wel of niet kroon of brug

Author:
landje
Posted:
ma, 11/03/2008 - 19:38
Hallo allemaal,

vandaag hoorde ik dat ik afscheid moet nemen van mijn kies :( Deze zal er binennkort worden uitgehaald.

Hoe wordt nu bepaalt of er een kroon of een brug geplaatst zal worden. Ik schrik nl nogal van de kosten die daarbij horen ( en het verschil in kosten tussen beide) en de verzekring betaald

En dan als laatste, de kies zit niet op een plek die meteen in het zicht zit ( alleen als je echt heel breed lacht ). Kun je het ook gewoon laten zoals het is ( dus kies eruit en dat was het dan )??

Hoop dat jullie me op weg kunnen helpen bij het maken van een keus .... ik geef niet zoveel om cosmetische zaken en heb geen goed gevulde bankrekening

alvast bedankt!
Spiegeltje

Heel in het kort: als de kies er uit wordt gehaald is een kroon geen optie meer. Er is dan namelijk niets meer om de kroon op te bevestigen. Een brug is dan een goede optie. Als de buurelementen gaaf zijn is het echter zonde om deze te beslijpen en dan komt een implantaat in beeld. Of so wie so een implantaat (mits mogelijk). Niets doen is ook een optie. Helaas is het niet zo dat je helemaal kunt stellen "dat was het dan". Zo kan de tegenoverliggende kies verder uitgroeien richting het gat (hij vindt door het gat geen "weerstand" meer) en dat kan op den duur (denk aan vele jaren) soms wat problemen geven. Ook buurelementen kunnen migreren zoals dat heet. De gevolgen vallen meestal wel mee maar het is wel zo dat het opvullen van het gat met brug of implantaat tandheelkundig toch meestal wel de voorkeur heeft. Het zijn wel prijzige opties zodat je alles goed moet afwegen. Of een brug/implantaat verstandig is hangt ook samen met de staat van de rest van je gebit en de manier waarop je je gebit onderhoudt. Bespreek daarom met de tandarts de mogelijkheden en de kosten. Hij maakt op verzoek een schriftelijke begroting van de alternatieven zodat je weet waar je aan toe bent en later rustig na kunt gaan wat de verzekering vergoed.

Bij verstandskiezen wordt niets gedaan maar daar zal het wel niet om gaan denk ik.
ma, 11/03/2008 - 20:15 Permalink
besseltje

Hoi,
Ik heb sinds een half jaar een kroon.Ik schrok erg van de vergoeding die ik terug kreeg van de verzekering, veel minder dan ik had verwacht!!
De totaalprijs van de kroon was 830.25 en ik kreeg 378.24 terug.Dus reken maar uit. Ik ben zelfs aanvullend verzekerd dus bij de volgende kies die in aanmerking komt weet ik niet zeker of ik dat nog een keer doe. Bij mij ging het om de derde kies van achter gerekend (dus inc. verstandskies)
di, 11/04/2008 - 14:05 Permalink
Lieneke

Die kies die je noemt is de 6e in het rijtje en heeft een aardig belangrijke functie. Het beste is in dit soort gevallen vaak een brug of implantaat.
Ik werk in praktijk waar veel mensen komen met wat minder geld en die zetten er niks voor terug in de plaats. Dat heeft natuurlijk wel wat gevolgen zoals Spiegeltje al aangeeft.
Je zou ook nog een plaatje of frame kunnen overwegen als je denkt dat er straks nog meer tanden/kiezen ten gronde gaan.
In onze praktijk wordt er vaak een heel plan uitgeschreven met alle alternatieven. Misschien kan jouw tandarts dit ook voor je doen? Kost natuurlijk wel weer wat...
di, 11/04/2008 - 14:15 Permalink