hallo,
Ben van de week naar de ta geweest.
Eerst leek er niks aan de hand , zag er keurig uit.
Toen fotos gemaakt, met als gevolg, een enorm gat in mijn achterste kies( U moet tandpijn hebben, nee dat heb ik niet)
Een wortelkanaalbehandeling , een andere kies klein gaat vullen en verstandskies (waar ik helemaal nisk aan heb en ook geen pijn) laten trekken.
Ben nu dus echt super bang en heb al een paar keer moeten huilen...ben zo bang.
Ik wil dit dus niet, ik heb liever dat de kies eruit gehaald word, bovendien kost het een vermogen.......
Pfff ik weet het echt niet nu.....
een hele bange patient
Ben van de week naar de ta geweest.
Eerst leek er niks aan de hand , zag er keurig uit.
Toen fotos gemaakt, met als gevolg, een enorm gat in mijn achterste kies( U moet tandpijn hebben, nee dat heb ik niet)
Een wortelkanaalbehandeling , een andere kies klein gaat vullen en verstandskies (waar ik helemaal nisk aan heb en ook geen pijn) laten trekken.
Ben nu dus echt super bang en heb al een paar keer moeten huilen...ben zo bang.
Ik wil dit dus niet, ik heb liever dat de kies eruit gehaald word, bovendien kost het een vermogen.......
Pfff ik weet het echt niet nu.....
een hele bange patient
Re: zo bang........wkb...wil het niet
Laat de angst geen grip krijgen, ik ben zelf ook heel bang maar geweest. Gedachten in je hoofd maken je nog angstiger.
Ik heb nooit wortelkanaalbehandelingen gehad heb er geen ervaringen mee.
Probeer de angst te bedwingen, ga eventueel nog een gesprek aan met je tandarts als dit mogelijk is, vertel hoe bang je bent.
Ik hoop dat andere nog meer adviezen hebben dan ik je nu kan geven.
Sterkte
"Ben van de week naar de ta geweest."
Ik begrijp dat dat niet was omdat je enorme kiespijn had en geen andere uitweg meer wist, nee, je bent er heengegaan omdat je het goedhouden van je gebit belangrijk vindt? Hardstikke mooi, prima instelling! Ga je elk half jaar voor controle?
"Eerst leek er niks aan de hand , zag er keurig uit.
Een wortelkanaalbehandeling, een andere kies klein gaat vullen en verstandskies (waar ik helemaal nisk aan heb en ook geen pijn) laten trekken."
Op het oog leek er niks aan de hand, je gebit ziet er keurig uit. Heel mooi, blijken er in ieder geval nogal wat dingen in orde te zijn.
Toen er foto's gemaakt werden bleken er drie dingetjes aan de hand te zijn waarvan het verstandig is als je er wat aan laat doen.
- een klein gaatje
- een verstandskies die er beter uitkan (hebben ze je ook uitgelegd
waarom die beter getrokken kan worden)
- een kies met een groot gat waaraan een wortelkanaalbehandeling
wordt aangeraden
En daar ben je behoorlijk van geschrokken en je bent nu echt behoorlijk bang.
"Ik wil dit dus niet, ik heb liever dat de kies eruit gehaald word"
Ik begrijp dat je niet opziet tegen het vullen van dat kleine gaatje en ook niet tegen het trekken van die verstandskies? Maar dat je wel enorm opziet tegen die wortelkanaalbehandeling.
Goed dat je dat op dit forum meldt, dat betekent dat je graag naar een oplossing wilt zoeken.
Zou je kunnen vertellen waarom je zo tegen die wortelkanaalbehandeling opziet? Heb je er zelf ervaring mee: is dat eerder gedaan bij een van je tanden of kiezen? Of heb je er verhalen over gehoord van anderen en wat voor verhalen waren dat dan?
Is je tandarts iemand die je al langer kent, heb je wat vertrouwen in hem/haar? Heeft hij/zij al eens vaker wat aan je gebit gedaan?
"bovendien kost het een vermogen......."
Over dit stukje zin kun je pas vrij nadenken als je uit al het hierbovenstaande bent, dus daar kunnen we het beter in tweede instantie eens over hebben.
Ik ben benieuwd naar je reactie!
Groeten, sterkte, succes, Rixt
Ik heb eigenlijk nog nooit opwat vullinkjes na wat aan mijn gebit gehad.
Ik ben echt heel erg bang, omdat ik zeer nare ervaring heb gehad met de schooltandarts, ik weet dat dat al lang geleden is maar het is nu eenmaal zo....
Ik ben normaal helemaal niet kleinzerig maar met mijn tanden vind ik het verschrikkelijk...
Ik ben zo bang voor de pijn, ik pak altijd verdoving maar wet dat het met een wkb vaak niet te verdoven is.
Ook ben ik bang als ik toch ga en he valt tegen dat ik niet naar de vervolgafspraak ga.
Ik weet het gewoon even niet meer.
Kan er gewoon niet van slapen en het beinvloed de hele dag.
Mijn tandarts weet dat ik bang ben en hij is op zich ook best aardig ,maar heeft volgens mijn wel zoiets van , tja het is nu eenmaal zo en niet zo zeuren.
Als ik aan de afspraak denk word ik gewoon zo bang dat ik moet huilen, is toch niet normaal??
Ik ben normaal gesproken heel vrolijk en sta stevig in mijn schoenen, maar dat je zo bang kunt zijn.....
Ik heb ook geen tandarts verzekering omdat ik eigenlijk nooit niks aan mijn tanden heb, dus zie daarom ook op tegen de kosten.
Groetjes Ilse
Allereerst zou ik adviseren toch maar wel een verzekering te nemen. En wat vervelend dat de angst nu zo erg is geworden. Misschien kan je huisarts iets voor je betekenen?
Er wordt vaak iets voorgeschreven bij extreme angst, niet dat de angst weggaat maar je durft te gaan aan de angst moet worden gewerkt stapje voor stapje.
De angsten zijn zoals bij iedereen met angst, altijd angsten met een verhaal, hebben we geen nare ervaring hebben we geen angst. Maar probeer ook te denken dat de techniek tegenwoordig veel verder is dan vroeger.
Mijn eerste gedachten bij angst voor de ta komen ook uit een hele jonge leeftijd van 4-5 jaar, ben nu 46 maar die gebeurtenis staat in me hoofd gegriefd lijkt t wel.
Blijkbaar heeft een nare ervaring op zo een jonge leeftijd meer invloed dan je ooit zelf kunt denken.
Ik hoop echt dat je grip krijgt op de angst.
Sterkte
Wat vreselijk rot voor je dat je zo'n slechte ervaring hebt gehad bij de schooltandarts en dat dat nu nog zoveel invloed op je heeft: dat je zelfs bij de gedachte aan je volgende afspraak al moet huilen. Je zegt dat je dat niet normaal vindt.
Nou, ik vind het in ieder geval wel begrijpelijk. WAT DAAR VROEGER GEBEURDE WAS HEEL ERG SLECHT. En jij bent bepaald niet de enige waarbij ervaringen met (school)tandartsen in het verleden nog enorme invloed hebben op hoe ze nu aankijken tegen tandartsen en hun behandelingen.
Ik ben daar ook één van. Ik ben lang bijna panisch geweest voor tandartsen en daarna nog een hele tijd behoorlijk bang. Gelukkig heb ik in de loop van de tijd zoveel goede ervaringen opgedaan, dat ik weet dat er echt heel veel veranderd is, en dat ik een volwassen vrouw ben die zich ook bij een tandarts goed kan voelen. Nog niet zo heel erg lang geleden ontdekte ik dat ik bij een tandarts onbewust de rol van klein, afhankelijk kind aannam. Nu kan ik me ook daar volwassen voelen en weet ik dat ik er kan aangeven als iets niet goed voor me is.
Op dit moment ben je het meest bang voor die wortelkanaalbehandeling.
Je zegt te weten dat een wkb vaak niet te verdoven is.
Wie heeft je dat verteld?
Ik heb heel andere ervaringen. Als ik goed tel kom ik tot zes kiezen en een tand waaraan bij mij wkb's zijn gedaan. Ik kan dus wel stellen dat ik een behoorlijke ervaringsdeskundige ben op het gebied van het ondergaan van dit soort behandelingen. Al die keren heb ik er niets van gevoeld, óf omdat er goed verdoofd werd, óf omdat de zenuw al dood was (en nooit kiespijn gehad aan die kies, dus dat kan blijkbaar ook). Ik heb geen van die keren als vervelend ervaren. En de eerste keren was in de tijd dat ik echt nog behoorlijk bang was voor tandartsen en behandelingen als gaatjes vullen.
Het klinkt misschien raar, en je zult het vast nu nog niet snappen, maar ik gun je de ervaring van een wkb. Ik zal je proberen uit te leggen wat ik daarmee bedoel. Het ondergaan van een langdurige behandeling (toch zeker langer dan een half uur) waarbij er geconcentreerd wordt gewerkt aan één van je kiezen en waarbij je in de loop van de behandeling zult merken dat je je gewoon kunt ontspannen omdat je er niets van voelt is echt een bijzondere ervaring.
Ik ben benieuwd wat je van de volgende berichten, die al eens eerder op dit forum zijn geplaatst, vindt.
Newtan schreef:
"Ik vertel niet altijd meteen dat ik de zenuw eruit gehaald heb ("even een gaatje vullen"). Als ik dan aan het eind, bij het vullen, vertel dat dit een zenuwbehandeling was, schrikken de mensen wel 5 seconden, om zich vervolgens te realiseren dat het eigenlijk meeviel. Einde stress!"
boyplayrockandroll schreef:
"Ik heb nu in totaal 2 wortelkanaalbehandelingen ondergaan. Beide waren zeer goed te doen. Bij de eerste was het in een tand, omdat ik ooit als kleuter met mijn bovenkaak op de rand van de zandbak was gevallen, begon hij nu pas (ik ben nu 30) af te sterven. Verdoving er in en gaan met die banaan. Na de tijd was het inderdaad wel een beetje een vervelend kloppend gevoel, maar echt pijn heb ik niet gehad. De tweede keer was vorig jaar. Ik stond op het punt om op vakantie te gaan naar China en je zult het niet geloven, de hele nacht tevoren had ik vreselijk last van mijn kies, alsof er steeds elektrische schokken doorheen gingen. Wortelkanaalbehandelingetje en klaar. Diezelfde middag zat ik in het vliegtuig naar China. Ik heb me een beetje ziek gevoeld die avond, maar dat was grotendeels toe te schrijven aan een slapeloze nacht en niet aan de kies. Dus als je op je tandarts vertrouwt, dan moet het goedkomen."
En Susieke:
"Ik heb net vorige maandag een kies laten ontzenuwen ...met succes, zonder pijn ...
Dus als je nog vragen hebt, stel ze gerust! Ik had ook een heel groot gat in de tand omdat ik een paar jaar geleden de ziekt van Meniére kreeg en dus een jaar of twee niet naar de tandarts kon omdat ik niet achterover in de stoel kon liggen...Juist in die periode vielen een paar heel grote vullingen eruit en daar moest ik dus blijven mee lopen ...
Nu het wat beter met me gaat ben ik dus terug in behandeling bij de tandarts, zoals ik vroeger altijd gewoon was...
Ik had pijn in die tand gekregen , een ontsteking en ben die gaan behandelen met hoge dosissen vitC , met succes...
Ik heb in mijn buurt een biologische tandarts gevonden (mocht je in Oost vlaanderen wonen mail me maar voor het adres mocht het je interesseren)
Deze tandarts is heel geduldig ... Je zou zeker aan hem kunnen vragen om voordat hij aan de zenuwbehandeling begint even te "testen" of het echt goed verdoofd is ... bv door de zenuw heel eventjes aan te raken voordat hij begint enz... zodat je ZELF kan aangeven OF je er gerust genoeg in bent..Dat lijkt me in jouw geval voldoende zekerheid te kunnen geven ... je hebt er zo ZELF vat op! BV ook met kleine stukjes te boren ... vooral in het begin, zodat je weet, hij boort, maar het is maar een fractie van een seconde... en dan stopt hij en kan IK aangeven of het goed verdoofd is... Lijkt je dat niet geruststellend?
Ik heb hem ook gevraagd wat er KON gedaan worden als de tand NIET goed verdoofd bleek te zijn (door de ontsteking) hij zei dat hij dan een voorlopig verband (of vulling ,dat weet ik niet meer zo goed) op de tand zou leggen en later proberen verder werken ...
Dat was niet nodig , de vitC had zijn werk goed gedaan! Ik was reuzeblij!
Zij werken met een soort doekje in je mond , waardoor er geen water (of eventueel bloed) of gruis van de vulling in je mond komt ... een heel prettige ervaring voor mij moet ik zeggen.
Ik hoop dat dit je wat heeft gerustgesteld? Zo niet vraag gerust , ik wil echt wel waar ik kan helpen je een gerust gevoel te geven om de behandeling te ondergaan"
(Eigenlijk zocht ik een ander bericht: dat was van een jonge(?) vrouw(?) die hier vertelde dat kortgeleden er een wkb bij haar was gedaan, dat was heel goed gegaan doordat ze van te voren niet wist wat er ging gebeuren. Als ze dat van te voren wel had geweten zou ze "in alle staten" zijn geweest, volgens zichzelf. Dat is wat ik me ervan herinner. Weet iemand welk bericht ik bedoel? )
Als je nog zoveel last hebt van vervelende ervaringen uit het verleden, lijkt het me heel belangrijk dat je een tandarts hebt bij wie je je helemaal op je gemak kunt voelen. Van deze tandarts heb je het gevoel dat hij je angst wel eens niet helemaal serieus zou kunnen nemen. Hij zou denken: "Tja het is nu eenmaal zo en niet zo zeuren". Misschien moet je eens overwegen het hier met hem over te hebben? Of misschien kun je iemand zoeken waarbij je het gevoel hebt dat je angst wel serieus wordt genomen?
Tot zover eerst maar even.
Ik ben benieuwd naar je reactie.
Groeten, Rixt
P.S. En als je weer eens wakker ligt, bedenk dan dat je een volwassen vrouw bent die zelf mag en kan beslissen wat het beste voor haar is.
Waarom een gave verstandskies verwijderen en een rotte kies voor veel geld behouden?
Ik doe doorgaans andersom: de rotte gaat eruit en de verstandskies gaat naar voren groeien. Maar dat is ervaring....
23 jaar :smt012
Het scheelt je een boel ellende als je wacht tot de kies zeer gaat doen en hem dan laat trekken. MAAR dan moet je wel zeker weten dat de verstandskies niet aangetast is!!!!!!
Maar dat is de minst kwade van alles.... anders moet ik terug komen voor vervolgbehandelingen en ik weet gewoon als het tegenvalt dat ik niet meer terug durf te komen.
Moet wel even zeggen dat ik een vervangende tandarts en vandaag naar de mijne ga.
Ik hoop gewoon dat hijnaar me wil luisteren...pfff ik ben op van de zenuwen.
Sta al de hele dag te trillen.
Over twee uurtjes moet ik er zijn.
Laat het snel voorbij zijn.......
Heb echt een heel aardige begripvolle tandarts.
Hij heeft uiteindelijk twee kiezen getrokken.
Eentje was er zo uit maar de andere brak in stukken.
Iets minder maar ja.
Op zich is het meegevallen. Maar heb bu echt een hele dikke wang/ kaak.
Ik heb ook het gevoel dat het nog bloed.
Vannavond begin ik met spoelen met een zoutoplossing.
heeft iemand nog tips om de zwelling en geniezing te spoedigen?
Gr toet
Mijn kies kwam er ook in stukken uit, wang iets opgezet en tandvlees ook behoorlijk wat pijn gehad maar kreeg van tandarts al direct receptje mee omdat de kies er nogal ongelukkig uit kwam.
Ik moest 2 keer perdag met cordysol mondspray heet het geloof ik spuiten, op het tandvlees waar de kies gezeten had. En als het echt heel erg dik werd of de pijn heel erg werd moest ik wel terug komen maar dat is niet gebeurd.
Is wel ong. 2 weken wat dik geweest en de pijn is nu bijna helemaal weg maar dat is vanaf 8 september, en ik heb weke delen reuma [ kaak is ook een gewricht] dus dat zal ook meespelen.
De kies was zoals ik zei in stukken eruit en er zat ook een ontsteking bij en gelukkig is het verder met het spuitspul goedgegaan.
Misschien mag bocosan ook wel om te spoelen staat ook op na extractie.
Hardstikke goed dat je geweest bent meid.
Is het een idee eens op te schrijven wat er nu precies goed is gegaan en waardoor dat kwam? Wat jouw rol daarin was en de rol van je tandarts. En ook wat er misschien nog even wat minder goed ging en waarom. Ik denk dat je daardoor de volgende keer, als je weer gaat, wat meer grip op de situatie hebt.
Je kunt je verhaal in en schriftje schrijven, of hier op dit forum als je het prettig lijkt misschien nog wat feedback te krijgen.
Bij een WKB gebeurd (in een notedop) het volgende:
1) verdoven (en het werkt)
2) boren
3) wortel uit het wortelkanaal halen, dmv een raggertje, een soort schroefdraad dat een aantal keren in het kanaal wordt gedraaid en dan weer uitgetrokken wordt, steeds stukjes wortel meenemend.
4) kanaal spoelen met chloor-mix, hiervoor wordt er een soort plastic velletje om de tand gelegd om te voorkomen dat er chloormix in je mond loopt, kan een druppeltje in je mond komen en dat smaakt vies.
5) vulling erin
Nadat de verdoving is uitgewerkt voelt het beurs aan en is de tand gevoelig, maar geen stekende pijnen of zo. Na een paar dagen is ook het beurse gevoel weg.
Heb zelf 4 WKB's gehad ... zover, vandaar :-? en ben ook een 'tandarts-stress-geval' :(
Geef absoluut aan dat je angst hebt en vraag hem gewoon ronduit om rustig te doen met de verdoving, mocht dat voor je een hekel punt zijn (voor mij wel namelijk).
Veel succes! :smt001
Nu zijn we ongeveer twee dagen later en op mijn kaak en wang zit een flinke bult die echt pijn doet.
Ik spoel met zout water en ik hoop dat het snel geneest.
Wanneer moet die bult op mijn kaak minder worden?
Ik leg er ook ijspacks op, dat is echt wel lekker.
En een klein beetje voel ik de wonden, maar dat is denk ik allemaal normaal toch?
Ik wil degene die op mijn topic antwoord ook heel erg bedanken voorhun medeleven en steun!!
Die zwellingen bij trekken van verstandkiezen heeft bij mij ongeveer 2 weken geduurt, kan erg vervelend zijn ja!!
Heb net 2 wkb achter de rug en was ook errug bang! Nu is het me allemaal zo meegevallen dat heel m'n angst voor de tandarts ook weg is!! Zou graag iedereens angst weg willen nemen omdat ik zo begrijp hoe het is om zo ontzettend bang te zijn. Mijn tandarts lost dat op met een gezonde dosis humor en daar ben ik wel bij gebaat!
Achteraf toch blij dat het achter de rug is toch een fijn gevoel!!!
Hoi Toet, ik begrijp eigenlijk niet waarom uiteindelijk is besloten om 2 kiezen te trekken ... was en die eerste kies + de verstandskies aangetast?
Gr
Alex