Endodontoloog of tandarts?

Author:
Jbr
Posted:
wo, 10/22/2008 - 21:28
Hallo,

Ik heb in het verleden meerdere wortelkanaalbehandelingen laten uitvoeren door verschillende tandartsen. Helaas zijn dit voor mij regelrechte drama's geworden met als gevolg dat ik, na ook lang met pijn rondgelopen te hebben, nu drie kiezen mis (twee onder en een boven). Er is een keer een vijltje afgebroken en vorig jaar is er na een apex resectie een enorme onsteking ontstaan en hierdoor uiteindelijk ook een kies verloren.

Vandaag ben ik bij de tandarts geweest en op foto's is te zien dat ik een kleine ontsteking aan de wortelpunt van een kies (element 45) heb. Goed te behandelen met een wortelkanaalbehandeling volgens mijn huidige tandarts (waar ik overigens het volste vertrouwen in heb). Maar goed...zulke berichten zorgen voor veel onrust bij mij..

Een collega van me (die mijn geschiedenis min of meer kent) geeft echter aan dat ik veel beter gelijk naar een endodontoloog kan gaan. Een dergelijke behandeling met microscoop en flexibele boor (deze heeft mijn tandarts overigens ook) zou volgens hem waarschijnlijk veel succesvoller bij me zijn. Gezien mijn verleden heb ik daar natuurlijk wel oren naar. Wie heeft hier een mening/advies over?

Ik heb wel een doorverwijzing van mijn huidige tandarts nodig. Mijn behandeling staat aanstaande maandag gepland. Is het verstandig om hem de behandeling te laten uitvoeren en dan eventueel later, indien er klachten blijven, na de endodontoloog te gaan of zou ik beter toch gelijk voor de optie "endodontoloog" kunnen kiezen?

Graag een reactie....
hermina

Hallo Jbr,

Ik ken jouw eerdere topics en jouw enorme ellende met die kies nog, erg veel problemen zoals je hier beschreef. Ik kan me je dilemma eerst eigen tandarts/meteen endodontoloog heel goed voorstellen. Ik ben geen tandarts, en kan je op de vraag geen antwoord geven.

Maar is het voor jou geen optie om dit dilemma met je eigen tandarts te bespreken? Die moet toch begrijpen hoe jij je hierbij voelt, die heeft dat toch ook allemaal gezien, of deze niet? Ik weet niet hoe goed je met je tandarts kunt communiceren natuurlijk, en het is intussen ook wel erg kort dag.

Voor mijzelf zou ik kiezen voor eerst mijn eigen tandarts, dan evt. endodontoloog, maar bij mij ging de wkb dan ook gewoon goed. Met wat jij hebt meegemaakt zou ik niet vreemd opkijken als je tandarts je wel steunt als je ervoor zou kiezen om rechtstreeks naar een endodontoloog te willen gaan. Is je huidige tandarts trouwens nog wel dezelfde als bij je vorige berichtjes?

Groet, en sterkte, Hermina
do, 10/23/2008 - 20:41 Permalink
Jbr

Hoi Hermina,

Bedankt voor je antwoord. Ik heb inderdaad nog dezelfde tandarts en gisteren ben ik met hem gaan praten en de situatie uitgelegd. Ook verteld dat ik het volste vertrouwen in hem heb (dat is ook echt zo) maar dat met een dergelijke voorgeschiedenis het misschien wel goed is om eerst een consult bij de endodontoloog te doen alvorens te behandelen.

Gelukkig kon hij zich daar wel in vinden en heeft daarom een verwijzing gegeven (pak van mijn hart). Hij zat er ook niet mee dat hij de behandeling nu diende af te lasten. Ik kan volgende week donderdag bij de endodontoloog terecht...het is wel bijna 1,5 uur rijden maar goed....na het consult wellicht een behandelafspraak.

Misschien nog een tip voor de af en toe zeurende pijn in mijn rechteronderkaak??
vr, 10/24/2008 - 20:50 Permalink