Bij mijn verstandelijk gehandicapte broer is er vandaag een voortand afgebroken.
De tand is vlak onder het tandvlees gebroken. Het stuk zit er nu nog wel aan. Er zijn foto's gemaakt, maar de tand is niet meer te redden. Volgende week moet de tand eruit.
Dat betekent dat hij dan dus met een "gat" in zijn mond loopt.
Het stuk eraan lijmen kan niet omdat de zenuwen beschadigd zijn en de tand dus afsterft.
Een kroon is geen optie, omdat deze los kan laten en hij erin zou kunnen stikken.
Heeft er iemand een idee wat er verder nog aan mogelijkheden zijn.
Volgende week wordt onder narcose de tand getrokken.
De tand is vlak onder het tandvlees gebroken. Het stuk zit er nu nog wel aan. Er zijn foto's gemaakt, maar de tand is niet meer te redden. Volgende week moet de tand eruit.
Dat betekent dat hij dan dus met een "gat" in zijn mond loopt.
Het stuk eraan lijmen kan niet omdat de zenuwen beschadigd zijn en de tand dus afsterft.
Een kroon is geen optie, omdat deze los kan laten en hij erin zou kunnen stikken.
Heeft er iemand een idee wat er verder nog aan mogelijkheden zijn.
Volgende week wordt onder narcose de tand getrokken.
Re: HELP. Gebroken tand bij verstandelijk gehandicapte.
Kortom, lastige materie en zeker niet met een ad-hoc oplossing leuk op te lossen voor langere termijn.
Sorry als deze boodschap niet fijn valt, maar het is vaak niet anders. Overigens moet je je afvragen wie er meer last van heeft, uw broer of uzelf? Want dat is vaak de reden om wel iets te gaan doen. Belangrijk is dat iedereen dat inziet en de keus daar dan ook het meest van laat afhangen, naast uiteraard de staat van de rest van het gebit. (doorgaans breekt een voortand niet zomaar af en zijn de andere tanden ook al zwakker door vullingen, caries of tandvlees problemen)
evengoed, succes met een eventuele keuze. Ik ben overigens wel benieuwd wat de oplossing zal worden. Er zijn ook wel mega-creatieve momenten geweest in de tijd dat ik veel gehandicapten behandelt heb en met name de tussen plak oplossingen met vezelversterkte kunsthars bruggen zijn iets waar ik vroeger alleen maar van kon dromen. (als ik van tandartsenspul zou dromen uiteraard).
zou dat echt kunnen? Je kunt er ongetwijfeld flink benauwd van raken als zo'n ding in je luchtpijp schiet, maar ik vraag me af of het de luchtpijp echt af kan sluiten.
1) een probleem
2) iets uit te leggen aan de longarts
3) en daarna bij een opgetreden klacht, aan het tuchtcollege
Je moet niet iemand in een gevaarlijke positie manouvreren
Mee eens uiteraard.
Hier, interview met een longarts met een rariteitenkabinet Corpera Aliena:
http://64.233.183.104/search?q=cache:mNtw-RrqppMJ:www.ad.nl/fun/bizar/a…
De tand moest er echt uit, hij was niet te redden.
De zenuw is eruit gehaald en ze hebben zijn tand er weer "tussen gehangen", met een glasvezel verbinding (als ik het goed onthouden heb.)
Nu maar hopen dat dit blijft zitten.
Bedankt voor de reacties!
leuk te horen dat dat zo geregeld is, dat was precies iets wat ik wel zou aandurven. Bedankt voor de feedback hier.