factuur voor voorgenomen niet uitgevoerde behandeling

Author:
muilwijk
Posted:
zo, 09/28/2008 - 14:25
Heb een factuur gekregen van een tandarts voor een voorgenomen niet uitgevoerde behandeling.
Ben bij een tandarts geweest voor het eerst: dus fotoos gemaakt, gebitsreiniging gehad. Hiervoor factuur gehad en betaald. Vervolg afspraak gemaakt voor een behandeling. Deze afspraak heb ik afgebeld omdat ik me niet fijn voel bij hem en toch liever met een andere tandarts verder wil. Deze heb ik gevonden en vanaf 15 februari ben ik dan ook onder behandeling bij die nieuwe tandarts. Heb de tandarts waar ik een afspraak had gemaakt netjes afgebeld, was een afspraak in maart en heb dus in februari al afgebeld. In Juli zelfs brief geschreven of hij misschien de gegevens door wilde sturen naar mijn nieuwe tandarts (op verzoek van mijn nieuwe tandarts anders moet deze ook weer fotoos maken enz). Hierop heeft hij niet gereageerd maar wel een factuur voor een behandeling op 25 maart....terwijl ik toen dus niet daar geweest ben, geen behandeling heb gehad en de afspraak dus had afgebeld. Na enige brief wisseling blijft de goede man volhouden dat ik hem € 537,60 moet betalen. Zijn reden heeft hij handgeschreven op mijn brief gezet nml."de nota betreft een afspraak die niet is nagekomen cq afgebeld. Meneer had een afspraak op 25-3 niet nagekomen betekent dat de voorgenomen behandelingen in rekening worden gebracht". Kan dat nu zomaar? moet ik betalen voor iets wat niet is uitgevoerd maar mondeling is afgesproken en daarna ook weer is afgebeld. Ik snap hier niets van. Help dus.
vV

nee dus, gewoon schriftelijk, aangetekend uw verhaal, met data etc opsturen, de afspraak is ruim tevoren afgezegd. Op welke datum is die factuur voor de niet nagekomen afspraak gedateerd?? Wat voor behandeling trouwens dat er in 1 afspraak voor ruim 500,= werk gedaan wordt? oftewel hoe lang was de afspraak precies, en waarvoor??

hierover is trouwens heel veel geschreven al, gebruik de zoekfunctie ook maar eens op ""niet nagekomen afspraak"".
zo, 09/28/2008 - 15:57 Permalink
muilwijk

de factuur is van de datum 9-7-08 dus de periode dat ik brief stuurde voor doorsturen van de gegevens naar de nieuwe tandarts. Heb toen gelijk gebeld met infomedics en deze zeiden dat ik het zelf moest uitvechten met de tandarts. Toen 2 x keer een brief geschreven naar de tandarts. de eerste keer kregen we een kattebelletje terug gestuurd dat het een rekening was voor een niet nagekomen afspraak. en de 2de keer heeft hij dus op onze brief geschreven met iets meer uitleg dat het dus ging om een niet nagekomen voorgenomen behandeling rekening was. En nu krijg ik dus een herinnering van infomedics.
Op de factuur staat R31 nr 14, V12 nr 17, V21 nr 17, V12 nr 27, V21 nr 27, V12 nr 14, V20 nr 14, R31 nr 14, A10 2x, E14 nr 14, E86 nr 14, E04, A10 nr 14, E52 nr 14. Zegt mij allemaal helemaal niets had dus begrepen dat het een afspraak was voor een wortel kanaal behandeling. Zal alles aangetekend opsturen en hoop dat ik er dan uitkom met hem. Mag ik vermelden dat jullie hierin advies hebben gegeven?
zo, 09/28/2008 - 16:35 Permalink
BJN

Wikipedia:
Pecunia non olet (Geld stinkt niet) is een Latijnse uitdrukking.

Nadat keizer Vespasianus belasting over urine in openbare urinoirs (toen nog latrines) introduceerde — hij had vernomen dat de urine werd gebruikt bij het looien van leer en de productie van wol — en zijn zoon Titus hem daarop aansprak, zou de keizer gezegd hebben dat er geen luchtje aan een munt zat, ook al kwam die van de urine (e lotio est). (Suetonius, Vespasianus 23.3. Cf. Cassius Dio, LXV 14.5.).

Het maakt dus niet uit hoe je je geld verdient.
zo, 09/28/2008 - 21:14 Permalink
Spiegeltje

Het is volgens de betalingsvoorwaarden van de NMT (http://www.nmt-praktijkwebsite.nl/uploads/usersftp/NMT/Betalingsvoorwaa…), die veel tandartsen hanteren, niet eens zo dat standaard de voorgenomen behandelingskosten in rekening kunnen worden gebracht als te laat wordt afgezegd (binnen 24 uur). Dat kan alleen als de tandarts in die tijd geen andere declareerbare activiteiten heeft kunnen verrichten en dan nog in redelijkheid. Uitgangspunt is dat de tandarts de werkelijke schade vergoed krijgt en niet dat hij een soort boete gaat opleggen.

MMWOPS zal ie denken :D
zo, 09/28/2008 - 23:04 Permalink
vV

Het is volgens de betalingsvoorwaarden van de NMT


het staat idd in de betalingsvoorwaarden...maar is een wettelijk bepaalde regel samenhangende met de behandelcode C90, dus voorgeschreven door wat nu de NZA is.

Overigens blijft dat altijd een discussiepunt en bovenal lastig controleerbaar.

Bij een geval waar een afspraak staat voor in dit geval uitgebreide vulling en wortelkanaalbehandeling , en iemand komt niet opdagen of belt te laat af , en je zit als tandarts met een gat in de agenda, mag de geplande behandeling daadwerkelijk volledig in rekning gebracht worden, waarbij het netjes is te compenseren voor materialen die niet gebruikt worden, en techniekkosten vallen uiteraard helemaal buiten beschouwing.

Was deze afspraak dus idd niet afgebeld was het bedrag buiten discussie denk ik.
ma, 09/29/2008 - 09:20 Permalink
hermina

Het moet toch niet gekker worden, er staan veel handelingen op die niet zijn uitgevoerd, materiaal al helemaal niet gebruikt.
Zelfs al mag een voorgenomen behandeling in rekening worden gebracht als niet (tijdig) zou zijn afgebeld, dan declareer je toch niet iets als opbouw plastisch materiaal wortelkanaal (R31) tweevlaksrestauratie met evt onderlaag (V12), etsen ten behoeve van composiet (V20), verdere codes heb ik maar niet bekeken.

En dan daarbij zegt C90 “in redelijkheid” en dat “de patient hiervan op de hoogte moet zijn gebracht”, er staat niet dat je al die codes zomaar even in een rekening naar de patient kunt sturen. Ik weet dat je op tijd af moet bellen (TS heeft dat blijkbaar gedaan), maar heb het van mijn tandarts nooit gehoord, maar die zou ook niet zo belachelijk declareren.

@ muilwijk: er moet zelfs bij de eerste afspraak al iets flink zijn misgegaan in communicatie :-?
ma, 09/29/2008 - 19:41 Permalink
Gup

Ik ben bereid de tandarts 5 euro te betalen voor elke minuut dat ik te laat ben voor een afspraak, of te laat afbel, als de tandarts bereid is om mij één euro te betalen voor elke minuut dat ie mij laat wachten


Tja, hoe zit dat eigenlijk. Als ik een afspraak heb bv. van 15:00 uur tot 15:30 uur en zit om 15:45 nog te wachten. Ik besluit om weg te gaan ivm belangrijke afspraak elders - mag er dan door de ta toch C90 gedeclareerd worden? Feitelijk heeft de ta zich dan toch niet aan de afspraak gehouden.

@muilwijk: als u de aanval kiest kunt u in de brief aan de ta aangeven dat hij aanzet tot verzekeringsfraude door behandelcodes te declareren i.p.v. C90 (die hij niet kan declareren omdat u de afspraak tijdig afgezegd heeft).
di, 09/30/2008 - 13:20 Permalink
vV

hij zet niet aan tot fraude, hij pleegt zelf fraude....
Tja, hoe zit dat eigenlijk. Als ik een afspraak heb bv. van 15:00 uur tot 15:30 uur en zit om 15:45 nog te wachten. Ik besluit om weg te gaan ivm belangrijke afspraak elders - mag er dan door de ta toch C90 gedeclareerd worden? Feitelijk heeft de ta zich dan toch niet aan de afspraak gehouden.
de code c90 is voor een nna door patient, niet door tandarts. U wilt in essentie wat van hem. En als u gewoon weggaat zonder iets te zeggen.... tja dan komt die c90 er denk ik wel aan. Persoonlijk vind ik dat bij grote uitloop even overleg gevoerd moet worden met de wachtende patient, bij mij krijgt ie de keus een andere afspraak te maken of (en aangegeven tijd) te wachten.
di, 09/30/2008 - 14:01 Permalink
mecánico para …

da's wel grappig, maar als die uitloop je afspraak overstijgt........dan loopt ie weer op schema als jij gaat. Hij heeft in die tijd aantoonbaar wat anders kunnen doen en ook gedaan. Kortom, de kans dat ie 'm stuurt is misschien aanwezig, de kans dat ie 'm gerechtvaardigd krijgt is klein.
In dat geval zou je kunnen vragen om een andere afspraak. Na 15 minuten mag je in el geval even horen hoe/wat. EN als het echt langer duurt, dan misschien een nieuwe afspraak. Maar dan natuurlijk weer geen c90.
c90 is voor "niets doen omdat er niemand was". EN bij domweg niet op komen dagen zal je dat nooit weten, vandaar c90.
di, 09/30/2008 - 18:44 Permalink
muilwijk

lieve mensen, bedankt voor al jullie reacties.
na veel brief wisselingen aangetekend en niet aangetekend, zitten we eigenlijk nog steeds met het zelfde probleem. De tandarts blijft volhouden dat er niet is afgebeld, heb geprobeerd een specificatie te krijgen van de periode waarin ik denk afgebeld te hebben, maar voor mobiele telefoons is dit maar voor 3 maanden terug op te vragen. Ik heb dus geen bewijs dat ik wel heb afgebeld. Om dit welles niettes spelletje te beeindigen heb ik in mijn laatste brief voorgesteld dat hij de opgemaakte factuur crediteerd en daarvoor in de plaats een factuur op maakt met code C90. Zijn enige reactie op deze brief was het doorgeven aan infomedics dat mijn klacht ongegrond is en dat ik de factuur toch moet betalen. Natuurlijk heb ik gelijk bij infomedics weer ingezet dat de behandeling niet heeft plaatsgevonden. Hij beroept zich op "geintendeerde behandelingen-conform discretionaire bevoegdheid" en deze termen staan notabenen in de alinea waar hij mij in Jip en Janneke taal wil uitspellen waarom hij deze kosten in rekening zou mogen brengen. Ik twijfel ook heel erg over de datum van de nieuwe afspraak. Hij zegt dat ik op 30 januari een afspraak had en dat ik die anderhalf uur van te voren hebt afgezegd (tot zover klopt het verhaal) en dat er toen een nieuwe afspraak is gemaakt op d.d. 25 maart (2 maanden later voor een wortel kanaal behandeling???) verder is het zo dat ik op die dag op schiphol ben gelandt na een maand in australie, lijkt me dan ook heel erg raar dat ik op die datum een afspraak zou hebben gepland. Maar goed het blijft dus super vervelend dat we niet tot een compromis kunnen komen. Ik sta dus gewoon met mijn rug tegen de muur. Heb nog steeds niet betaald en ben ook niet van plan te betalen mede omdat het bedrag zo belachelijk hoog (542,98 inmiddels is de stand op 24-9 want er wordt nu door infomedics ook nog eens rente in rekening gebracht) is en dat alleen omdat ik volgens de tandarts "geen respect zou hebben voor de tijd van anderen" Heeft er iemand een goed advies wat ik nu verder nog zou kunnen doen?
zo, 11/23/2008 - 14:30 Permalink
mecánico para …

rechtsbijstand inzetten en klacht indienen. infoimedics berichten dat hi iets wil declareren wat niet is uitgevoerd en laat hij maar bewijzen dat ie heeft zitten nix doen. dan mag ie aansluitend een C90 in rekening brengen (ook al heeft u afgebeld) want dat wordt wellus nietus. en dan mag hij misschien 2x U00 in rekening brengen da's ongeveer 133 per uur)

Hij wil dat u gaat betalen voor handelingen en die specificeert hij. dat kan en mag niet want die handeling heeft ie niet uitgevoerd. punt
Infomedics kan wel gaan dreigen maar ze werken dan mee aan een pertinent fout opgestelde nota. Ik zou zeggen........of hij corrigeert en u slikt de u00 code, of het komt voor..........en dan heeft ie verdraait weinig kans met zijn originele nota (die u natuurlijk wel ter tafel brengt bij de zitting = vermeldenswaardig)
Maar ik zou een andere tandarts opzoeken want deze comminiceert naadje
zo, 11/23/2008 - 15:23 Permalink
Spiegeltje

Maar ik zou een andere tandarts opzoeken want deze comminiceert naadje
Muilwijk heeft al een andere, maar verder overleg met deze tandarts heeft i.d.d. geen zin.

Hij heeft het incassotraject ook uit handen gegeven aan Infomedics, dus het beste is daar op richten, eventueel via rechtsbijstand. Anders gewoon weer een aangetekende brief schrijven. En dan stug volhouden, alhoewel het misschien voor de rechter komt. Ze hopen vaak dat er geen verweer komt en dan krijgen ze altijd gelijk. Maar verweer is echt heel simpel, je hoeft ook geen advocaat te hebben. Het beste is schriftelijk maar het kan ook mondeling ter zitting. Zoveel mogelijk alles op papier vastleggen en alleen nog maar schriftelijk (aangetekend) of per fax communiceren.
zo, 11/23/2008 - 15:38 Permalink
vV

en bewijsmateriaal verzamelen, en als het voorkomt vooral ook een tegeneis voor uw kosten indienen (kost toch een halve vrije dag zo`n zitting) , en op voorhand zowel infomedics als ook de tandarts daarvoor schrijftelijk aansprakelijk stellen. En wat ie doet , behandelingen declareren die niet zijn uitgevoerd (hopelijk heeft u uw vluchtgegevens en tickets allemaal nog) is denk ik een economisch vergrijp (is net een tandarts veroordeeld tot 3 jaar cel, ging om andere bedragen en regelrecht bij verzekering gedeclareerd, maar het principe is hetzelfde).
zo, 11/23/2008 - 15:46 Permalink