kunstbot...

Author:
Marjannie
Posted:
vr, 10/03/2008 - 21:02
Afgelopen maandag zijn al men tandjes aan de bovenkaak verwijderd door een kaakchirurg, nu zie ik over de breedte van men tandvlees een witte draad, voor wat dient die juist? :-) nu ook had 'k graag geweten hoelang 't duurt wanneer die draadjes oplossen...

over enkele maanden wordt er kunstbot bovenaan men kaak bijgezet er wordt dan zogezegd van beneden wat bot afgespraakt en gemixed met kunstbot... (hoelang duurt zo ietske).

Ik weet dat ik dan 4m moet wachten tot ze men inplantanten zette, 3 rechts vanboven 3 links vanboven, waarop dan op termij een klikprothese komt... omdat ik nog een jonge leeftijd hebt wilt hij de beste inplantaten zetten die wel tegen wat kunnen iets met 'extra light ofzo' hij had het beeldeke laten zien :-)

Graag jullie antwoord. Dank u.
Marjannie x :smt003 haha
Newtan

Misschien is die witte draad de hechtdraad?
Als dat zo is, dan laat die na 2 tot 3 weken vanzelf los. Na 9 dagen mag je er zelf aan trekken als er stukjes loskomen.

Zo'n bottransplantatie duurt tussen de 30 en 60 minuten. En dan krijg je zeker een hechtdraad. Maar die moet langer blijven zitten.
za, 10/04/2008 - 22:58 Permalink
Marjannie

ja, die wittedraad is hechtdraad, maar oplosbare draad ik moet niet naar de tandarts gaan voor die te laten uithalen.

Hoe gebeurt eigenlijk zo'n bottransplantatie? Ik weet wel dat hij wat bot gaat schrapen van mijn onderkaak en malen met kunstbot en zo bijzetten, maar had graag wat meer in detail geweten hoe dit ging.

groetjes
Marjannie x
zo, 10/05/2008 - 21:43 Permalink
Newtan

Ik heb hier op de pc een paar filmpjes, maar daar zit copyright op en ze gaan niet precies over het uithalen en terugplaatsen van kinbot.

Maar je moet je voorstellen: er wordt met een plaatselijke verdoving een luikje geopend tussen je onderlip en de ondertanden, boven de punt van je kin. Daar wordt met een soort appelboortje steeds een beetje bot uit het oppervlak gevijld. Zo houdt je vier gaatjes van ongeveer 7mm over en natuurlijk het beenmerg en de hele achterkant van het botstuk. Dan wordt het luikje weer dichtgenaaid. Ongeveer 20 minuten werk. Ondertussen heeft de assistente de stukjes ergens apart gelegd.

Daarna wordt er een luikje ergens in het boventandvlees gemaakt. Weer met verdoving natuurlijk. En op de plek waar eigenlijk een te grote deuk in het kaakbot zit om voldoende houvast te bieden voor implantaten. Op die plek worden de stukjes weer op of in de kaak aangebracht, samen met korrels kunstbot. Daar zijn verschillende technieken voor. Maar die komen allemaal neer op het dikker maken van de te holle plekken van het bot. Daarna wordt het luikje weer dichtgenaaid. Vaak kun je dan het bovengebit niet meer in, totdat de tandtechnicus die heeft aangepast aan de nieuwe bolle vorm van de kaak. En ook mag je doorgaans de plekken niet kunnen irriteren met een eventueel te scherpe rand van het gebit. Paar weken pap eten dus (en appelmoes, kroketten, soep...).

Het verdoven is bij de gehele ombouwbehandeling het ergste. Want je voelt alles bibberen en meebewegen, maar het is als het ware in een soort lege holte in je hoofd waar je niet bij kan met je gevoel. Maar na afloop ben je verdoofd, dat wil je niet weten. Net als bij het trekken van de tanden en kiezen eigenlijk.
zo, 10/05/2008 - 22:23 Permalink
Marjannie

Ik heb hier op de pc een paar filmpjes, maar daar zit copyright op en ze gaan niet precies over het uithalen en terugplaatsen van kinbot.

Maar je moet je voorstellen: er wordt met een plaatselijke verdoving een luikje geopend tussen je onderlip en de ondertanden, boven de punt van je kin. Daar wordt met een soort appelboortje steeds een beetje bot uit het oppervlak gevijld. Zo houdt je vier gaatjes van ongeveer 7mm over en natuurlijk het beenmerg en de hele achterkant van het botstuk. Dan wordt het luikje weer dichtgenaaid. Ongeveer 20 minuten werk. Ondertussen heeft de assistente de stukjes ergens apart gelegd.

Daarna wordt er een luikje ergens in het boventandvlees gemaakt. Weer met verdoving natuurlijk. En op de plek waar eigenlijk een te grote deuk in het kaakbot zit om voldoende houvast te bieden voor implantaten. Op die plek worden de stukjes weer op of in de kaak aangebracht, samen met korrels kunstbot. Daar zijn verschillende technieken voor. Maar die komen allemaal neer op het dikker maken van de te holle plekken van het bot. Daarna wordt het luikje weer dichtgenaaid. Vaak kun je dan het bovengebit niet meer in, totdat de tandtechnicus die heeft aangepast aan de nieuwe bolle vorm van de kaak. En ook mag je doorgaans de plekken niet kunnen irriteren met een eventueel te scherpe rand van het gebit. Paar weken pap eten dus (en appelmoes, kroketten, soep...).

Het verdoven is bij de gehele ombouwbehandeling het ergste. Want je voelt alles bibberen en meebewegen, maar het is als het ware in een soort lege holte in je hoofd waar je niet bij kan met je gevoel. Maar na afloop ben je verdoofd, dat wil je niet weten. Net als bij het trekken van de tanden en kiezen eigenlijk.

is precies een hele behandeling, ik word volledig in slaap gedaan, ik weet dat ze aan de beide kanten wat bot moeten bijzetten heel veel is het niet zenne majah...

ik kan nu al wat brood enzo eten... 't gaat goed eigenlijk alleen ben 'k nog zo moe en we zijn een week verder van de ingreep (het trekken van de tandjes) was ook onder narcose hé :-).

Heb je pijn nadien dat het met dat bot gebeurt is?

groetjes... x
ma, 10/06/2008 - 14:23 Permalink