Orthodontie, plaatsing Splint

Author:
K. Schoots
Posted:
do, 09/18/2008 - 13:15
i.v.m. tandenknarsen, s' nachts, waardoor mijn gebit bovenmatig slijt heeft mijn tandarts op het ondergebit een splint gemaakt. De splint past uitstekend. De kracht echter die ik uitoefen met mijn tanden is dermate groot dat ik in korte tijd drie vullingen in het ondergebit (dus onder de splint) stukgebeten heb. Bij bezoek aan een andere tandarts (t.b.v. partner) zei deze, dat hij de splint altijd op het bovengebit plaatst. Reden: De bovenkaak is star en de onderkaak is het bewegende deel van het gebit en bepaalt daarmee de kracht, stand, rust, enz. Ook de kaakspieren zijn bij mij voortdurend bovenmatig gespannen. Hiervoor heb ik een fysiobehandeling.
Kan iemand mij zeggen, wat wijsheid is, boven of onder??
BJN

Maakt nix uit! het gaat om de 'stabilisatie' van de contacten in de beet. Alles wat tussen de beet zit blijkt te kunnen werken. Sommige behandelmethodieken zitten alleen tussen de voortanden.
Wetenschappelijk is alleen aangetoond dat er variatie is TUSSEN mensen en dat tijdens de behandeling blijkt of een techniek werkt. Dit ligt dan met name aan het dragen (comfort is dus belangrijk!).
do, 09/18/2008 - 16:55 Permalink