Toen ik 16 was, heb ik een ongeluk gehad waarbij beide voortanden zijn beschadigd. Na een aantal jaren kreeg ik een ontsteking aan één tand. Daar is een wortelkanaalbehandeling op uitgevoerd en tot op heden heb ik er nooit last van gehad. ( ik ben nu 52 jaar)
Nu echter is mijn andere tand gevoelig, dwz niet de tand zelf, maar bij bijten of er tegenaan drukken. Ook zit er , voor mijn gevoel , een verdikking net boven het begin van het tandvlees en bij mijn neus is het gevoelig.
Bij mijn laatste controle heeft de tandarts foto's gemaakt en hij had het erover dat het een cyste zou zijn of een ontsteking. Maar hij kan geen wkb doen aan die tand omdat het kanaal niet te zien is op de foto. Die zit dicht, zegt hij. Dus dat betekent een verwijzing naar mondheelkunde.
Is er iemand , die kan vertellen wat er precies gaat gebeuren? Ik heb ooit een verstandskies laten trekken en ben heel erg ziek geweest van de verdoving, niet van het trekken zelf. Maar mijn hart deed raar en ik had een erg lage pols en was steeds aan het flauwvallen. Ik ben als de dood voor verdovingen nu.
Maar ik zou sowieso graag weten wat de behandeling is. Mijn tandarts was daar niet heel erg duidelijk over.
Bij voorbaat dank.
Nu echter is mijn andere tand gevoelig, dwz niet de tand zelf, maar bij bijten of er tegenaan drukken. Ook zit er , voor mijn gevoel , een verdikking net boven het begin van het tandvlees en bij mijn neus is het gevoelig.
Bij mijn laatste controle heeft de tandarts foto's gemaakt en hij had het erover dat het een cyste zou zijn of een ontsteking. Maar hij kan geen wkb doen aan die tand omdat het kanaal niet te zien is op de foto. Die zit dicht, zegt hij. Dus dat betekent een verwijzing naar mondheelkunde.
Is er iemand , die kan vertellen wat er precies gaat gebeuren? Ik heb ooit een verstandskies laten trekken en ben heel erg ziek geweest van de verdoving, niet van het trekken zelf. Maar mijn hart deed raar en ik had een erg lage pols en was steeds aan het flauwvallen. Ik ben als de dood voor verdovingen nu.
Maar ik zou sowieso graag weten wat de behandeling is. Mijn tandarts was daar niet heel erg duidelijk over.
Bij voorbaat dank.
Re: Cyste tussen voortanden
waarschijnlijk krijg je eerst een intake bij de kaakchirug. Op dat moment zullen ze uitleggen wat ze precies willen gaan doen. Als er de verdenking op een cyste is zullen ze aanvullende rontgenfoto's maken. Als de lokatie duidelijk is (zacht weefsel of bot) dan zal het gebied worden verdoofd. Hierna maakt de chirurg een sneetje in het tandvlees en boort evt een luikje in het bot om de afwijking te kunnen exploreren. Het zieke weefsel wordt verwijderd en voor onderzoek opgestuurd. Daarna zal de chirurg de wond netjes dichtmaken. Je zult nog enkele dagen last hebben, maar met goede pijnstillers kom je een heel eind. Heel veel succes!
Grts, Mignon
Re: Cyste tussen voortanden
Over zes maanden moet ik ter controle.