Hallo,
Een poosje terug heb ik al een bericht geplaatst over mijn probleem met het tandenknarsen. Een aantal kiezen en voortanden zijn hierdoor al flink afgesleten.Ze zijn soms ook best gevoelig. Mijn huidige tandarts zegt niet veel meer te kunnen doen omdat ze al te ver afgesleten zijn. Met het zetten van een kroon willen ze nog niet beginnen, omdat afgezien de slijtage mijn tanden verder wel in goede conditie zijn.
Vandaag heb ik een second opinion laten doen bij een andere tandarts in mijn omgeving. Hij heeft ook gezegd dat de slijtage van mijn tanden komt door overmatig gebruik van frisdrank. In het verleden heb ik inderdaad veel cola gedronken, maar daarmee ben ik gestopt. Een oplossing zou het plaatsen van porseleinen vullingen ipv composiet kunnen zijn. Kosten zijn dan wel €600. Dit lijkt me wel erg veel per tand. Ook een nieuwe kroon zou ook een oplossing kunnen zijn. Dit zal dan nog wel duurder zijn dan €600 ben ik bang:(.In hoeverre zou ik dit kunnen declareren bij de zorgverzekeraar. Ik ben verzekerd bij Friesland Zorgverzekeraar en heb AV tand extra. Per 1 januari laat ik me verzekeren voor AV tand optimaal.
Ik zit er op dit moment best wel mee. Toch maar weer eens met mijn huidige tandarts gaan praten of overstappen naar een andere tandarts?
Groeten,
Oeht
Een poosje terug heb ik al een bericht geplaatst over mijn probleem met het tandenknarsen. Een aantal kiezen en voortanden zijn hierdoor al flink afgesleten.Ze zijn soms ook best gevoelig. Mijn huidige tandarts zegt niet veel meer te kunnen doen omdat ze al te ver afgesleten zijn. Met het zetten van een kroon willen ze nog niet beginnen, omdat afgezien de slijtage mijn tanden verder wel in goede conditie zijn.
Vandaag heb ik een second opinion laten doen bij een andere tandarts in mijn omgeving. Hij heeft ook gezegd dat de slijtage van mijn tanden komt door overmatig gebruik van frisdrank. In het verleden heb ik inderdaad veel cola gedronken, maar daarmee ben ik gestopt. Een oplossing zou het plaatsen van porseleinen vullingen ipv composiet kunnen zijn. Kosten zijn dan wel €600. Dit lijkt me wel erg veel per tand. Ook een nieuwe kroon zou ook een oplossing kunnen zijn. Dit zal dan nog wel duurder zijn dan €600 ben ik bang:(.In hoeverre zou ik dit kunnen declareren bij de zorgverzekeraar. Ik ben verzekerd bij Friesland Zorgverzekeraar en heb AV tand extra. Per 1 januari laat ik me verzekeren voor AV tand optimaal.
Ik zit er op dit moment best wel mee. Toch maar weer eens met mijn huidige tandarts gaan praten of overstappen naar een andere tandarts?
Groeten,
Oeht
Re: Tandenknarser en frisdrinker
Kijk eerst eens goed naar de beethoogte, is dan mijn advies aan een tandarts, wellicht zit daar wat ruimte in zodat de composiet iets dikker uitgeveord kan worden, je gaat dan de beethoogte iets ""lichten"" om te compenseren voor wat er in de loop van de jaren verloren gegaan is. En afhankelijk van de situatie en d eopstelling van de zorgverzekering zit er misschien wat ruimte in voor vergoeding vanuit de basisverzekering.
Mijn huidige tandarts zegt dat er niet veel beethoogte meer is. Er kan geen composiet meer tussen gezet worden. Het resultaat is nu twee lelijke platte kiezen. Is een kroon dan de enige oplossing?
Over die verandering van AV tand extra naar AV tand optimaal, heb je daar al overleg over gehad met De Friesland? In 2006, bij de invoering van de basisverzekering, werd je zonder voorwaarden toegelaten tot die verzekering maar nu hanteren ze een medische selectie en het zou me zeer verbazen als je daar doorheen kwam.
En je vraag over de vergoeding van een kroon: als je "tand extra" verzekerd blijft dan zijn de techniekkosten voor jezelf.
Maar ja, als je elke maand het premieverschil plus nog een aantal tientjes
aan de kant zet dan is ook een kroon meestal wel te betalen.
Daar heb ik nog geen overleg mee gehad. Ik zal binnenkort eens informeren bij De Friesland.
Gaan ze er meer vulling tussen doen, dan knars ik dat er binnen wen paar weken weer af. Maar ik heb immer een knarsplaat ter bescherming gekregen. Of zou dat dan ook niet meer helpen?
Klinkt interessant! Ik zal eens gaan informeren bij mijn huidige tandarts en niet die assistent tandarts die mij de vorige keer geholpen heeft! Ik houd jullie wel even op de hoogte wat de vorderingen zijn. Bedankt nog voor de informatie!
Groeten,
Oeht