Vraag: eerst gaatjes nu wortelkanaalbehandeling

Author:
marloes114
Posted:
wo, 10/22/2008 - 20:06
Wie kan mij helpen?

5 weken geleden ben ik bij de tandarts geweest. Hij heeft foto's gemaakt en het bleek dat ik 3 gaatjes had in drie verschillende kiezen. De gaatjes zijn toen gevuld. Mijn tandarts zei dat het alle drie diepe gaatjes waren en dat ik er maximaal 4 tot 5 weken last van kon blijven houden.

Deze 5 weken zijn inmiddels voorbij en de pijn is nog steeds niet weg. Integendeel de pijn is erger geworden. Van 1 kies heb ik zo'n last dat ik de hele dag pijn heb en zelfs eten soms lastig is. Ook heb ik last van koud en warm drinken. Van de andere twee kiezen heb ik ook nog steeds last. Deze pijn is gelukkig wel minder heftig.

Vandaag ben ik bij een andere tandarts geweest omdat mijn eigen tandarts op vakantie is. Deze tandarts heeft van de kies waar ik het meeste last van heb een foto gemaakt. Het blijkt dat het gaatje zo diep is dat het mijn zenuw raakt. Er moet dus een zenuwbehandeling plaatsvinden. Maandag moet ik een afspraak maken bij mijn eigen tandarts. Dit leek hem verstandiger omdat de behandeling uit verschillende fasen bestaat.

Wat ik graag zou willen weten is of mijn eigen tandarts fouten heeft gemaakt bij het vullen van mijn gaatjes. Kan een tandarts direct zien of het gaatje gevuld moet worden of dat er een wortelkanaalbehandeling plaats moet vinden. Hij heeft tenslotte voordat hij de gaatjes ging vullen foto's gemaakt of is dit niet altijd te zien aan de hand van de foto's?

Wie heeft hier ervaringen mee? Ik zou heel graag het één en ander willen weten voordat ik de wortelkanaalbehandeling bij mijn eigen tandarts moet ondergaan. Verder zou ik graag willen weten of zo'n behandeling veel pijn doet?

Bij voorbaat dank voor uw reactie!

Groet, Marloes
hermina

Hallo Marloes,

Op dit forum is heel erg veel geschreven/zijn veel topics over een wortelkanaalbehandeling. Als je de zoekfunctie gebruikt rechtsboven kun je daar de antwoorden vast vinden (zoektermen: wortelkanaalbehandeling, wkb of endo).

Bij algemene informatie op deze site is ook uitgebreide info te vinden over de behandeling zelf, deze link:
http://www.tandarts.nl/index.php?option=com_content&task=view&i…

Deze twee gecombineerd heb je vast genoeg aan.

Groetjes, Hermina.
do, 10/23/2008 - 19:48 Permalink
Ukkie

Stel dat er al een ontsteking zit+ een gaatje dan weet je dat je gelijk een wortelkanaalbehandeling moet doen. Maar vaak is die ontsteking er nog niet. Dus vul je dat gaatje, en doordat het zo diep is kan dat irritatie geven aan de wortelpunt zodat die kan gaan ontsteken. Maar als het diepe gaatjes zijn kun je echt nog wel langer dan 5 weken pijn houden. Ik weet niet of het witte vullingen waren natuurlijk, maar dat gok ik.
Je tandarts heeft dus niet verkeerd gehandelt. Sowieso maakt een wortelkanaalbehandeling een kies zwakker, dus ga je die niet zomaar uitvoeren, omdat er een diep gaatje zit. Want het kan ook dat die vulling niks van last geeft en er dus nooit een wkb nodig is.
za, 10/25/2008 - 20:06 Permalink
marloes114

Bedankt voor je reactie.
Één en ander is mij duidelijk. Is het alleen niet vreemd dat dit bij 3 pas gevulde gaatjes tegelijk aan de hand is of is dit gewoon pech?

Bij goed kijken blijkt dat er één van de drie kiezen nu ook voor een klein gedeelte zwart aan het worden is. Valt deze kies volgens jou nog te redden?

Groetjes, Marloes

Stel dat er al een ontsteking zit+ een gaatje dan weet je dat je gelijk een wortelkanaalbehandeling moet doen. Maar vaak is die ontsteking er nog niet. Dus vul je dat gaatje, en doordat het zo diep is kan dat irritatie geven aan de wortelpunt zodat die kan gaan ontsteken. Maar als het diepe gaatjes zijn kun je echt nog wel langer dan 5 weken pijn houden. Ik weet niet of het witte vullingen waren natuurlijk, maar dat gok ik.
Je tandarts heeft dus niet verkeerd gehandelt. Sowieso maakt een wortelkanaalbehandeling een kies zwakker, dus ga je die niet zomaar uitvoeren, omdat er een diep gaatje zit. Want het kan ook dat die vulling niks van last geeft en er dus nooit een wkb nodig is.
zo, 10/26/2008 - 10:43 Permalink
marloes114

Hallo Hermina,

Bedankt voor je reactie!

Op het forum is inderdaad het één en ander geschreven over wortelkanaalbehandelingen. Ik ga direct het één en ander nalezen.

Groetjes, marloes

Hallo Marloes,

Op dit forum is heel erg veel geschreven/zijn veel topics over een wortelkanaalbehandeling. Als je de zoekfunctie gebruikt rechtsboven kun je daar de antwoorden vast vinden (zoektermen: wortelkanaalbehandeling, wkb of endo).

Bij algemene informatie op deze site is ook uitgebreide info te vinden over de behandeling zelf, deze link:
http://www.tandarts.nl/index.php?option=com_content&task=view&i…

Deze twee gecombineerd heb je vast genoeg aan.

Groetjes, Hermina.
zo, 10/26/2008 - 10:45 Permalink
Sunshine78

Beste Marloes,

2 jaar geleden is mijn zilvere vulling vervangen door een witte...Aangezien de witte slechter zijn heb ik precies hetzelfde probleem gehad als jij...Continu pijn met warm en koud eten en drinken...Mijn tandarts zei dat de vulling erg diep zat en met de tijd zal het voorbij gaan...Nu zijn inmiddels 2,5 jaar voorbij maar helaas...Afgelopen week kreeg ik zo`n pijn dat ik niet kon slapen, eten etc...Vandaag bij de tandaarts geweest kreeg ik te horen dat ik een wortelkanaalbehandeling zou krijgen...Heb er voor gekozen om de kies er uit te laten trekken omdat na de loop van de tijd de kies toch zal afsterven...En warom??? Omdat de kies nodige voeding juist uit de zenuw krijg/haalt...Dus over een tijdje zal deze toch er uit moeten...Of ik zou een kroon moeten plaatsen..
In al die tijd vroeg ik om een foto wat volgens hen niet nodig was...Ik vraag mij wel eens af waarom zo moeilijk doen om een foto?? Als ze toen een foto gemaakt hadden zou de pijn gespaart gebleven...
Succes!!!

Groetjes
vr, 10/31/2008 - 14:28 Permalink
Spiegeltje

...Heb er voor gekozen om de kies er uit te laten trekken omdat na de loop van de tijd de kies toch zal afsterven...En warom??? Omdat de kies nodige voeding juist uit de zenuw krijg/haalt...Dus over een tijdje zal deze toch er uit moeten....

Dat is niet waar, een kies waarop een wortelbehandeling is uitgevoerd kan nog (tientallen) jaren zonder problemen blijven zitten. Slechts in een deel van de gevallen zal de kies alsnog moeten worden getrokken maar dat komt meestal omdat er een ontsteking blijft rond de wortelpunten en niet omdat de kies "dood" is. Ook is lang niet in alle gevallen een kroon nodig. In verreweg de meeste gevallen is het dus niet verstandig om te kiezen voor een extractie in plaats van een wortelkanaalbehandeling.
za, 11/01/2008 - 09:32 Permalink