Kaakcorrectie...voor wat hoort wat

Author:
kplkc
Posted:
di, 09/30/2008 - 18:00
Hallo,
Ik ben een 26 jarige en heb sinds ik het me kan herinneren een overbeet. De laatste paar jaren is de overbeet groter geworden en neemt volgens mij nogal een extreme maat aan. Zoals ik het schat denk ik dat de overbeet ongeveer 7mm is. Ik denk dat de overbeet eigenlijk nog groter is want mijn onderste tanden staan ook wat naar voor en zou dus ook nog een verschil maken. Mentaal kamp ik hier al 2 a 3 jaar mee. Dingen zoals mij storen als mensen er naar kijken en proberen die conversatie dan zo snel mogelijk te beëindigen. Laat me zeggen dat in die tijd er geen dag voorbij is gegaan dat ik me er fysisch en mentaal aan stoor. Ik heb al eens een orthodontist geconsulteerd en hij vond het onmogelijk om een normale beugelbehandeling te starten maar wel een kaakcorrectie. Wat, als ik ooit de stap durf zetten, ik ook dusdanig wil doen omdat ik niet tevreden ben met mijn profiel en dus mijn onderkaak naar achter staat. Standaardprocedure hoogstwaarschijnlijk maar allesbehalve dat voor mij. Ik overweeg dit al 3 jaar en heb nog altijd de stap niet durven zetten om de procedure in gang te zetten alhoewel ik het geld al méér dan 3 jaar op mijn spaarrekening heb. Maw ik loop liever rond met een lelijk gebit en de gevolgen ervan voor mij dan er iets voor over te hebben en uiteindelijk hetgeen wat me al zoo lang bezig houdt en me slecht over mezelf doet voelen laat behandelen en in mijn ogen me gelukkiger zou maken. Nu, zou ik de procedure in gang willen zetten, weet ik dat de eerste maanden hel voor mij gaan zijn omda ik: 1. Nu al moeilijkheden heb met bepaalde letters uit te spreken zonder drbij mijn onderlip op mijn bovenste gebit te zetten. letters zoals f & v en dat zal ongetwijfeld verergeren. 2. Voorkomen een heel belangrijk onderdeel is van mijn leven. (klinkt misschien nogal onvolwassen en ondoordacht)
Nu wil ik weten hoe lang het duurt voor dat vooruitstekende tanden, geen overbeet, naar binnen komen bij een beugel? Omdat de meeste vrienden die ik zie met een beugel hebben helemaal geen lelijk gebit, gewoon een overbeet. Dus dacht ik misschien dat het mooi in een boog zetten niet zo lang duurt bij een beugelbehandeling maar het misschien zo lang duurt omdat ze in die positie gehouden moeten worden.
Ook nog, de orthodontist waar ik al ben geweest sprak ook over dat bij mij het naar achteren halen vd bovenkaak niet zou mogelijk zijn omda dat me lelijker zou maken.
Dus maw de afwijking groter maken... :-( ---> Verdere spraakstoornissen dan?
Ik hoop dat iemand hier mijn vragen op een professionele manier kan beantwoorden want ik ben iedere dag meer en meer aan het denken om het te doen, omdat het ook erger en erger wordt... Maar als het er op aankomt blijf ik een "beugelfobie" hebben. :-(((
Mvgr.
Newtan

Als ik het goed begrijp, dan heb je erg naar voren staande boventanden een een te kleine kin.
De orthodontist wil het erger maken om een operatieve kaakcorrectie te doen. Wat mij op zich normaal in de oren klinkt, want de onderkaak met alle bijbehorende tanden komen na de operatie weer tegenover de boventanden te staan en dan is pas alles weer normaal.

Heb ik het goed begrepen zo? Of bedoel je iets anders?
di, 09/30/2008 - 23:30 Permalink
kplkc

Inderdaad. Hij wilt namelijk, als ik hem goed begrepen heb, mijn overbeet groter maken. Aangezien hij de afwijking (tijdelijk) wilt vergroten, wat mij natuurlijk ook logisch lijkt als ik zie hoe een osteotomie in zijn werk gaat, heb ik toch wel wat onzekerheden voor welke gevolgen dat zal hebben voor mijn gezicht tijdens en misschien ook na de behandeling. Nu had ik graag geweten of die hinder bij het spreken dan ook erger zal worden en in welke mate ze de afwijking verergeren? Hoe lang duurt het om mijn voorste tanden recht te krijgen en een mooie boog te verkrijgen? Is dat effectief 1,5 jaar of is dat al eerder en moet je gewoon zo lang beugelen omdat ze ook een tijd in die positie gehouden moeten worden? Want persoonlijk vind ik een gebit in een mooie boog met een lichte overbeet en beugel helemaal niet lelijk. En ook wil ik weten wat er juist gaat gebeuren met "de afwijking erger maken"? Bovenkaak nog meer naar voor??? Als ik nu mijn lippen ontspan staan ze al getuit, wat zal een beugel + die bepaalde behandeling dan wel niet met zich meebrengen? Dat is het aspect van de behandeling wat me enorm afschrikt. Bij een normale behandeling zie je een vooruitgang als patiënt maar met zoiets moet je 1,5 jaar beugelen met een verergerde afwijking. De orthodontist zei zelfs dat ik niet noodzakelijk meer tevreden zal zijn over mijn profiel/uiterlijk (excl. gebit) maar estethisch gezien het beter zal zijn. :-O ??? Mijn gewenst resultaat zou zijn: gebit in mooie bogen, onderkaak wat langer zodat profiel mooier wordt en ook dat mijn gezicht wat voller is na de behandeling.

P.S.: Ik wil zeker niet de indruk achter laten dat ik er niets voor over heb want 2000euro, de gehele post-op, werkonbekwaamheid enz zijn geen struikelblokken voor mij maar wat ik zeker wil vermijden is dat ik tijdens de behandeling de afwijking te erg zal vinden en mijn vertrouwen erin zal verliezen.

Hoogachtend.
wo, 10/01/2008 - 03:40 Permalink
Newtan

Als je er zo over nadenkt, dan kun je helemaal niet je vertrouwen verliezen. Want dat heb je niet. Als ik eerlijk ben, straalt je hele verhaal ook een gebrek aan zelfvertrouwen uit. Da's niet erg, want we hebben geen van allen zelfvertrouwen als het om medische ingrepen gaat.

Nou nog een oplossing.
Voor zover ik er wat van weet, schakelt men tegenwoordig een soort computerprogramma in om je van tevoren op een beeldscherm duidelijk te maken hoe het eindresultaat zal zijn. En een psycholoog, om te bepalen of de verandering van je gezicht geen ernstige bijwerkingen zal hebben voor je zelfbeeld. Als je dat er bij zou hebben, is het dan gemakkelijker om de risico's in te schatten?

Ik weet niet of je tandarts daar iets over kan vertellen, of de orthodontist. Maar je kunt hen natuurlijk ook een briefje schrijven.
wo, 10/01/2008 - 19:26 Permalink
kplkc

Op dit moment heb ik er ook weinig vertrouwen in. Grotendeels omdat nog geen enkele expert heeft gezegd dat ik zeker tevreden zal zijn met de uitkomst of mij heeft uitgelegd met wat er juist bedoelt wordt met de afwijking vergroten. Psycholoog, chirurgische ingreep in het gezicht, 1,5 jaar beugelen met een ergere afwijking, mogelijke bijwerkingen voor mijn zelfbeeld, enzovoort... Dat vind ik persoonlijk zware aspecten voor een behandeling en zou dan ook wel een paar garanties willen hebben voor het resultaat, niet? Ik zal eens vragen aan de orthodontist of het simuleren van de uitkomst van zo'n behandeling met dat programma vrijblijvend is of enkel kan gedaan worden als de behandeling al gestart is.
U heeft gelijk als u zegt dat ik weinig zelfvertrouwen heb en dat is juist de reden waarom ik het eventueel wil laten doen. Ik heb gewoon een duw in de goede richting nodig, denk ik.
Alleszins bedankt, dokter. Doch, met alle respect, heb ik nog altijd geen antwoord gekregen wat men juist bedoelt met de afwijking verergeren.
Brengt de orthodontist de vooruitstekende tanden eerst recht en verbreed hij dan de kaak (idem bij onderste tanden maar dan minder mate zodat ze na de operatie passen) of zal hij mijn bovenste kaak nog meer naar voor brengen en de onderste nog meer naar achter? Dat is juist wat ik wil weten. Want zoals ik het mij voorstel kan de afwijking op 2 manieren verergerd worden.

Hoogachtend.
wo, 10/01/2008 - 23:43 Permalink
Lindy321

Hoi,
Ik sta ook op het punt om net dezelfde behandeling omwille van een overbeet aan te vangen; eerst 1 jaar blokjes, dan kaakoperatie en daarna 6 maanden blokjes.
Zoals ik het begrepen heb, veranderen de blokjes de stand van je kaken niet. Doordat je onderkaak te ver naar achter staat, heeft de natuur dit probleem proberen te "camoufleren". In mijn geval betekent dit dat m'n onderste tanden schuin naar voren gekomen zijn en de bovenste naar achter. Je bovenste en onderste tanden zoeken namelijk van nature een aanrakingspunt met elkaar. Daarom zet men in het eerste jaar je tanden terug "recht" op je kaak en maakt men twee mooie tandenbogen. Dit bedoelt men met de "afwijking erger maken", maar fundamenteel aan de structuur van de kaken verandert er niets. Je boven-en ondertanden zullen gewoon tijdelijk geen aanrakingspunt met elkaar hebben.
Door middel van de operatie zal dan mijn onderkaak wat naar voren gezet worden en zullen mijn boven-en ondertanden elkaar opnieuw raken.
vr, 10/03/2008 - 10:27 Permalink