pijnlijke irritatie kroon

Author:
waterman
Posted:
vr, 10/03/2008 - 02:57
Vorig jaar heb ik in een kies rechtsonder een wortelkanaalbehandeling gehad. Deze werd toen opgevuld. Een tijdje geleden liet een stukje van die kies los, wat de tandarts weer hersteld heeft. Nu heb ik vorige week een kroon erop laten zetten. De tandarts heeft daarvoor waarschijnlijk eerst de oude vulling verwijderd. Hij raakte daarbij het tandvlees, wat pijnlijk was. Hij zei, dat dit kwam omdat het nogal een diepe vulling was.
Daarna werden er verschillende beetafdrukken gemaakt, ook voor de noodkroon, wat ik nogal vreemd vond. Want de noodkroon is maar een tijdelijk iets, waarom moet daarvoor een beetafdruk gemaakt worden? Die bleef trouwens niet lang zitten, want binnen no-time was hij weer los, zodat ik weer terug moest komen om die er weer op te laten zetten. Maar goed, nu is dan de definitieve kroon geplaatst, echter ik voel constant een pijnlijke irritatie onder de kroon en soms doet de kroon ook zelf pijn als ik ergens op bijt of als ik hem aanraak. Ik vind dat raar, want er zit geen zenuw meer in die kies. Wat kan de oorzaak hiervan zijn? Komt het door het verwijderen van die oude vulling en het raken van het tandvlees?
Wat kan ik nu nog doen? Is het raadzaam om een second opinion aan te vragen? Het is trouwens een zirconium kroon, zou dat er nog iets mee te maken kunnen hebben?
Ik vind wel, dat deze niet prettig aanvoelt. Hij is kei en keihard en voelt heel anders aan dan de gewone tanden en kiezen. Klopt het dat dit lichaamsvriendelijk materiaal is? De tandarts beweerde van wel, maar er zit toch metaal in? Kan iemand mij antwoord geven op mijn vragen? Bij voorbaat dank.
Newtan

Wat zou kunnen is dat er cement bij de rand is blijven zitten aan de rand van de kroon, onder het tandvlees. Dat is te zien met een röntgenfoto.

Ik zou er wel mee teruggaan totdat het probleem verholpen is. Je praat hier niet over een pakje appelsap, qua prijs.
vr, 10/03/2008 - 16:35 Permalink
waterman

Ik denk nu zelf dat de kroon niet goed aansluit met de naastliggende rechter kies. Er is amper een contactpunt aan deze zijde en ik merk zelf dat er een grote ruimte tussen de kroon en de kies rechts is. Daardoor gaan er ook steeds etensresten tussen/onder zitten. Wat kan ik nu nog doen? Deze kroon is niet goed gemaakt of dat nou de schuld van de tandarts of de tandtechnieker is. Ik denk zelf dat de tandarts de schuldige is, want toen hij dus die kroon eerst even in de mond plaatste, zaten de contactpunten te strak en toen heeft hij deze wat bijgeslepen, met als gevolg dat hij nu niet goed meer aansluit. Ik vind zelf dat ik een nieuwe kroon moet krijgen en dat alle kosten voor die tandarts zijn, want hij heeft zijn werk niet goed gedaan. Wie heeft hier ervaring mee of een mening over?
wo, 10/08/2008 - 01:37 Permalink
Newtan

Nou nou. Kan het niet ook op een andere manier? Denk eens aan het uitbouwen van de buurkies. Dan kan gewoon met composiet. 10-15 minuten werk. En dat kan inderdaad gratis, denk ik. Zeker als je het verhaal helemaal kent, wat je tandarts natuurlijk kan beamen.
do, 10/09/2008 - 19:57 Permalink