paar vraagjes

Author:
minami
Posted:
do, 10/02/2008 - 20:41
Hoi, ik heb altijd zoveel vragen over mijn gebit, en ik kan niet elke keer de tandarts lastigvallen, dus ik vroeg me af of jullie me misschien konden helpen :)
- als ik flos kan ik op mijn onderkaak tussen mn voorste tanden voor een gedeelte door het tandvlees heen, daar is het dus een beetje slap en op sommige plekken lijkt het zelfs een beetje doorzichtig, de puntjes dan :o Wat kan ik hiertegen doen? M'n tandvlees bloedt niet, laatst 1x op een plek maar niet op de onderkaak, valt hier wel van een tandvleesontsteking te spreken? Valt er iets aan te doen? (ALs ik appels eet wordt het tanvlees op de onderkaak een beetje teruggeduwd, misschien voelt het zich geiriteerd? :P )
- Op een hoektand zitten er kuiltjes in het glazuur aan de zijkant zo tussen m'n tanden. Misschien ontstaan er wel gaatjes (door het tandplak maybe) want toen ik daar floste, schoot mijn draad zo in een kuiltje en toen begon mijn tandvlees daar te bloeden, is dit misschien een beginnend gaatje :smt017
- In mijn kiezen zitten scheurtjes in het oppervlak, het doet niet pijn ofzo maar kan dit kwaad, zijn ze maar oppervlakkig?
- Ik gebruik sensodyne, maar is paradontax echt beter voor je tanvlees?
- En als laatste: Is het echt goed voor je gebit om kauwgom met xylitol te kauwen na het eten?

phew, in een keer van me hart afgetypt :smt003 :P Kan iemand mijn vragen beantwoorden please? Alvast bedankt :wink: :smt006
Spiegeltje

Veel vragen, maar het enige wat ik er op kan zeggen is dat er, volgens mij dan, niets bijzonders aan de hand is met uw gebit of tandvlees. Althans wat u aangeeft wijst daar niet op. Hier op het forum melden zich mensen met allerlei problemen, maar bij veel andere mensen is het gebit in redelijke tot goede conditie. En, zeker als er geen echte problemen zijn met gebit of tandvlees, zijn dure tandpasta's als Sensodyne of Parodontax eigenlijk geldverspilling. Ik zou deze alleem gebruiken op advies van tandarts/mondhygieniste bij specifieke problemen.

Het is ook nergens voor nodig om suikervrije kauwum te gebruiken na de maaltijd als goed wordt gepoetst (hoeft niet per se direct na de maaltijd)

Twee keer per dag goed poetsen,(bijvoorbeeld 's morgens en 's avonds) , (zie https://www.tandarts.nl/mondzorg/preventie/tandenpoetsen, met een fluoride tandpasta en daarnaast tandenstokers/ragers gebruiken is doorgaans voldoende. En op uw eetgewoonten letten (maximaal 7 eetmomenten per dag.
vr, 10/03/2008 - 00:45 Permalink
minami

Veel vragen, maar het enige wat ik er op kan zeggen is dat er, volgens mij dan, niets bijzonders aan de hand is met uw gebit of tandvlees. Althans wat u aangeeft wijst daar niet op. Hier op het forum melden zich mensen met allerlei problemen, maar bij veel andere mensen is het gebit in redelijke tot goede conditie. En, zeker als er geen echte problemen zijn met gebit of tandvlees, zijn dure tandpasta's als Sensodyne of Parodontax eigenlijk geldverspilling. Ik zou deze alleem gebruiken op advies van tandarts/mondhygieniste bij specifieke problemen.

Het is ook nergens voor nodig om suikervrije kauwum te gebruiken na de maaltijd als goed wordt gepoetst (hoeft niet per se direct na de maaltijd)

Twee keer per dag goed poetsen,(bijvoorbeel 's morgens en 's avonds) , (zie
https://www.tandarts.nl/mondzorg/preventie/tandenpoetsen), met een fluoride tandpasta en daarnaast tandenstokers/ragers gebruiken is doorgaans voldoende. En op uw eetgewoonten letten (maximaal 7 eetmomenten per dag.

Dank u wel voor het antwoord, het heeft mij gerustgesteld. Maar nog een ding dan: Er vormt zich tandplak aan de onderkant van mijn onderste snijtanden. Ik moet het wegpoetsen, maar mijn tandvlees wil ik niet wegpoetsen. Kan ik gewoon mijn tandvlees poetsen zonder dat het zich terugtrekt?
vr, 10/03/2008 - 23:04 Permalink
Newtan

Ja. Let wel op rode krasjes in de tandvleesranden. Als je die na het poetsen ziet, terwijl ze er voor het poetsen niet zaten, dan poets je zo hard dat het eventjes weg trekt. Als je daar geen twee weken mee doorgaat, is dan nog niet zo'n ramp meteen. Het tandvlees groeit wel weer terug. Maar je weet nu waar je op moet letten als je denkt dat je het weg zou poetsen.

In het algemeen is het minder erg om te hard te poetsen dan niet hard genoeg. Als je tandvlees niet bloedt en je ziet geen krassen, dan zit het wel snor.
za, 10/04/2008 - 22:50 Permalink