Dure kroon zonder voorlichting

Author:
Gwenda
Posted:
di, 10/14/2008 - 11:10
L.s.

Gisteren is er bij mij een prachtige kroon geplaatst. Allemaal heel leuk en aardig, tot dat mijn moeder me vroeg wat het ongeveer gaat kosten. Deze vraag kon ik helaas niet beantwoorden omdat ik, realiseerde ik me toen, daar helemaal geen voorlichting over heb gehad.
De kroon is geplaatst nadat er voor de 2e keer een wortelkanaalbehandeling is uitgevoerd. Deze keer een driekanalige behandeling (kan dat kloppen?), nadat ik twee jaar geleden ook al een wortelkanaalbehandeling had gehad. De tandarts die deze tweede behandeling uitvoerde (niet mijn eigen tandarts) liet me na afloop weten dat ik een afspraak met mijn eigen tandarts moest maken, om e.e.a. definitief af te ronden. Ik weer terug naar mijn tandarts en zo gaat het balletje vanzelf rollen, zonder dat ik (als tandarts leek zonder eerdere kroon)echt besefte dat er een kroon geplaatst zou gaan worden.
Na de eerste wortelkanaal behandeling heb ik ruim twee jaar lang rondgelopen met een vulling, maar nu moest er blijkbaar een kroon op. Na mijn vraag waarom dat eerder niet nodig was, werd er gemeld dat de kies niet voldoende rustig was. Klinkt aannemelijk. Of het nu anders had gekund, dus weer een vulling ipv een dure kroon, weet ik niet, ik ben geen tandarts. Maar wat voor mij het grote probleem is, is dat ik geen idee had van de kosten, en ik al wel aan mijn limiet zit vwb vergoeding voor de tandarts. En dat ik dus binnenkort een rekening van ca. E650,- op de mat zie vallen.
Als ik dit allemaal had geweten, had ik de behandeling dusdanig kunnen plannen dat deel 1 in 2008 zou vallen en deel 2 in 2009; dat had mij vele honderden euro's gespaard.

Wat ik heel erg vervelend vind is dat ik dus helemaal geen voorlichting heb gehad over deze hele procedure, maar dadelijk wel uit mijn 'krappe' studentenbeurs zo'n bedrag moet gaan betalen. Dit had dus deels voorkomen kunnen worden middels duidelijk voorlichting over de gang van zaken.

Mijn vraag is: kan ik hier nog iets mee.... want ik zit hier behoorlijk mee in mijn maag. Ik vind absoluut dat mijn tandarts (voor wie ik trouw ruim 60 km heen en 60 km terug reis) hierin tekort is geschoten.

Heel graag ontvang ik een reactie. Indien meer informatie nodig is, voor een reactie, wil ik die uiteraard doen toekomen.
vV

tja.. daar is ie inderdaad tekort geschoten. tenzij er een paar jaar geleden al over gesproken is en een schriftelijke begroting gegeven. Bij dit soort behandelingen moet er echt vooraf over geld gesproken zijn voordat er sprake kan zijn van instemming met de behandeling. Daarnaast had de behandeling inderdaad best even tot begin 2009 kunnen wachten ja. Ik zou dus zeggen: ga even in overleg met de tandarts! want hij heeft een aardige bok geschoten. Maar moet nu ook even de gelegenheid krijgen eea recht te zetten.
di, 10/14/2008 - 12:36 Permalink
Gwenda

Allereerst bedankt voor de snelle reactie.

Er is voorafgaande aan de 2e wortelkanaal behandeling in het geheel niet gesproken over het plaatsen van een kroon. Het klinkt misschien heel naief, maar ik wist ook helemaal niet dat dat nodig zou zijn. Immers, de eerste keer wortelkanaalbehandeling is er ook gewoon een vulling op geplaatst, dus waarom zou dat een tweede keer niet kunnen (gedachte van een leek). Verder moet ik ook bekennen dat ik helemaal niet wist dat een kroon een 'echte' kunst-kies is, als ik dat even zo mag noemen. Ik dacht dat het gewoon een huls was, die over de huidige kies gaat. Wederom misschien erg naief, maar ja, als je dat soort dingen nooit hebt, hoe moet je dat dan weten. Tja...googelen, dat heb ik niet gedaan.
Ik zit er echt flink mee in mijn maag. Heb vanmorgen gelijk de tandarts gebeld. De assistente schrok ook wel behoorlijk, maar zegt niets te kunnen doen. Rekening uitstellen tot 2009 is geen optie (aldus assistente) omdat dat fraude is. Wat feitelijk natuurlijk ook wel zo is.... maar toch.
Komt het wel eens voor dat een tandarts een rekening bv. deels zelf betaald? Uit loyaliteit?

Zeer graag verneem ik een reactie. B.v.d.
di, 10/14/2008 - 13:26 Permalink
vV

Het klinkt misschien heel naief, maar ik wist ook helemaal niet dat dat nodig zou zijn.
heeft niet mets naif te maken hoor! dat is een stuk voorlichting door de tandarts, en niet elke kies met wortelkanaalbehandeling moet een kroon.

Laten we wel wezen, ik denk, als er echt geheel geen informatie is geweest vooraf over kosten heeft hij als puntje bij paaltje komt dus een probleem. Enige consolidatie is dat je dit jaar waarschijnlijk wel nog in aanmerking komt voor fiscale aftrek van de kosten. Maar hij heeft de fout gemaakt, laten we wel zijn.

rest per pb.
di, 10/14/2008 - 13:39 Permalink
vV

alleen is dat een beetje omgekeerde wereld, die de kern van het probleem niet oplost. Namelijk dat bij voldoende communicatie de behandeling, onder verzeekring vallend, in 2009 uitgevoerd was. Het fiscale voordeel nu weegt daar niet tegenop.. Er is gewoon een fout gemaakt door niet te communiceren (overigens geloof ik de voornaamste reden dat mensen een klacht indienen, gebrekkige communicatie..), en dat zal toch eerst uitgepraat moeten worden lijkt mij.
di, 10/14/2008 - 15:57 Permalink