Valt dit ook onder "gevoelige tanden" ?

Author:
Enthusia
Posted:
do, 11/06/2008 - 20:42
:D Eindelijk een behoorlijk tandartsenforum gevonden waar ik m'n vraag kwijt kan!

Hallo allen! Ik zit toch met iets onverklaarbaars... ik zal het eens uitleggen :-)
Sinds juni 2008 kan ik met 1 kant van mijn gebit (voor mij is dat links, voor jullie wordt dat rechts) ineens geen zoete dingen eten! Het gaat om een paar kiesjes (1 boven en twee onder); als daar zoetigheid in de groeven komt, gaat het prikken :smt017 ... ook heb ik gemerkt dat deze drie kiezen wat heftiger reageren bij koude dranken en ijs.

Ik heb op internet gezocht naar "gevoelige tanden", maar daar praten ze ook over "teruggetrokken tandvlees" :o dat heb ik niet... ik ben pas nog (22 oktober 2008) naar de tandarts gegaan, verhaal verteld en foto's laten maken, maar er was daar niks (!!) op te zien :o . Geen gaatjes! Er moest alleen wat tandsteen achter mijn ondertanden verwijderd worden, verder echt niets.

Maar ja... die prikjes zijn er nog steeds. Sindsdien eet ik met 1 kant van mijn gebit de zoete en koude dingen. Hartig en "smakeloos" voedsel gaat wel heel goed. Hete dingen (zoals soep en thee), dat is ook no problemo... Wel moet ik er dit bij zeggen: als ik over de kauwvlakken/groeven iets te hard poets, wil het ook nog wel eens (lichtjes) prikken in de groeven. Helse pijnen heb ik niet en die prikjes gaan ook snel weg; het is dus niet zo dat ik er niet van kan slapen bijvoorbeeld.

Heb ik nu officieel gevoelige tanden? Of beter gezegd: gevoelige kiezen? Als dat het geval is, ga ik meteen van tandenborstel en tandpasta wisselen! :smt001 Doordat ik geen teruggetrokken tandvlees heb, weet ik dus niet of ik daaronder val...
Lieneke

Je hebt gevoelige tanden, maar waarschijnlijk ben je in de war met gevoelige tandhalzen. Gevoelige tandhalzen heb je inderdaad bij teruggetrokken tandvlees.
Er is dus geen sprake bij jou van teruggetrokken tandvlees of gaatjes. Wat zou dan de oorzaak zijn van die gevoeligheid, kun je je dan afvragen. Wellicht is er sprake van erosie of andere slijtage.
Hou oud ben je? Wat eet/drink je zoal op een dag? Bijt je nagels/pennen? Heb je een piercing in je mond?
do, 11/06/2008 - 21:16 Permalink
Enthusia

Hallo Lieneke,

ik ben nu 23 jaar, maar heb geen (tong)piercing en ik bijt niet op nagels, pennen e.d.
Wel heb ik een lange tijd in de ochtend zoetigheid gegeten op mijn werk, omdat ik thuis nooit de tijd had om behoorlijk te ontbijten... Als ik eraan terug denk, ben ik bang dat het misschien daardoor ook is... Omdat ik geen knorrende maag wilde hebben, pakte ik dan bijvoorbeeld een Snicker uit de automaat. Tussendoor had ik peperkoek (Snelle Jelle) of Liga koekjes, voordat de lunch eraan kwam. En de hele dag door warme chocolademelk uit de automaat (een aantal keer per dag doen we een koffierondje namelijk) of had ik zelf vruchtensap bij de AH to Go gehaald.

Thuis bij ons drinken we vooral Dubbel Frisss, sinaasappelsap of frisdrank en bijna geen water.

Wat misschien ook een boosdoener kan zijn, is dat ik lange tijd op ongekookte rijst heb gekauwd (ik heb Pica, dit is een gedragsstoornis: je eet dan dingen die je eigenlijk niet (ongekookt) hoort te eten. Ik weet het, het klinkt erg stom, maar het bestaat echt.)... Dat ik misschien daardoor mijn glazuur kapot heb gekauwd :( ...
vr, 11/07/2008 - 18:00 Permalink
Lieneke

Goh, heb ik nog nooit van gehoord!
Ongekookte dingen zijn vaak hard, dus kan inderdaad slijtage geven. Ook sap kan slijtage veroorzaken. En die andere zoetigheden kunnen toch wat beginnende gaatjes hebben veroorzaakt: vast wel te zien op de foto's maar ze zijn dan niet diep genoeg om te vullen.
Dit alles kan inderdaad de gevoeligheid geven. Vervelend voor je! Misschien heb je baat bij poetsen met een tandpasta voor gevoelige tandhalzen en een spoelen met een spoelmiddel voor gevoelige tandhalzen. Baat het niet, schaadt het niet.

Hou me op de hoogte: Ik ben benieuwd hoe zich dit verder gaat ontwikkelen!

Oja, kijk ook uit voor te hard poetsen met een te harde tandenborstel.
vr, 11/07/2008 - 20:01 Permalink
guarana

Misschien is dit een tip: ik heb meestal een pakje freedent of andere kauwgom met xylitol bij me welke ik dan gebruik zodra ik wat zoets op heb en zo niet 123 toegang heb tot een tandenborstel zoals op het werk. Xylitol hindert namelijk de bacteriën die zich aan het glazuur trachten te hechten. :smt001

Oja: -en nu zul je zeggen heb je 'em weer- :wink: maar: rietjes doen wonderen zeker bij fruit/sport/frisdrankjes!
do, 11/13/2008 - 03:50 Permalink