de behandeling omdat ook het tandvlees onder mijn bruggen is schoongemaakt en dat nog gevoelig is na de vorige extracties.
punt is nu: alle 4 de tanden waar geslepen is, doen nu zeer als ik eet en tanden op elkaar bijt.. alsof er continue een zenuw wordt geraakt. hetzelfde gevoel als de tandarts gaat boren en het is niet goed verdoofd.
kan dit een na reactie zijn of liggen er nu zenuwen bloot? heb nml geen zin om weer met veel napijn te zitten..
Newtan

Dat kan aan drie dingen liggen.
- Er zijn zenuwen bloot geboord. Dat is erg.
- Er is bij het maken van de afdrukken erg aan het tandvlees 'gewerkt' Dat verdwijnt met een dag of twee. En is niet erg.
- De tijdelijke kronen zijn niet netjes vastgeplakt. Dan doet het pijn met ademen, bijten en drinken. Ook na twee dagen.

Ik zou woensdag even bellen om nog eens te laten kijken als de pijn nog niet weg is. Op z'n minst kunnen dan de tijdelijke kronen opnieuw vastgezet worden.

Andere mogelijkheden zijn er ook, maar daar kan de tandarts dan ook naar kijken. Hij ziet je waarschijnlijk graag terug, kosteloos.
ma, 09/01/2008 - 23:07 Permalink
bijnatrouwen

bedankt voor de reactie. ik heb het idee dat de pijn nu wel wat minder is inderdaad. het is nog wel gevoelig. Voordat er gisteren nog meer afgeslepen is had ik al het idee dat het allemaal wat gevoeliger was. ook toen de noodbrug eraf was gehaald voor het afdrukken was 1 tand meteen gevoelig. ook bij het wegzuigen van speeksel etc. Is dat ook normaal? want de brug die erover heen wordt geplaatst dient dan als een soort bescherming van de afgeslepen tand ook toch? de eerste keer dat er geslepen was heb ik nergens last van gehad.

5 dagen voor mijn trouwen wordt de definitieve brug geplaatst. ook in mijn onderkaak. maar daar is nog helemaal geen voorwerk gedaan. ik neem aan dat daar ook 4 kiezen geslepen moeten worden als pijlers of werkt het in de onderkaak anders?
Ik zit nml niet te wachten op een flinke pijnreactie en het risico dat ik pijn heb op mijn bruiloft..
di, 09/02/2008 - 10:57 Permalink
Newtan

bedankt ...........
5 dagen voor mijn trouwen wordt de definitieve brug geplaatst. ook in mijn onderkaak. maar daar is nog helemaal geen voorwerk gedaan. ik neem aan dat daar ook 4 kiezen geslepen moeten worden als pijlers of werkt het in de onderkaak anders?
..

Het werkt altijd hetzelfde. Maar misschien krijg je daar iets anders voor. Kijk maar op de begroting. Als er P- codes staan, is het iets anders, bijvoorbeeld een plaatprothese.
di, 09/02/2008 - 19:32 Permalink
bijnatrouwen

Inmiddels is het 3 dagen geleden en ik heb nog steeds wat last van mijn tanden. Bijten en harde dingen kauwen lukt niet goed want dat is op de punten van de afgeslepen kiezen gevoelig.
Ik moet wel zeggen dat het wel steeds minder wordt allemaal. langzaam aan verbeteren de klachten.
* de vorige keer na de extracties heb ik ook vrij lang last gehad.. misschien reageer ik er wel wat langer op?
* Wat zou ik moeten voelen als er echt zenuwen bloot zouden liggen?
* Is het logisch dat deze afgeslepen tanden zowiezo gevoeliger zijn; ook voor koude en warmte en dat de brug dit beschermt? Nu met noodbrug komt het er natuurlijk allemaal wat doorheen. Ik merkte van de week toen de noodbrug eraf ging dat het allemaal erg gevoelig was en pijn deed.
do, 09/04/2008 - 15:57 Permalink
Newtan

Met slijpen trek je als het ware het glazuur van de kop van de kies af. Het wortelmateriaal daaronder is een heel stuk poreuzer en er lopen een paar zenuwuiteinden in door. Dus dat is meestal gevoeliger. En noodkronen zijn net T-shirts als je ze vergelijkt met echte kronen: er kiert van alles meestal. Zeker als ze een paar keer los zijn geweest.
do, 09/04/2008 - 18:25 Permalink
bijnatrouwen

Logische verklaring die je geeft inderdaad. de noodbrug zit er nu een week of 6 in. Nu hij er van de week uit is gegaan en weer terug is geplaatst zit hij gewoon anders. het achterste deel staat aan de voorkant een beetje open, dat doet echt zeer met wamr en koud. Daarnaast bijten met hoektand blijft gevoelig.. alsof ik continue een zenuw raak.
verder lijkt mijn tandvlees gevoelig. neem er paracetamol voor. voelt heel vervelend. dat hebben ze ook schoongemaakt allemaal. denk dat ik er wat langer op regaeer.

5 dagen voor mijn trouwen dus de definitieve brug en afslijpen onderkaak.. ik hoop dus maar dat ik geen last ga krijgen want daar zit ik niet op te wachten dan..
vr, 09/05/2008 - 13:32 Permalink