implantaten speekselvloed

Author:
sjanet
Posted:
wo, 10/01/2008 - 11:17
Hallo allemaal,
Sinds drie maanden heb ik in de onderkaak 3 implantaten ter vervanging van een prothese.
Het bevalt me prima. Geen blaren meer en ik kan alles weer goed eten! MAAR.....ik heb sindsdien een ongecontroleerde speekselvloed in mijn mond. Als ik eet, als ik praat , soms zelfs als ik mijn mond alleen maar open doe, komt er een golf speeksel naar buiten. Ik schaam me vreselijk in gezelschap,Ik probeer extra te slikken, maar dat helpt niet. Het is net of het zich voor in de mond ophoopt.De tandarts zegt ook niet te weten hoe het komt. Heeft iemand van jullie hier wel eens van gehoord, of heeft iemand er zelf ervaring mee? Ik hoor graag reacties. Het liefst zou ik natuurlijk horen hoe dit verholpen kan worden.
JW Vaartjes

Ik denk ook dat de oorzaak eerder in de prothese dan de implantaten gezocht moet worden. De beethoogte en vorm kan zeker van invloed zijn, maar misschien is ook het feit dat de prothese nu vastzit een deel van het probleem.
Mogelijk dat vroeger vaker gezogen/geslikt moest worden om de prothese weer op zijn plek te krijgen en nu dit niet meer nodig is, de speekselvloed zich ongemerkt kan opbouwen.
do, 10/02/2008 - 00:25 Permalink
ADIFRAN90129

Wij vragen ons af of het probleem van Sjanet ondertussen opgelost is. Mijn vrouw heeft sedert 1,5 jaar ondergebit op implantaten en sindsdien last van voortdurende speekselproductie in de mond, heeft daar veel last van. Behandelende tandarts weet geen raad. Kan iemand ons misschien op weg helpen ?
wo, 02/13/2013 - 12:56 Permalink
Newtan

Problemen oplossen rondom een prothese vergt heel veel ervaring.
Er zijn enkele ideeën gepasseerd:
- te lage beet,
- minder slikken dan vroeger,
- raad vragen bij Mondheelkunde op een universiteit.

Ik heb ooit in een groot leerboek gezien dat een te hoge beet hiertoe kan leiden.

Het is mogelijk om een tijdelijk ondergebit te laten maken wat bijvoorbeeld wat 'hoger' of 'lager' is. En dan te kijken wat het effect is.
Zo'n gebit kan bij wijze van spreken van transparante of witte kunststof gegoten worden en hoeft niet aan hoge (= dure) eisen te voldoen.
Het is alleen maar om een of twee dagen te testen.
wo, 02/13/2013 - 19:22 Permalink