Tandarts komt garantieafspraken niet na

Author:
Petram
Posted:
ma, 09/01/2008 - 16:40
UPDATE 4 juni 2009: ik heb de zaak GEWONNEN! zie mijn laatste post!

Zes jaar geleden plaatste mijn tandarts een brug over mijn boventanden. Deze kostte ongeveer 5000 euro, die ik direct betaald heb. De brug veroorzaakte constante pijn en irritatie. We spraken af dat dit onder garantie zou worden verholpen. Daarna zijn diverse correcties uitgevoerd, maar de pijnklachten bleven. In een laatste poging heeft hij dit jaar een nieuwe brug gemaakt, weer na garantieafspraken. Deze tweede brug past perfect en alle problemen zijn verdwenen.
Nu echter stuurt hij mij een nieuwe nota van 2901 euro. Dit was niet de afspraak! Omdat de tandarts via Fa-Med B.V. factureert heb ik de nieuwe nota -zij het onder protest- betaald. Niet betalen zorgt immers slechts voor onnodige complicaties met incasso e.d.

Hoe kon het dat de eerste brug zoveel pijn veroorzaakte, terwijl de tweede brug totaal probleemloos is?

Gesprekken hierover met de tandarts leiden tot niets. Hij handhaaft de nieuwe nota onder het argument dat de werkzaamheden zijn uitgevoerd. Zijn beide garantietoezeggingen zwakt hij nu af met allerlei voorwaarden achteraf. De kwestie is nu bij de Klachtencommissie neergelegd, in de hoop dat onafhankelijk onderzoek zal uitwijzen dat in de eerste brug een constructiefout zat.
Wat kan ik nog meer doen?
Bij voorbaat dank voor reacties.
Ute
Petram

Waarin zit het verschil van €2100?


U doelt op het verschil met die 5000 euro van de eerste brug. Hij heeft in de nieuwe nota alleen materialen berekend.

Het lijkt mij echter dat die eerste brug een constructiefout moet hebben gehad. De wijzigingen die hij daarna heeft aangebracht hebben geen enkel resultaat gehad. Omdat de tandarts verantwoordelijk is voor zowel (de veronderstelde) constructiefout als de mislukte wijzigingen, is hij ook verantwoordelijk voor de oplossing.

Hij zag een oplossing in een nieuwe brug, waarbij hij vooraf weer een duidelijke garantietoezegging deed.

Deze nieuwe brug blijkt perfect te passen en alle problemen zijn totaal verdwenen. Dit kan toch alleen maar betekenen dat de eerste brug ondeugdelijk was? Met deze nieuwe nota van 2900 euro presenteert hij mij de kosten van zijn falen.
ma, 09/01/2008 - 17:32 Permalink
Newtan

An het prijsverschil te zien vermoed ik dat hij zijn eigen werk niet in rekening heeft gebracht. Alleen de kosten van de tandtechniek. Die hebben geen fouten gemaakt, maar de opdracht van de tandarts uitgevoerd.

Om snel van de zaak af te zijn, kun je aanbieden om van verdere klachten af te zien en de helft van die 2900 te betalen. Zijnde 1450,=.
Of verder te gaan met de klachtenprocedure. Dat is voor hem belastend en voor jou riskant. Belastend, want een tandarts ligt echt wakker van zo'n klachtenprocedure (de goeie tenminste wel). En riskant, want jij kan het verliezen, afhankelijk van je juridisch adviseur.

Ik zou zo'n aanbod van een patiënt dus aannemen en 1450 terugbetalen.
ma, 09/01/2008 - 23:18 Permalink
Petram

An het prijsverschil te zien vermoed ik dat hij zijn eigen werk niet in rekening heeft gebracht. Alleen de kosten van de tandtechniek. Die hebben geen fouten gemaakt, maar de opdracht van de tandarts uitgevoerd.

Om snel van de zaak af te zijn, kun je aanbieden om van verdere klachten af te zien en de helft van die 2900 te betalen. Zijnde 1450,=.
Of verder te gaan met de klachtenprocedure. Dat is voor hem belastend en voor jou riskant. Belastend, want een tandarts ligt echt wakker van zo'n klachtenprocedure (de goeie tenminste wel). En riskant, want jij kan het verliezen, afhankelijk van je juridisch adviseur.

Ik zou zo'n aanbod van een patiënt dus aannemen en 1450 terugbetalen.


Dit is info waar ik erg blij mee ben, Newtan. Ik ga uw suggestie bespreken met onze (DAS) adviseur.
di, 09/02/2008 - 18:42 Permalink
Petram

Ik denk dat de tandarts ook wel met zijn lab. tot een accoord kan komen.
Voorstel van Newtan zou ook een klachtencommisie voorstellen.


In onze tak van detailhandel hanteren wij factor 1,8 (inkoop + 80 % brutowinst).
Doet een tandarts dit ook met lab.kosten?

In dat geval begrijp ik zijn evtl bereidheid accoord te gaan met die 1450 euro. Vooral als daarmee ook de klachtencommissie van de baan is.

Ik moet hier toch nog even goed over nadenken.
wo, 09/03/2008 - 08:56 Permalink
robinson

Zelfs bij de wet verboden.
Er zijn ( grote)praktijken waar de ECD invallen gedaan hebben om dit oa. te controleren.
Een tandarts moet de lab. kosten die hij betaalt ook doorberekenen aan de patient.Hier zit geen opslag van kosten bij.Zelfs korting die je bedongen hebt moet ook ten gunste van de patientgaan.
Hoezo ondernemer?
Met een factor 1,8 had ik nu die R8 wel voor de deur staan. :smt003
wo, 09/03/2008 - 09:39 Permalink
Newtan

Tandartsen zitten niet in de handel. Wij hebben een service, met kosten. Alleen de techniekkosten die we van de tandtechniek krijgen mogen we 1 op 1 doorberekenen. Zonder opslag. In de tarieven R00 of P00.

Ik zou het anders willen, maar wij zijn behoorlijk beperkt door de wet.

Wat was de mening van de DAS? Die leveren overigens ook een perfecte service.
do, 09/04/2008 - 00:04 Permalink
Petram

Tandartsen zitten niet in de handel. Wij hebben een service, met kosten. Alleen de techniekkosten die we van de tandtechniek krijgen mogen we 1 op 1 doorberekenen. Zonder opslag. In de tarieven R00 of P00.

Ik zou het anders willen, maar wij zijn behoorlijk beperkt door de wet.

Wat was de mening van de DAS? Die leveren overigens ook een perfecte service.


Dit zijn boeiende weetjes. Van de DAS heb ik nog geen reactie ontvangen, maar ik heb in een eerdere zaak (whiplash) zeer positieve ervaringen met ze opgedaan. Ik houd u zeker op de hoogte van ontwikkelingen. En u beiden alvast enorm bedankt voor uw input.
do, 09/04/2008 - 20:20 Permalink
Petram

Mag ik u nog het volgende vragen?
Sinds de brief aan de klachtencommissie is verzonden is de sfeer tussen mij en de tandarts er natuurlijk niet beter op geworden. Zo voel ik dat tenminste zelf, ook al is er nimmer een onvertogen woord gevallen. Ik wil ook niet langer zijn patient zijn.

Kan ik hem dit gewoon meedelen en mij dan laten inschrijven bij een andere tandarts?
za, 09/27/2008 - 20:13 Permalink
Newtan

Als je een andere hebt gevonden, is dit de normaalste zaak van de wereld. En wel even uitkijken wanneer je de weekenddienst nodig hebt :smt003
Of een zeer correcte brief (laten) schrijven.

Maar als ik heel eerlijk ben, je kunt het slechter treffen dan met zo'n tandarts. Dus misschien is het handiger om even een zakelijk gesprek te voeren en het niet langer op een juridische manier 'op te lossen'. De ervaring (ook van mij) leert dat niemand daar genoegdoening van krijgt. Alleen maar slapeloze nachten en scheve gezichten. Terwijl een volwassen gesprek alles oplost. Moet je wel aan beide zijden volwassen zijn natuurlijk :roll:
za, 09/27/2008 - 22:47 Permalink
Petram

Als je een andere hebt gevonden, is dit de normaalste zaak van de wereld. En wel even uitkijken wanneer je de weekenddienst nodig hebt :smt003
Of een zeer correcte brief (laten) schrijven.

Maar als ik heel eerlijk ben, je kunt het slechter treffen dan met zo'n tandarts. Dus misschien is het handiger om even een zakelijk gesprek te voeren en het niet langer op een juridische manier 'op te lossen'. De ervaring (ook van mij) leert dat niemand daar genoegdoening van krijgt. Alleen maar slapeloze nachten en scheve gezichten. Terwijl een volwassen gesprek alles oplost. Moet je wel aan beide zijden volwassen zijn natuurlijk :roll:


Dat klinkt heel redelijk. Maar zulke gesprekken hebben we al gevoerd en zonder enig resultaat. Ik wil best opnieuw een gesprek met hem, maar geen herhaling van eerdere gesprekken. Dan wacht ik liever het standpunt van de commissie af. Dat is ook de mening van mijn adviseur.
zo, 09/28/2008 - 17:45 Permalink
Petram

Dan ga je een deurtje verder.
Succes.


We zijn weer een paar maanden verder en er is resultaat.

Ik kreeg in de afgelopen weken een telefoontje van een NMT bemiddelaar. Hij zocht de oplossing in een fifty-fifty regeling. Kort daarna kreeg ik een brief van de tandarts waarin hij aanbood zijn kostenaandeel in de nota aan mij terug te betalen. Het bedrag (ca 1100 euro) stond de volgende dag al op mijn rekening. Maar ik schreef terug dat ik daar niet mee akkoord ging. De 1100 euro beschouwde ik als deelbetaling op het totale bedrag.
En vorige week vertelde de NMT bemiddelaar dat ik ook de rest van het bedrag zou terugkrijgen, als ik mijn klacht bij het Medisch Tuchtcollege zou intrekken.

Er is dus toch nog gerechtigheid. Het Tuchtcollege blijkt een machtige stok achter de deur, zoals jullie al eerder zeiden.

Wie dus een conflict met zijn zorgverlener heeft kan dezelfde weg bewandelen als ik heb gedaan. Als je een goed verhaal hebt win je het geschil!

Forumleden, reuze bedankt voor jullie input!
Ute
zo, 05/31/2009 - 10:09 Permalink