Beste,
Graag wil ik jullie vier foto's voorleggen en vragen naar jullie mening: is het verbreden van de bovenkaak wel of niet noodzakelijk? Ik heb geen eenduidelig antwoord van mijn orthodontist gekregen en ik kan pas over twee maanden bij een andere orthodontist terecht voor een second opinion. Ik zit hiermee echter behoorlijk in mijn maag.
Met name rechts staan de kiezen in de bovenkaak naar binnen, zeker t.o.v. links. Ik heb een overjet van 3 mm (onderkaak staat naar achteren).
Dichtbijten
Dichtbijten met onderkaak naar voren (end-to-end)
Bovenkaak
Onderkaak
Zijn er hier orthodontist/kaakchirurgen die hier iets over kunnen zeggen wat me misschien iets geruststeld? Zodat ik een idee heb waar ik aan toe ben?
P.s. boven mis ik 15+25 (nooit gehad, dus niet verwijderd), beneden moeten de verstandskiezen m.b.t. orthodontie de plek van 37+47 overnemen (aangetast door vroeger medicijngebruik).
Ik hoop dat jullie er iets over kunnen zeggen. Ik ben overigens 23.
KV
Graag wil ik jullie vier foto's voorleggen en vragen naar jullie mening: is het verbreden van de bovenkaak wel of niet noodzakelijk? Ik heb geen eenduidelig antwoord van mijn orthodontist gekregen en ik kan pas over twee maanden bij een andere orthodontist terecht voor een second opinion. Ik zit hiermee echter behoorlijk in mijn maag.
Met name rechts staan de kiezen in de bovenkaak naar binnen, zeker t.o.v. links. Ik heb een overjet van 3 mm (onderkaak staat naar achteren).
Dichtbijten
Dichtbijten met onderkaak naar voren (end-to-end)
Bovenkaak
Onderkaak
Zijn er hier orthodontist/kaakchirurgen die hier iets over kunnen zeggen wat me misschien iets geruststeld? Zodat ik een idee heb waar ik aan toe ben?
P.s. boven mis ik 15+25 (nooit gehad, dus niet verwijderd), beneden moeten de verstandskiezen m.b.t. orthodontie de plek van 37+47 overnemen (aangetast door vroeger medicijngebruik).
Ik hoop dat jullie er iets over kunnen zeggen. Ik ben overigens 23.
KV
Re: Bovenkaak wel of niet verbreden? (met foto's)
Wie begon er over?
Het komt voort uit mijn bezoek aan de ortho vanwege een in mijn ogen niet mooi gezichtsprofiel (miniem terugliggende onderkaak resulteert in nadrukkelijk aanwezige neus/bovenlip). Daarnaast vind ik het best vervelend dat mijn tong niet goed tussen de bovenkiezen past. Kan daar wel nog wat ruimte worden gewonnen als ik toch aan een orthodontische behandeling begin?
Bedankt voor uw reactie.
KV
Elke expansie (zeker in volwassen situaties waarbij de initiele breedte goed is zoald bij jou) loopt op lange termijn terug. Levenslang een nachtbeugel kan teruglopen tegengaan.
Een operatie (boven en onderkaak) kan het profiel veranderen. Dat is bij grote afwijkingen aardig te sturen, maar bij kleine afwijkingen is het effect moeilijk in te schatten. Vraag een tweede mening bij een gerespecteerd team, dan weet je dat je een goede keuze gaat maken.