Hoe moet de code M31 worden uitgelegd?

Author:
ivodepivo
Posted:
vr, 10/10/2008 - 00:27
Beste mensen,

Onlangs heeft de mondhygeniste bij mij ook gebitsreiniging gedaan en de codes M59 en M31 gedeclareerd. Ik heb het op internet opzocht wat de M31 inhoud, want de M31 werd niet vergoed door mijn verzekering.

M31 is het gebruik van een kleurstof om expliciiet aan de client de laten zien, waar de tandsteen of/en de tandplak zich bevind.
Ook hoort er een verhaaltje bij over hoe dit te voorkomen. ( ben ik juist)

Ik kan mij helemaal niks van boven genoemd 2 herinneren, vandaag ben ik langs geweest en confronteerde de mondhygeniste hiermee. Ze zei, dat ze wel zo iets had gedaan!!Maar van gebruik van kleurstoffen of iets dergelijks heeft ze niks over gezegd of bevestigt.

Ook kan ik je vertellen dat ze geen verhaal of info /advies heeft gegeven en ik heb al helemaal geen spiegel in mijn hand gehad, zodat ik kon zien waar nou de tandplak zat.
En volgens mij hoort zoiets ook bij deze code!

Mijn vraag: is er op 1 of andere manier mogelijk op een andere manier dan hierboven beschreven de M31 uit te voeren en is M31 puur alleen om aan de client te laten zien waar de tandplak zich bevind. En hoort daar dan een spiegel bij.

Mvg
Ivo
de digitale tandarts

De mondhygienist die bij een tandarts werkt kan geen uurtarief hanteren en moet met bijv. deze codes werken. De duurdere codes zijn de T-codes, maar deze zijn specifiek bedoeld voor iemand met parodontitis (of in het verleden gehad). Dit zal bij u niet het geval zijn en daardoor moeten M-codes gebruitk worden.

Ik kan me voorstellen dat de tijdsduur van de behandeling zodanig was, dat dit de combinatie van beiden M codes zou rechtvaardigen.
vr, 10/10/2008 - 10:53 Permalink
ivodepivo

De mondhygienist die bij een tandarts werkt kan geen uurtarief hanteren en moet met bijv. deze codes werken. De duurdere codes zijn de T-codes, maar deze zijn specifiek bedoeld voor iemand met parodontitis (of in het verleden gehad). Dit zal bij u niet het geval zijn en daardoor moeten M-codes gebruitk worden.

Ik kan me voorstellen dat de tijdsduur van de behandeling zodanig was, dat dit de combinatie van beiden M codes zou rechtvaardigen.

Ik ook wel, maar ze zeggen dat ze dit altijd standaard doen, ik bedoel de m59 en de m31.
Ik denk dat de behandeling alles bijelkaar zo'n 25 minuten duurde.
vr, 10/10/2008 - 11:35 Permalink
Lieneke

Mag gewoon niet. Klaar. Het kleuren van de plak is echt bedoeld om aan de patient te laten zien. Dus als je het niet hebt gezien, heeft ze het ook niet gedaan.

Ik vind het persoonlijk wel vreemd dat iets soortgelijks (een bloedingsindex), niet te declareren is...misschien heeft ze dat wel gedaan?
vr, 10/10/2008 - 12:12 Permalink
vV

M31 is kleuren en noteren van de plakscore. en ja daar hoort dan iets uit te volgen, al is het maar de opmerking dat ie 0 is.. (maar ja dan verwacht ik weer geen M59..)

Dat het standaard gedeclareerd word is best, als het maar ook standaard word uitgevoerd, en niet om in het specifieke geval de uuromzet op peil te houden....

Doe wat je declareert, en declareer wat je doet. De tarieven zijn zoals het nu ligt gebaseerd op gemiddelden, en dan kom je met de ene patient beter uit dan met de andere. En als zij standaard een half uur per patient zetten (dan denk ik 25 min behandeltijd en 5 minuten voor schoonmaken/klaarmaken stoel voor volgende patient) dan kan je denk ik in die tijd met een M59 alleen prima uitkomen! is dan 90,= per uur omzet en dat komt aardig in de buurt van wat de vrij gevestigden rekenen, die daaruit dan ook nog eens meer moeten betalen..
za, 10/11/2008 - 15:40 Permalink