Is een X21 Orthopantomogram foto nodig bij???

Author:
ivodepivo
Posted:
ma, 10/06/2008 - 20:44
Beste mensen,

Onlangs bij een nieuwe tandarts langs geweest voor controle, de tandarts dacht bij mij één gaatje te zien en heeft toen twee foto's gemaakt met de code X10. Daarnaast heeft zij ook een foto gemaakt met de code X21 Orthopantomogram.

Ik dacht dat deze foto's gemaakt zijn ivm mijn gaatje. ze zeiden ook nog bij de de X21 Orthopantomogram dat zo'n foto
maar 1 keer in de 5 a 10 jaar tijd nodig was. Misschien had ik toen al moeten weten of vragen waarom deze foto dan gemaakt wordt. Mijn vraag is: is deze foto nodig en waarom hebben ze deze foto dan gemaakt, is het echt voor gaatjes over was deze foto overbodig gezien de aard van de situatie!!!

Ik dacht kan geen kwaad, ben verzekerd voor 250 euro per kalendjaar, maar dus niet voor de code x21 (beetje naief)

graag hoor advies/ meningen hierover!!!!
Bir

Hallo allen,

Ik heb ook een vraag over ditzelfde onderwerp. Uit controle (incl. X10 foto's) bij mijn eigen tandarts is gebleken dat ik een zenuwbehandeling moet ondergaan, alsmede 3 gaatjes (tweevlaks) moet laten vullen. Deze behandeling wordt (om redenen) gedaan door een andere tandarts. Van deze tandarts heb ik echter een prijsopgave door behandeling ontvangen inclusief een X21 Orthopantomogram foto. Is dit noodzakelijk? Waarvoor zou deze moeten dienen? De taak van deze tandarts is uitsluitend behandelen, niet meer controleren.

Alvast bedankt voor het antwoord.
za, 10/11/2008 - 20:27 Permalink
Newtan

Ik zou me dat ook afvragen. Ik bedoel, als dat nou bij de eerste tandarts zou zijn gedaan, oké. Maar vraag het eens? Nog beter: als hij eventueel gemaakt moet worden, laat eens goed uitleggen wat nou de toegevoegde waarde hiervan is. Ik zou het niet kunnen verzinnen. Behalve als de eerste tandarts niet goed gekeken heeft, of te weinig tijd had.
za, 10/11/2008 - 21:57 Permalink