Ik dacht een goede tandarts te hebben

Author:
Trudi
Posted:
ma, 08/11/2008 - 17:12
Een vraag.

Ik ben 44 en loop vanaf mijn 12e al bij dezelfde tandarts. Dertienjarenplan en alles gehad.
Zelfs na mijn verhuizing bleef ik bij deze tandarts.
Bij mijn oude tandarts hoefde ik maar 1 keer per jaar op controle te komen en er was nooit iets aan de hand. Een beetje aanslag en tandsteen weghalen en klaar weer, alles zag er goed uit en ik had een sterk gebit. De laatste keer is een verstandskies getrokken en werd mij geadviseerd naar een mondhygieniste te gaan vanwege de aanslag.
Ik had er nog 1 maar die kon blijven zitten. Mijn oude tandarts trok niets als het niet nodig was.

Omdat het toch elke keer 1 uur heen en 1 uur terug was ben ik toch maar op zoek gegaan naar een tandarts in mijn woonplaats.
Bij de eerste afspraak werd mijn geschiedenis (die mijn oude tandarts keurig heel snel doorgestuurd had) besproken en werden foto's gemaakt en mijn gebit gecontroleerd.
Dat was schrikken.

Bij mijn nieuwe tandarts kwam een heel andere conclusie:
Ik had nog 1 verstandskies maar die MOEST eruit. Vorige week vrijdag is deze getrokken en ik schrok ervan hoe deze eruit zag. Bah dat had ik in mijn mond.
De pocketdieptes zijn gemeten en daar bleek dus ook het nodige mis te zijn. De kies naast mijn voormalige verstandskies (welke door mijn oude tandarts is getrokken) heeft zo'n last van parondontitis dat deze ook getrokken moet worden.
Nu hik ik tegen een kostenpost aan van:
1 kies trekken (weet niet wat dat kost) en reinigen gebit met nacontrole (EUR 1100).
Ik ben met 3 sterren verzekerd bij mijn verzekering en die vergoedt 75% van dit soort kosten maar in de voorwaarden staat ook tot een maximum van EUR 900.
Uit overleg met mijn nieuwe tandarts blijkt dat dit geen situatie van een half jaar of een jaar is. Dit heeft een aantal jaren geduurd voordat het zover is.

Ik ben altijd erg zuinig op mijn gebit geweest dus dit was een megaschok.
Ik vind het niet terecht als ik alle kosten moet gaan betalen en wil minimaal een deel bij mijn oude tandarts verhalen.
Hoe moet ik dat aanpakken?

Ik hoop dat iemand mij kan helpen.
Spiegeltje

Zie hier een link met de nodige informatie over de rechten van de patient.,

http://www.npcf.nl/?id=260

Als uit het dossier blijkt dat u al jaren lijdt aan parodontitis (dat kan eventueel blijken uit de foto's) én de oude tandarts heeft daar nooit met u over gesproken is dat zeker nalatig en verwijtbaar. Maar aan de andere kant: de tandarts heeft wel steeds tandsteen en aanslag verwijderd en is daar nooit uw kennelijk ontoereikende mondhygiene ter sprake gekomen? En de gevolgen daarvan op termijn? De tandarts kan in zijn eentje parodontitis niet voorkomen.

Als daar allemaal geen sprake van is geweest zult u eerst in overleg moeten treden met de oude tandarts en uw grieven op tafel leggen. Als u er dan niet uitkomt kan een klacht worden ingediend bij de ANT of NMT, afhankelijk waarbij de tandarts is aangesloten. In theorie staan nog andere (gerechtelijke) wegen open, maar het is de vraag of ie die (moeizame) wegen op wilt gaan of dat u zich gaat concentreren op de relatie met de nieuwe tandarts en de behandeling van de parodontitis.
di, 08/12/2008 - 00:51 Permalink
Trudi

Hartelijk dank voor de informatie. Ik ga dat waarschijnlijk hard nodig hebben.

De foto's welke mijn nieuwe tandarts heeft gemaakt heeft mijn oude tandarts nooit gemaakt.
Ik ben inmiddels in overleg getreden met mijn oude tandarts om tot een oplossing te komen.
Mijn nieuwe tandarts heeft op zijn verzoek de bevindingen en het rapport met pocketmetingen aan hem doorgestuurd.
Vandaag kreeg ik van hem een brief dat het tandvleesprobleem patiëntgebonden is dan nalatigheid in het schoonmaken van zijn kant uit. Ik vind het shocking. Ik ben 32 jaar klant bij die man geweest en elke controle gaf hij aan geen problemen en een goed gebit.

Alleen dat deel reinigen dat zichtbaar is is niet voldoende. Hij kent mijn gebit als geen ander en had het nodige kunnen voorkomen door te contsteren dat mijn tandvlees zich aan het terugtrekken is. Mijn nieuwe tandarts heeft aangegeven dat het geen probleem is van een paar maanden maar van een paar jaar.

Hij wijst alle verantwoordelijkheid af in een brief in plaats van hierover telefonisch contact met mij op te nemen.
Ik ben niet opgeleid tot tandarts en kan niet constateren of ik problemen heb ja of nee. Daar heb ik uiteindelijk een tandarts voor om mij daarin te begeleiden en door te verwijzen. Dit heeft hij verzuimd.

Ik ga absoluut gebruik maken van de informatie. Hartelijk dank hiervoor.
Ik hoop dat mijn oude tandarts wel zijn verantwoordelijkheid neemt.

Daarnaast richt ik me vanzelfsprekend op het gezond maken van mijn gebit en de relatie met mijn nieuwe tandarts.

Zie hier een link met de nodige informatie over de rechten van de patient.,

http://www.npcf.nl/?id=260

Als uit het dossier blijkt dat u al jaren lijdt aan parodontitis (dat kan eventueel blijken uit de foto's) én de oude tandarts heeft daar nooit met u over gesproken is dat zeker nalatig en verwijtbaar. Maar aan de andere kant: de tandarts heeft wel steeds tandsteen en aanslag verwijderd en is daar nooit uw kennelijk ontoereikende mondhygiene ter sprake gekomen? En de gevolgen daarvan op termijn? De tandarts kan in zijn eentje parodontitis niet voorkomen.

Als daar allemaal geen sprake van is geweest zult u eerst in overleg moeten treden met de oude tandarts en uw grieven op tafel leggen. Als u er dan niet uitkomt kan een klacht worden ingediend bij de ANT of NMT, afhankelijk waarbij de tandarts is aangesloten. In theorie staan nog andere (gerechtelijke) wegen open, maar het is de vraag of ie die (moeizame) wegen op wilt gaan of dat u zich gaat concentreren op de relatie met de nieuwe tandarts en de behandeling van de parodontitis.
vr, 09/19/2008 - 17:51 Permalink
Trudi

Ik heb mijn tandarts een teleurgestelde en ietwat bozige brief gestuurd met daarin de mededeling dat als hij op deze manier met mij omgaat ik gebruik ga maken van de bezwarencommissie.
Daarop heeft hij toch contact met mij opgenomen en heeft hij toegezegd de kosten te vergoeden, welke niet vergoeden worden door mijn zorgverzekeraar.
Ik ben blij dat het toch opgelost is.
di, 10/21/2008 - 13:01 Permalink
peet123

Òf de nieuwe tandarts maakte een fout. Voelt u zich er echt veilig bij op dit moment "alles te laten doen" terwijl uw ervaring op zich genoeg aanknopingspunten heeft om een meer gefundeerde oplossing te zoeken?

Dit klinkt vast redelijk onbegrijpelijk. Omdat ik het te ver vind gaan om hier een erg lang verhaal over neer te zetten op dit forum (op dit moment).

groet,
Adriaan de Wit
elecdres_14@hotmail.com
vr, 10/31/2008 - 15:24 Permalink
vV

[quote]U hebt veel te veel betaald voor extractie van 1 kies en gebitreiniging en nacontrole[quote]

even goed lezen: genoemd bedrag van 1100,= is voor het trekken en het doorlopen van een paro-protocol met dus pocketstatus 2x denk ik en de reiniging. is iets anders dan alleen tandsteen verwijderen.... en idd trekken kies en gewoon tandsteen verwijderen is met 150 wel heel erg fors betaald..
do, 11/13/2008 - 08:19 Permalink
Nettie

Hallo trudy, BIj mij is hetzelfde gebeurd. OOk een tandarts die ik al jaren had heeft mijn gebit schromelijk verwaarloosd. Krijg nu voor een kies een implantaat en loop al 2 jaar bij een parodontoloog. IK heb voor duizenden euros schade. Maar bij lukt het niet om de schade te verhalen, ondanks dat hij toegeeft dat hij het boeltje(mijn gebit) heeft laten verzaken. Ik ga geen dure advocaat inschakelen om geld van hem los te weken. en het Ant geeft hem denk ik hooguit een berisping. groetjes en fijn dat het jou wel gelukt is!!!
di, 12/16/2008 - 11:54 Permalink